actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th October 2013, 00:01
T*ïssa Vermeiren T*ïssa Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Oostmalle
Posts: 25
Lightbulb De hardwerkende Vlaming wordt steeds armer

De hardwerkende Vlaming wordt steeds armer

Dinsdag 29 oktober - Armoede is geen probleem meer van enkel de vierde wereld. Ook de modale, hardwerkende Vlaming krijgt het steeds moeilijker om de rekeningen op tijd te betalen. Jobverlies, faillissementen en relatiebreuken brengen mensen in geldproblemen. Wat is er aan de hand?

Telefacts en iVox deden een onderzoek bij 1050 Vlamingen: bijna één op drie kan op het einde van de maand niéts opzij zetten. En extraatjes worden steeds moeilijker. Zelfs op de hobby’s van de kinderen wordt door een kwart bespaard. En daardoor dreigt sociale uitsluiting.

Steeds meer echtscheidingen zorgen voor steeds meer –onzichtbare- armoede. Dat blijkt uit het onderzoek dat Telefacts liet uitvoeren door het bureau iVox. Koppels die uit elkaar gaan moeten het plots klaren met één inkomen. Terwijl de energiefactuur en de huishuur of de hypotheek hetzelfde blijft. “Je voelt je een mislukking”, zegt Anne. Ze moet zelfs de aankoop voor een beugel voor haar zoon annuleren. Ook advocate Cynthia heeft het sinds haar scheiding ontzettend moeilijk: “Een avondje uitgaan met vriendinnen zit er niet in.” Dat én een babysit weeg te zwaar op haar maandbudget.

Een kwart van de ondervraagden slaagt er niet in te sparen, maar bij alleenstaanden met kinderen is de toestand nog schrijnender. Daar kan meer dan de helft (54 %) niets opzij zetten. Ongeveer een kwart van de Vlamingen (27 %) zegt dat het inkomen niet voldoende groot is om het gezin te onderhouden. Bij éénoudergezinnen is dat 54 %.

Armoede zit steeds meer verstopt achter doodgewone gevels. Maar binnen in huis wordt er gerekend en geteld. We kopen massaal huismerken in de supermarkt en 30 % van de ondervraagden koopt geen luxevoeding, simpelweg omdat het te duur is. Maar nog pijnlijker is de dreigende sociale uitsluiting. Een kwart van de mensen geeft toe te besparen op de hobby’s van de kinderen. En evenveel mensen zeggen geen geld te hebben voor af en toe een restaurantbezoek. Zelfs op doktersbezoeken wordt er bespaard.

Dinsdagavond doen hardwerkende Vlamingen hun eerlijke verhaal in Telefacts. Hoe zijn ze van hun onbezorgde leven in de problemen of zelfs in armoede terecht gekomen?


Bron: Telefacts 29/10 VTM

Eigen mening: Ik vond dit een hele interessante reportage. Ik schrok er ongelooflijk hard van hoe hoog de percentages waren bij het nagaan aan de Vlamingen dat zij noch kunnen sparen, noch hun sociaal leven kunnen onderhouden, etc. Ik wist eigenlijk niet dat het zo slecht ging met de Vlamingen in het algemeen. Dat jongeren als maar armen worden, was mij niet onbekend, maar ik dacht dat de gezinnen in Vlaanderen in het algemeen toch wel welstellend waren. Dikwijls komt de armoede door gezinnen die gescheiden worden. Een vrouw (advocate) vertelt zelf hoe moeilijk het is om, ondanks toch een mooi inkomen, het elke maand rekenen is om rond te komen. Heel interessant en zeker aan te raden om deze reportage te bekijken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.