actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2015, 06:32
Lindsay.C*eymans Lindsay.C*eymans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 25
Vlaming eet meer bio (maar minder dan de Waal)

Vlaming eet meer bio (maar minder dan de Waal)

De helft van de Belgen is te dik, een derde vreest genetisch gemanipuleerde organismes en de Belg koopt steeds meer bioproducten. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek. Daaruit blijkt bovendien dat ook de eetgewoontes in dit land communautair zijn: Vlamingen kopen veel minder bioproducten dan Walen of Brusselaars.

Vandaag kopen tot zeven op de tien Belgen biologische producten. Vooral groenten, fruit en zuivelproducten liggen goed in de markt. Die tendens legt de nationale voedselconsumptiepeiling bloot, een grootschalige enquête onder 3.200 Belgen over hun eetgewoontes. De eerste editie dateert van 2004, donderdag werden de resultaten van 2014 bekendgemaakt.

Uit de bevraging blijkt niet alleen dat ongeveer de helft van de Belgen te dik is en dat samen eten met het gezin hoog aangeschreven staat, maar ook dat biovoeding aan populariteit wint. Twee op de drie Belgen geven aan biologische producten te eten. In 2004 was dat nog maar de helft.

Hogere prijzen
Eveneens interessant: ook het eetgedrag van de Belg blijkt communautair. Bio doet het opmerkelijk beter in Brussel en Wallonië dan in Vlaanderen. In de hoofdstad gaat het om acht op de tien inwoners, in Franstalig België om praktisch zeventig procent van de bevolking; Vlaanderen, waar de Boerenbond sterk staat, trekt het gemiddelde omlaag met 65 procent.

Maar het verschil in consumptie loopt ook door de geslachten. Meer dan mannen prefereren vrouwen het label bio. Uit het onderzoek blijkt ook dat vooral hogeropgeleiden dergelijk voedsel kopen, met universitairen als grootste liefhebbers en verdedigers. Meestal ook diegenen die zich de hogere prijzen kunnen veroorloven.

Genetisch gemanipuleerd
In dat kader is het ook interessant om te zien dat een derde van de Belgen genetisch gemodificeerde organismes (vaak fruit of groenten) onveilig vindt. Vijftien procent ziet totaal geen problemen en ongeveer de helft weet te weinig van het onderwerp om zich er een menig over te vormen.

Niettemin pleit tachtig procent voor een duidelijke vermelding op de verpakkingen, zeker bij vlees. Kwestie van juist geïnformeerd te zijn.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151117_01976654

Eigen mening:
Biologisch voedsel vind ik zeker niet slecht. Het is ook zichtbaar in de winkels dat het biologisch voedsel in de stijgende marktlijn ligt. Ik kijk er enerzijds niet van op dat het voornamelijk groenten en fruit zijn. Dit lijkt me voor de gemiddelde mens waarschijnlijker te klinken dan bijvoorbeeld vlees. Toch denk ik dat ook het biologisch vlees populairder gaat worden.
Zoals dit artikel vermeldt, zijn de biologische producten duurder. Niet iedereen heeft de behoefte om deze producten te kopen, maar ook niet iedereen kan deze zich veroorloven. Het zou me ideaal lijken dat meer mensen toch biologisch kopen, maar dat dit aan een lagere prijs kan. Misschien dat na verloop van tijd dit ook effectief haalbaar is door de stijgende populariteit.
Tenslotte ben ikzelf ook geen voorstander van genetisch gewijzigde organismen. Dit voedsel wordt dan wel genetisch gemanipuleerd om bijvoorbeeld een betere smaak of een minder beperkte vervaltijd, toch zou ik dan biologisch verkiezen boven GGO's.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.