actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th April 2014, 13:51
j*nthe.vermeiren j*nthe.vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Loenhout
Posts: 107
"Klimaatverandering is afrembaar als we nu ingrijpen"

"Klimaatverandering is afrembaar als we nu ingrijpen"
zo 13/04/2014 - 12:51 Pieterjan Huyghebaert

"De klimaatverandering is nog afrembaar en de maatregelen die daarvoor nodig zijn, zijn betaalbaar als we nú ons gedrag aanpassen", dat meldt het VN-klimaatpanel (IPCC). "Hoe sneller we ingrijpen, hoe goedkoper die maatregelen zullen zijn."

Het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) heeft vandaag in Berlijn een nieuw rapport voorgesteld. Het gaat om het laatste rapport in een reeks van drie. De vorige rapporten focusten vooral op de wetenschap achter de klimaatverandering en over de gevolgen ervan, nu gaat het vooral over de eventuele maatregelen die we kunnen nemen en de betaalbaarheid daarvan.

"Ondanks het groeiende aantal inspanningen om de CO2-uitstoot in te perken, is de CO2-uitstoot de laatste tien jaar alleen maar gegroeid", klinkt het in het rapport. "De uitstoot tussen 2000 en 2010 is sneller toegenomen dan in de drie voorgaande decennia."

Toch is het volgens het klimaatpanel nog steeds mogelijk om de klimaatverandering af te remmen. "Als we een brede hoeveelheid van technologische toepassingen combineren met een radicale aanpassing van ons gedrag, dan kunnen we voorkomen dat de gemiddelde temperatuur van onze planeet met meer dan twee graden Celcius toeneemt." Daarvoor is het wel nodig dat tegen 2050 de CO2-uitstoot met 40 tot 70 procent inperken en zelfs helemaal geen CO2 meer uitstoten tegen 2100.

VRT
Uit het onderzoek van het IPCC blijkt dat het terugbrengen van de CO2 haalbaar is door fors te investeren in hernieuwbare energie en energie-efficiëntie. Hoe sneller we werk maken van die investeringen, hoe goedkoper het zal zijn.

Die overgang zal uiteraard geld kosten, maar de economische groei zou volgens de meest optimistische schattingen van het panel slechts met 0,06 procent per jaar minderen. Het IPCC benadrukt dat in die berekeningen de positieve economische effecten van groene economische activiteiten nog niet verwerkt zitten. Het panel benadrukt dat de noodzakelijke wijzigingen om de klimaatverandering tegen te gaan "betaalbaar" zijn.

Een ander belangrijk aspect om de klimaatsverandering tegen te gaan dat tot nu toe ietwat in de schaduw is blijven staan, is volgens het IPCC de ontbossing. Er moet volgens het panel meer werk gemaakt worden van de strijd tegen ontbossing én er moeten meer nieuwe bossen worden aangeplant, want bomen halen CO2 uit de lucht.

BRON: De redactie
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...nland/1.1939154

Mening: Ik denk dat we niet langer kunnen ontkennen dat ons klimaat aan het veranderen is. Dit is volgens mij een van de belangrijkste uitdagingen van deze eeuw. Ik hoop alvast dat er op een snelle en efficiënte manier wordt ingegrepen, maar dit zal uiteraard niet gemakkelijk zijn. Al is dit volgens mij echt wel noodzakelijk, ook om onze volgende generaties nog een mooie toekomst te kunnen geven. Naar mijn mening is er ook een soort van mentaliteitswijziging nodig onder de mensen. Ik denk dat er een heleboel mogelijkheden zijn om iets voor het klimaat te doen, maar natuurlijk is dit wel iets dat over de hele wereld moet gebeuren. Het haalt niet uit als wij enkel in België bewuster gaan nadenken over het milieu en de rest van de wereld gewoon verder doet zoals ze bezig zijn.
Bedrijven vinden vaak economische belangen belangrijker dan ecologische belangen. Ik denk dat de overheid ook hier wel degelijk een belangrijke rol speelt om de bedrijven de stimuleren om rekening te houden met het milieu.

Laatst aangepast door j*nthe.vermeiren : 13th April 2014 om 15:00.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th April 2014, 14:04
A*nelien.Vermijlen A*nelien.Vermijlen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 91
Ik ben het eens met J*enthe.vermeiren, er moet een groter bewustzijn gecreëerd worden rond onze ecologische voetafdruk. Deze is in België zodanig groot, dat onze volgende generaties hier de gevolgen van zullen moeten dragen. Deze ecologische voetafdruk zal steeds groter worden tot op het moment dat we iets veranderen aan onze mentaliteit.
Natuurlijk moet elk land zijn steentje bijdragen en dat zal niet vanzelf gaan. Daarom is het belangrijk dat België een eerste stap zet en wie weet volgen er snel andere landen. Dit kan ook een voordeel hebben voor de Belgische ondernemingen die hier op inspringen en later deze ecologische ontwikkeling in het buitenland kunnen gaan verkopen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.