actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th April 2017, 12:55
Ev*lienVanzummeren Ev*lienVanzummeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2017
Locatie: Vielsalm
Posts: 37
Meer dan 400 ijsbergen verstoren scheepvaart

Meer dan 400 ijsbergen verstoren scheepvaart

Zo’n 450 ijsbergen zijn afgedreven naar wateren waar de Titanic is gezonken, waardoor schepen moeten vertragen of een grote omweg moeten maken.

Vanaf maandag dreven zo’n 450 ijsbergen rond in de Noord-Atlantische vaarroutes, ongewoon veel voor deze tijd van het jaar. Zulke cijfers komen normaal gezien pas vanaf eind mei voor. Een week eerder werden nog maar 37 ijsbergen geteld.

Extreem

Gabrielle McGrath van de International Ice Patrol zegt dat ze het aantal ijsbergen nog nooit zo snel heeft zien toenemen. Ze voorspelt een vierde opeenvolgende ‘extreem seizoen’ met meer dan 600 ijsbergen op de vaarroutes.

Schepen moeten voorzorgsmaatregelen nemen. In plaats van de Atlantische Oceaan recht over te steken, varen de zeeschepen mijlenver om. Dat kost de grote vrachtschepen gemakkelijk anderhalve dag. Dichtbij de kust van Newfoundland nemen schepen gas terug tot drie of vier knopen.

‘Dat maakt alles veel duurder’, zegt Sid Hynes van de reder Oceanex.

Klimaatverandering

De meeste ijsbergen in het noorden van de Atlantische Oceaan komen van Groenland. Volgens Michael Mann van de universiteit van Pennsylvania kan de klimaatverandering een toename van ijsbergen veroorzaken, maar zijn windpatronen ook belangrijk.

De International Ice Patrol is opgericht om na het zinken van de Titanic in 1912 schepen te waarschuwen voor ijsbergen.

bron : DS (6/04/17)

Mening:
Ik denk dat deze grote cijfers zeker iets te maken hebben met de opwarming van de aarde. Op een week tijd zijn er 413 ijsbergen bijgekomen. Dit is een ongewoon cijfer volgens de professors maar dit choqueert me ook echter wel. Ik ben me ervan bewust dat het klimaat aan het veranderen is en toch heb ik het gevoel dat er veel mensen dit niet onrustwekkend vinden. Ikzelf probeer meer met de fiets te rijden, neem ook alleen maar de bus als ik naar school kom. Tot slot probeer ik echter wel te letten op energie verbruik. De grote vraag die ik me stel is of dit allemaal wel genoeg is. Als ik dit artikel lees vraag ik me af of het al niet te laat is. Deze ijsbergen die aan het drijven zijn zullen ook smelten. Ik heb onlangs nog een documenteren gezien over Tuvalu (reizen Waes). Daar merk je pas echt hoe snel het water stijgt. In België zien we niet veel verandering maar in landen zoals Tuvalu zie je wel hoeveel eilanden er al weg gespoeld zijn.
We zouden niet alleen aan de volgende generaties moeten denken maar ook aan de mensen die nu al bedreigd worden door het klimaat verandering (Tuvalu).

Laatst aangepast door Ev*lienVanzummeren : 6th April 2017 om 13:09.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.