actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd October 2009, 18:01
jolien.ceulemans jolien.ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 94
"Dag Allemaal" verklaard zonder toestemming gehandicapte vrouw psychisch gestoord.

‘Dag Allemaal' laat pagina uitscheuren

Media — BRUSSEL/SINT-NIKLAAS - Alle exemplaren van het weekblad ‘Dag Allemaal' moeten uit de rekken, omdat het met de publicatie van een foto van een gehandicapte vrouw haar privacy schendt.


Van onze medewerker

Op pagina 169 van de jongste Dag Allemaal staat een foto van een vrouw van wie het rechterbeen gedeeltelijk is geamputeerd, onder de titel: ‘Mensen met psychische stoornis laten gezonde ledematen amputeren.' De reportage gaat over amputatie-fetisjisme of apotemnofilie, een pychische stoornis waarbij mensen zonder enige medische reden ledematen laten amputeren.

‘Maar de bewuste vrouw op de foto, wiens identiteit ik om begrijpelijk reden niet bekend maak, verloor haar been na een zware en slepende ziekte', zegt de advocaat Alain Cleyman uit Sint-Niklaas. ‘Ze liet zich absoluut niet zomaar amputeren en ze is in geen geval psychisch gestoord. Ze wist van het verschijnen van de reportage zelfs niets af. Nooit heeft Dag Allemaal haar gecontacteerd of de toestemming gevraagd om haar foto te publiceren.'

Volgens advocaat Cleyman kreeg Dag Allemaal de foto via een kennis van de vrouw. Het tijdschrift nam wel de moeite om haar gezicht onherkenbaar te maken. Toch wordt ze er nu op straat over aangesproken. ‘Zo kwam ze er ook achter dat ze in Dag Allemaal stond', zegt meester Cleyman. ‘Haar gezicht mag dan nog moeilijk herkenbaar zijn, er lopen niet zoveel vrouwen rond met lang zwart haar, met die lichaamsbouw en een amputatie van een deel van een been. Daar vul je geen sportpaleis mee.'

De vrouw stapte naar de rechter. Dinsdagavond besliste die in kort geding dat Dag Allemaal uit de rekken moest op basis van een overtreding van de wet op het recht van afbeelding. De Persgroep Publishing moest dat organiseren en mocht ook geen andere exemplaren meer te koop aanbieden. Als de groep dat vonnis overtreedt, riskeert ze een dwangsom van 1.000 euro per exemplaar te moeten betalen.

Toch lag Dag Allemaal gisteren nog in veel krantenzaken in de rekken. Met man en macht ondernam De Persgroep actie om het tijdschrift toch nog te kunnen verkopen. Alle winkeliers kregen de opdracht de gewraakte pagina 169 uit Dag Allemaal te scheuren. ‘Ik kreeg woensdagochtend een e-mailbericht van de verkoopdienst van De Persgroep dat ik die pagina voor de opening van mijn krantenzaak uit Dag Allemaal en Expres moest scheuren', zegt Wim Maes, de uitbater van de krantenzaak Marktshop uit Sint-Niklaas.

De winkelier weigerde dat, omdat het in zijn winkel toen al te druk was. ‘Dat heb ik de uitgever ook telefonisch laten weten. Even later werd ik teruggebeld: dat er deurwaarders op komst waren en ik Dag Allemaal en Expres uit de winkel moest halen. Anders stelden ze mij verantwoordelijk en zou ik per exemplaar 250 euro hebben moeten betalen. Ik ben naar die tijdschriften gevlogen.'

Cleyman geeft toe dat hij in heel Vlaanderen deurwaarders op pad stuurde om na te gaan of De Persgroep het vonnis naleeft. ‘We hebben honderden overtredingen vastgesteld. Dag Allemaal is deze week ook te koop samen met een cd. Die exemplaren zijn in plastic verpakt, zodat de pagina er dus niet uitgescheurd kan worden. Bovendien zegt het vonnis niet dat de bladzijde uit Dag Allemaal moet, maar dat het tijdschrift niet mag worden verkocht.'

Honderden overtredingen, aan 1.000 euro per tijdschrift, leveren meteen een zware schadeclaim op. ‘Het gaat er ons over dat zonder toestemming of wederwoord een foto werd gepubliceerd van een gehandicapte vrouw die nu door haar omgeving ook nog als psychisch gestoord wordt beschouwd', zegt advocaat Cleyman.

Ilse Beyers, de hoofdredacteur van Dag Allemaal, gaf gisteren niet thuis. De Persgroep verwees ons door naar advocaat Geert Glas uit Brussel. ‘Het betreft een vonnis op eenzijdig verzoek van de betrokken vrouw', reageert die. ‘Het klopt dat we alles hebben ondernomen om de pagina uit Dag Allemaal te halen. Hoe dat juist verliep, doet niet ter zake.'

De Persgroep gaat in beroep tegen het vonnis. ‘Want het is helemaal niet zo zwart-wit als het aan de rechter werd voorgesteld. De betrokkenheid van de vrouw is groter. Dat zullen we aan de rechtbank zo snel mogelijk, wellicht vrijdagmiddag, al duidelijk maken. Meer kan ik daar niet op zeggen. Dat zal ik voor de rechtbank wel doen', zegt Glas.

bron: www.standaard.be
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.