actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2015, 09:21
nel.w*ns nel.w*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2015
Locatie: Retie
Posts: 21
Nummerplaat elektrische fietsen valt wel héél groot uit

Eigenaars van een snelle elektrische fiets die je vlot boven de 25 kilometer per uur stuwt, moeten sinds kort een nummerplaat bevestigen. Alleen: die zijn véél te groot. "Dit is gevaarlijk, want het kenteken steekt verraderlijk uit", vindt Nancy Germonprez uit Heule.


Omdat nogal wat elektrische fietsen ondersteuning geven tot een snelheid van 45 kilometer per uur, is beslist dat ze niet meer als normale fietsen kunnen worden beschouwd. Daarom moeten de fietsen sinds enkele maanden worden ingeschreven, moet de eigenaar een verzekering nemen en is ook een nummerplaat (kostprijs: 30 euro) verplicht.

"De wet is om na te leven", vindt Nancy Germonprez uit Heule. De vrouw kocht enkele weken geleden een fraaie elektrische fiets. "Enkele dagen geleden bracht de postbode mijn nummerplaat. Een knoert van een kenteken is het, véél te groot om aan mijn fiets te bevestigen."

De plaat die Nancy kreeg, is dezelfde als die voor motorfietsen: 21 cm breed en 14 cm hoog. "Ik probeerde het met bevestigingsstrips te bevestigen, maar het resultaat lijkt nergens naar. Bovendien is het gevaarlijk, omdat de nummerplaat behoorlijk uitsteekt. Ik wil best 30 euro betalen voor een kenteken, maar dan moet het in orde zijn."

Bij de FOD Mobiliteit was niemand bereikbaar voor een reactie.

bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...groot-uit.dhtml

eigen mening: Ik vind het persoonlijk eigenlijk een beetje belachelijk dat een elektrische fiets een nummer plaat moet hebben. Ten eerste rijd een fiets (dus ook een elektrische fiets) op het fietspad en daar staat niet echt een snelheidsbeperking op. Dus is die nummerplaat wel nuttig dan? En ten tweede: Coureurs fietsen vaak ook veel sneller dan een gemiddelde fietser en vaak ook nog sneller dan iemand met een elektrische fiets, want het doel van een elektrische fiets is meestal niet om super snel te gaan, maar wel om nog in beweging te kunnen blijven. Dus ik vind als zij een nummerplaat moeten zouden koersfietsen dit ook moeten hebben. Niet?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st December 2015, 16:00
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Nummerplaat voor elektrische fietsen te groot

De mening van Nel kan ik zeker begrijpen, hetgeen zij aanhaalt in verband met de wielrenners vind ik wel iets om over na te denken. Ik kan wel begrijpen dat eigenaars van elektrische fietsen een nummerplaat moeten hebben voor veiligheidsredenen, maar wielrenners gaan inderdaad nog sneller EN ze rijden wel op de rijbaan van de auto's. Dit is een doordachte opmerking van Nel. Een andere oplossing zou kunnen zijn om de elektrische fietsen in snelheid te laten beperken. Ze hoeven niet zo snel te kunnen rijden, met 25 km/uur komt de doorsnee fietser zeker toe. Dat is veiliger en de nummerplaten worden opnieuw overbodig. Zoals in het artikel staat lijkt het mij ook onhandig om een nummerplaat aan een fiets te hangen. Dit is gevaarlijk omdat je ergens kan blijven achterhaken of tegen iemand kan stoten tijdens het rijden. Ik denk dat er toch iets zal moeten veranderen. Of de fietsen moeten veranderen, of de nummerplaten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.