actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th March 2014, 08:59
D*de.Ooms D*de.Ooms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Balen
Posts: 132
Met hoger diploma blijf je 25 jaar langer gezond

Het aantal jaren dat laaggeschoolden gezond kunnen doorbrengen, kalft steeds verder af. Waar een 25-jarige vrouw zonder diploma in 1997 gemiddeld tot haar 58ste gezond bleef, is dat nu slechts tot haar 49ste. Dat is ook 25 jaar minder dan een vrouw met een hoger diploma.

Een op de zeven Belgen stelt medische zorg uit door financiële overwegingen. Bij de laagste sociale klassen loopt dat op tot een op de vijf. In Brussel is dat een op de vier, bij eenoudergezinnen een op de drie. De werklozen en bestaansminimumtrekkers zijn er het slechtst aan toe: 40 procent van hen stelt een bezoek aan de dokter uit.

Voor het eerst staat in een Groenboek alle informatie gebundeld over de toegang tot de Belgische gezondheidszorg. Samen met het Riziv en de mutualiteiten onderzocht Dokters van de Wereld het sociaal vangnet in België. Spelers uit alle geledingen van de gezondheidssector werkten eraan mee.

Sombere realiteit
Het boek toont een sombere realiteit. De gezondheidskloof in ons land is de voorbije jaren alleen maar omvangrijker geworden. Een diploma doet de levensverwachting met drie tot vijf jaar toenemen. Wie hogere studies heeft gedaan, leeft achttien tot vijfentwintig jaar langer gezond dan wie enkel het lager onderwijs doorliep.

"Niet alleen de economische crisis speelt ons parten", zegt Stephane Heymans, coördinator van de Belgische projecten van Dokters van de Wereld. "We zien ook een mentaliteitsverandering. Er is steeds minder bereidheid om de allerzwaksten te helpen. 'Eigen schuld, dikke bult', klinkt het, maar zo eenvoudig is het natuurlijk niet." "Het individu krijgt alle verantwoordelijkheid. Dat merk je erg duidelijk in het discours van sommige politieke partijen", stelt Jan De Maeseneer, professor huisartsengeneeskunde (Universiteit Gent). "Maar op die manier ontken je de maatschappelijke oorzaken."

"Schaf remgeld af"
Volgens De Maeseneer is het cruciaal om vooral de huisarts nog toegankelijker te maken. "Schaf het remgeld gewoon af. Pas dan zal de drempel voor eerstelijnszorg verdwijnen en kunnen we die vreselijke cijfers aanpakken."

Bron: De Morgen door Sara Vandekerckhove − 28/03/14, 06u00

Mijn mening:
25 jaar!? Dat is wel extreem veel. Ik hoop dan ook dat politici het boek lezen dat in dit artikel besproken wordt, en er door wakker geschud worden. Ook de mensen in een lagere sociale klassen verdienen een optimale gezondheidszorg. Daarom vind ik dat er ook dringend maatregelen getroffen moeten worden om daartoe te komen. De Maeseneer stelt voor om remgeld af te schaffen, wat volgens mij al een goede stap is in de goede richting. Ik hoop dan ook dat de politiek hier oren naar zal hebben.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th March 2014, 12:55
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Hoger diploma is langer gezond

Toen ik dit artikel las, was ik niet verrast. Het is algemeen geweten dat hoger opgeleide mensen gezonder leven dan lager opgeleide mensen. In het artikel wordt beschreven dat hier twee belangrijke redenen voor zijn. Op de eerste plaats staat dat lager geschoolde mensen willen besparen op hun dokterskosten. Dit lijkt mij logisch. Lager geschoolde mensen hebben een lager inkomen dan hoger geschoolde mensen. Daarom hebben deze mensen meer kans op geldproblemen waardoor ze zullen besparen op gezonde voeding en gezondheidskosten.
De tweede reden die beschreven wordt is het mentaliteitsverschil. Neem maar een voor de hand liggend voorbeeld. Lager geschoolde mensen zal je meer in fastfoodketens zien dan hoger geschoolde mensen. Hoger geschoolde mensen weten dat dit niet goed is voor de gezondheid en zullen deze gewoonten tot een minimum beperken. Lager geschoolde mensen weten dit in vele gevallen ook, maar ze tillen er niet zo zwaar aan. Enerzijds omdat het goedkoper is dan gezonde voeding en anderzijds omdat het makkelijker is dan zelf gezonde voeding klaar te maken. Hoger opgeleide mensen zullen vaker sporten omdat ze beseffen dat dit noodzakelijk is voor een goede gezondheid. Lager geschoolde mensen doen dit in mindere mate tot zelfs niet, simpelweg omdat ze er de energie niet voor hebben. Dit energie-tekort is dan weer een gevolg van de ongezonde voeding die vol zit met 'lege' calorieën.
In het artikel wordt als laatste nog gesproken over het remgeld. Ik vind niet dat deze afgeschaft mag worden. Wij leven in België, een land met goed opgeleide dokters, verpleegkundigen, ... . Door het remgeld te betalen laten we zien dat we dit respecteren. Er zijn redenen waarom remgelden bestaan, we kunnen deze niet zomaar afschaffen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd April 2014, 22:05
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Onze maatschappij is toch iets raars. Vroeger leefden de 'armen' niet zolang door het vuile werk dat ze moesten verrichten in mijnen enz.. Nu dat werk er al een hele tijd niet meer is en de arbeidsomstandigheden (in de meeste gevallen) toch enorm verbeterd zijn, leven de 'armen' nu minder lang omdat ze geen geld hebben voor medische zorgen omdat ze een te laag diploma hebben. Dit geeft toch aan dat er dringend maatregelen genomen moeten worden, waarbij vooral de school toegankelijker en betaalbaarder is, zodat mensen die het minder breed hebben ook een fatsoenlijk diploma kunne halen. De prijzen in de gezondheidssector zouden ook wel wat mogen dalen, sommige artsen profiteren echt met hun erelonen dat ze aanrekenen, ze durven soms het dubbele vragen van andere.
Het is schandalig dat je diploma bepaalt hoe lang je leeft en dat grote verschil maakt het alleen nog maar erger.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.