actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th October 2011, 10:17
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
Winnaars Nobelprijs Economie zien makkelijke oplossing voor eurocrisis

Winnaars Nobelprijs Economie zien makkelijke oplossing voor eurocrisis

dinsdag 11 oktober 2011, 07u18
Bron: belga Auteur: bvb


De schuldencrisis in de eurozone is vanuit economisch standpunt eenvoudig op te lossen, via begrotingsfederalisme. Het probleem is het politieke aspect van de zaak. Dat zeggen de Amerikanen Thomas J. Sargent en Christopher A. Sims, de winnaars van de Nobelprijs voor Economie 2011.

Tijdens een persconferentie in Princeton, in de Amerikaanse staat New Jersey, zei Sargent dat de eurozone volgens hem de weg moet volgen die de Verenigde Staten bewandelden om de begrotingscrisis op te lossen na de onafhankelijkheid in 1776.

De dertien stichtende staten van de VS beslisten toen om hun geloofwaardigheid te herstellen door hun begrotingen te verenigen. Dat gebeurde in de grondwet van 1787.

Ook zijn collega Sims pleitte voor begrotingsfederalisme in Europa. "Mijn standpunt is dat als de euro moet overleven, de eurozone een manier moet vinden om de begrotingsperikelen te delen en de bevoegdheid voor de begrotingen te verbinden aan de Europese Centrale Bank (ECB)", aldus Sims.

Mening:
Ik ben het eens met de mening van Sims. Aangezien men niet weet hoe lang de ECB euros kan blijven aankopen voor de rentevergoeding van deze landen, lijkt een begrotingsfederalisme de beste oplossing. Zo kunnen deze landen enerzijds zelfstandig beslissen over hun begroting, maar kan een hogere instantie deze controleren. Het verenigen van begrotingen biedt een beter overzicht van de begrotingen van de landen in de eurozone. Misschien lijkt dit ook de enige oplossing om voor deze landen uit de crisis te geraken...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th October 2011, 21:18
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Ik vind dit niet zo'n goed idee om het model van Amerika te volgen. Ik kan er wel inkomen dat dit een mogelijke oplossing is voor de crisis in Europa, maar je mag niet vergeten dat Griekenland het een beetje zelf gezocht heeft. Zij heeft foute cijfergegevens doorgestuurd naar Europa met als gevolg dat Europa niet kon ingrijpen wanneer het nodig was. Nu is het eigenlijk veel te laat voor het land en zal het lang duren eer men het probleem zal kunnen oplossen. Dus ik vind dat men alleen de landen moet helpen als het land zelf er echt niets kan aan doen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th October 2011, 13:36
Annelies.Roofthooft Annelies.Roofthooft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 106
Ik geloof zeker wel dat het begrotingsfederalisme een oplossing kan bieden voor de problematiek die nu heerst maar ik geloof ook dat dit zal leiden tot politieke spanningen.
Ik vrees dat het begrotingsfederalisme een plan is dat helaas nooit zal worden uitgevoerd omwille van het feit dat economisch sterke landen hier niet mee akkoord zullen gaan uit angst om macht te verliezen
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th October 2011, 15:22
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Ik denk dat dit idee vooral mooi klinkt op papier. Het is inderdaad zo, zoals hieronder al werd gezegd, dat Griekenland bijzonder zwaar zal doorwegen op onze begroting. Dat doet zij nu overigens denk ik ook al op onze staatsschuld. Vergeet niet dat er nog altijd weigerachtig tegenover een echte Europese 'regering' wordt gedaan en dat men in sommige landen tegen te veel macht voor Europa is. Elk land wil zijn eigenheid ook bewaren. Of een groot begrotingstekort en staatsschuld bij die eigenheid horen? Neen. Maar te veel macht naar Europa klinkt bij sommige landen bijzonder bedreigend. Ik denk niet dat dit idee er door zal komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.