actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th November 2015, 09:18
E*elien.Vanzummeren E*elien.Vanzummeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Vielsalm
Posts: 36
Als het van farma afhangt, slikt uw baby vitaminen

Als het van farma afhangt, slikt uw baby vitaminen


Farmaceutische bedrijven willen dat uw baby vitaminen slikt, nog voor de navelstreng is doorgeknipt. Ook als ze al enkele jaren oud zijn, hebben ze nog extraatjes nodig. Onzin, zegt pediater Gerlant van Berlaer.

Nadat de farma-industrie een deel van het volwassen publiek voor zich gewonnen heeft, probeert het nu jonge ouders ervan te overtuigen dat ook hun kleine spruiten extra vitaminen en mineralen kunnen gebruiken. "Van voor haar geboorte tot voor ze kan stappen. Onze nieuwe vitaminen en mineralen ondersteunen je kleine schat op elke specifieke leeftijd", klinkt het in een spotje van Vibovit. Ook Omega Pharma wil u supplementen "die nodig zijn voor de normale groei en ontwikkeling van botten bij kinderen" verkopen.

Als u voor uw kroost nog geen vitamines van tien euro per flesje of potje in huis gehaald heeft, hoeft u zich nog niet meteen een beroerde moeder of vader te voelen. Eenmaal uw baby ouder is dan zes maanden, zijn de Vibovit-vitaminedruppels voor 0- tot 4-jarigen namelijk weggegooid geld. Dat zegt pediater Gerlant van Berlaer van het UZ Brussel. "De vitamine D-druppels waarvoor reclame gemaakt wordt, kunnen hun nut bewijzen voor een paar maanden oude baby die borstvoeding krijgt." Wie aan een papfles zuigt, slikt zijn portie vitamine D zo wel.

"Als jonge kinderen een half jaar oud zijn en groente- en fruitpapjes beginnen te eten, krijgen ze automatisch de nodige vitamientjes binnen. De rest is flauwekul", aldus Van Berlaer.

Foliumzuur en ijzer

Ook zwangere en pas bevallen vrouwen die borstvoeding geven, hebben bij de apotheker een apart schap vol voedingssupplementen. Vibovit heeft zwangerschapstabletten vol foliumzuur, jodium, ijzer en omega 3. Van Berlaer: "Een gebrek aan foliumzuur kan hersenafwijkingen bij de foetus veroorzaken. Met een extra portie speel je op veilig, maar dat heeft enkel tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap nut."

Ook borstvoedingsvitaminen zijn deels interessant. Omdat moeders ijzer doorgeven aan hun baby, kan het geen kwaad die voorraad aan te vullen. Aan het nut van de andere vitaminen - zoals jodium en foliumzuur - in die tabletten twijfelt Van Berlaer.

Bij kindergeneeskunde is pseudohomeopathie nogal populair, merkt Van Berlaer. "Iedere dag moet ik ouders uitleggen dat dat niet nodig is. Als uw kind niet de hele tijd hamburgers en chips eet, stelt er zich geen probleem. Investeer in gezonde en evenwichtige voeding in plaats van in supplementen."

Bron: De Morgen
30-11-15, 09.14u
http://www.demorgen.be/nieuws/als-h...minen-bffe62b3/
Eigen mening: De mensheid is veel te gevoelig aan de Marketing. Naar mijn opinie proberen de farmaceutische bedrijven de jonge ouders gewoon om te kopen voor meer te verkopen en ik vind dat het schandalig is dat de baby'tje het moeten bekopen. Ik ben er dus volledig mee eens wanneer ''Van Berlaer'' zegt dat de baby'tje hun vitaminen vinden in vers fruitpap, groentepap, maar vooral in de borstvoeding. Ik zelf ben geen voorstander van geneesmiddelen of medicatie, die u zou helpen bij de groei of anderen zaken. We beschikken over veel groenten/fruit/ planten op de wereld en daar moeten we onze vitaminen uit halen, niet in de medicatie want die worden voornamelijk toch gemaakt op basis van de basis producten die er op onze aarden zijn. Vroeger in de tijd van onze grootouders waren er al deze middelen er nog niet en onze ouders zijn het bewijs dat alles is goed gekomen. Dat een zwangere vrouw ijzer in moet nemen als ze borstvoeding geeft dat begrijp ik dan weer wel, omdat een vrouw die borst voeding geeft van in het begin al heel sterk moet zijn. Het is niet altijd even gemakkelijk en heel zwaar om borstvoeding te geven, mensen mogen dat niet onderschatten.

Laatst aangepast door E*elien.Vanzummeren : 30th November 2015 om 09:35.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd March 2016, 20:13
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Vitaminepreparaten voor baby's?

Mijn mening komt volledig overeen met de mening van E*elien. Alles draait om geld en elke verkoper zou het liefst iedereen zo ver krijgen dat iedereen constant dingen koopt die hij/zij eigenlijk niet nodig heeft. Wat is een betere truc dan te verwijzen naar de gezondheid van je eigen kind? Elke ouder doet alles om zijn kind gezond te houden, dus het is een open kans voor verkopers van vitaminen en supplementen. Vooral jonge ouders zijn vaak naïef en impulsief, waardoor ze alles geloven als het gaat om de gezondheid van hun kind. Vanuit het oogpunt van de verkopers gezien, is dit een grote kans. Vanuit het oogpunt van de consument gezien, is het bedrog. Baby's zijn perfect in staat om zonder medicatie gezond groot te worden, zeker wanneer ze voldoende fruit en groenten binnenkrijgen in de vorm van fruit - en groentenpapjes. Het is al generaties lang gelukt, het zou mij verbazen als het nu ineens niet meer zou lukken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.