actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th October 2013, 20:27
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Nieuwe regels voor sigaretten

Weg met mentholsigaretten, speciale regels voor elektronische sigaretten

De vertegenwoordigers van het Europees Parlement kunnen de onderhandelingen met de lidstaten aanvatten over een herziening van de tabaksrichtlijn. Het halfrond keurde het wetgevend voorstel dinsdag goed, maar zorgde voor een sterk geamendeerde tekst. De parlementsleden vragen dat 65 procent van de oppervlakte van een sigarettenverpakking bedekt wordt met een gezondheidswaarschuwing, terwijl de Europese Commissie en de commissie Volksgezondheid van het Parlement voor 75 procent pleitten.
Als het van het Parlement afhangt, zal de merknaam van de sigaretten onderaan het pakje gedrukt moeten worden. Sigaretten met muntsmaak moeten in de toekomst uit de winkelrekken gehaald worden, maar het Parlement schroeft de voorgestelde overgangsperiode op van drie naar acht jaar. Andere sigaretten met een aantrekkelijke smaak (chocolade, vanille...) moeten wel drie jaar na de publicatie van de nieuwe wet verdwenen zijn.
Er werd ook gestemd over de elektronische sigaret. Afhankelijk van de wijze waarop een e-sigaret op de markt gebracht wordt, zal ze als een tabaksproduct of als een medicijn beschouwd worden. Verkoopt de producent zijn elektronische sigaretten als een preventief of als een genezend product, zullen ze als een medicijn worden verkocht. Worden ze als een tabaksproduct in de markt gezet, dan mag er geen reclame voor gemaakt worden, mogen ze niet aan minderjarigen verkocht worden en moet de lijst met bestanddelen aan de nationale autoriteiten overgemaakt worden.
De tabaksrichtlijn werd aangenomen met 620 stemmen voor, 43 tegen en 14 onthoudingen. Het Parlement geeft zijn vertegenwoordigers zo een stevig mandaat.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...131008_00780430
Datum: 08/10/2013 om 14.02


Mening

Zelf ben ik geen roker, maar ik ken wel veel mensen die roken. Als ik aan hen vraag waarom ze roken geven ze uiteenlopende antwoorden. Er zijn mensen die zeggen dat ze roken omdat ze erbij wilden horen in het middelbaar en nu verslaafd zijn. Anderen zeggen dat ze het lekker vinden smaken en nog anderen vertellen dat roken HET middel is tegen stress. Iedereen heeft dus een andere reden om te roken. Als ik ze dan vertel dat het ongezond is zeggen ze dat ze het wel weten, maar dat het hen weinig interesseert.

In het artikel staat dat 65% van de oppervlakte van een sigarettenverpakking bedekt wordt met een gezondheidswaarschuwing. Dit vind ik goed. Ik zou er persoonlijk ook niets tegen hebben moest er nog meer van de verpakking bedekt worden. Het gaat om de gezondheid van de mens. Ik denk wel dat wanneer jongeren hier vaak mee geconfronteerd worden, ze eerst gaan nadenken voordat ze beginnen met roken. Ik vind het daarom ook zeker goed dat sigaretten met een bepaalde smaak uit de rekken moeten binnen enkele jaren. Persoonlijk vind ik sigaretten met een bepaalde smaak aanstootgevend. Jongeren gaan dan denken ‘een lekker smaakje, we zullen het dan toch maar proberen’. Het is net dat wat we willen voorkomen.

De elektronische sigaret vind ik wel een goed idee. Als je dan toch persé stoer wil zijn door te roken is een elektronische sigaret veel minder schadelijk. Het kan ook een middel zijn om te stoppen met roken. Voor veel mensen is roken een gewoonte geworden. Ze vinden het moeilijk om de sigaret tussen de vingers en in de mond te moeten missen. Een elektronische sigaret kan hen hierbij helpen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th October 2013, 11:17
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Ik vind het ook een goed initiatief dat 65% van de oppervlakte van een sigarettenverpakking bedekt zal worden met een gezondheidswaarschuwing. Ik vraag me hier echter wel bij af of dit zijn effect zal hebben. Ik ben namelijk een roker. Ik word dagelijks geconfronteerd met de beelden op de sigarettenverpakking, maar ik ga hierdoor niet minderen of stoppen met roken.
Ik denk wel, dat als de sigaretten met een bepaalde smaak uit de rekken zullen gehaald worden, dat het minder jongeren zal aanzetten tot roken. Ik ben namelijk ook begonnen met het experimenteren van de verschillende smaken, zoals vele rokers. En zoals Sofie zegt, is dat wat men juist moet voorkomen.
Het inbrengen van een elektronische sigaret vind ik persoonlijk ook een goed idee aangezien het minder schadelijk is. Maar dat het een echt hulpmiddel is om te stoppen met roken, betwijfel ik. Ik heb het namelijk ook geprobeerd aan de hand van dit hulpmiddel, wat weinig effect had. Uiteraard kan dit bij anderen wel zijn effect hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.