actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2011, 10:37
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
Meisje jarenlang mishandeld en vernederd in pleeggezin Duffel

In Duffel is een gruwelijk geval van kindermishandeling aan het licht gekomen. Een meisje werd jarenlang mishandeld en vernederd in haar pleeggezin. Haar beulen moeten zich nu verantwoorden voor de rechtbank in Mechelen.

Toen A. drie was, werd ze door de jeugdrechter bij haar ouders weggehaald en in het pleeggezin van H. in Duffel geplaatst. Ze kwam er van de hel in een nog veel grotere hel terecht. Tien jaar lang werd ze vernederd en geslagen. Ze kreeg overschotjes en beschimmeld brood te eten en moest als straf urenlang in de brandende zon op een schommel zitten.

A. is nu 21 maar ziet er veel jonger uit. Ze is groot, draagt haar gitzwarte haren in een lange paardenstaart en stapt wat moeilijk. De doffe blik in haar ogen verraadt dat ze ze ongelukkig is.

“Ik probeer het verleden te vergeten”, zei ze vrijdag voor de rechtbank in Mechelen, waar haar ‘beulen’ zich moesten verantwoorden voor de jarenlange mishandelingen.
Excuses

Tegen H. vorderde openbare aanklager Marjan Van Dingenen drie jaar effectief en een geldboete.

H. geeft toe dat het het meisje niet altijd goed heeft behandeld. Maar dat ze haar ook sloeg en stampte, ontkent ze. “Dat was mijn ex-man M.”, zegt ze. Zij kneep haar pleegdochter wel af en toe in haar geslachtsdelen.

“Mijn excuses voor alles", zei H. nog in de rechtbank. "Je mag altijd terugkomen en ik zal een financiële vergoeding betalen voor wat ik je heb aangedaan.”

De uitspraak volgt op 10 juni.

Bron: Gazet van Antwerpen

Mening:
Ik vond het verschrikkelijk toen ik het artikel las. Dat er nu in deze tijd nog steeds zulke praktijken gebeuren. Ik kan er gewoon niet bij dat mensen kinderen zulke dingen kunnen aandoen. Voor mij zijn zulke mensen ziek in hun hoofd, en hebben zij nood aan medische begeleiding.
Het artikel in de krant was veel uitgebreider, en daarin stond dat de rechter deze zaak absoluut niet binnen de muren van het gerechtsgebouw wilde houden. Met de bedoeling mensen wakker te schudden dat er de dag van vandaag nog steeds zulke praktijken plaatsvinden. En dit is dat ook meteen gelukt, toch bij mij. Ik was er bijna van overtuigd dat dit niet meer in ons land gebeurde. Daarom denk ik dat het belangrijk is als omgeving verdachte praktijken in het ook te houden en te signaliseren.
Wat ik ook raar vind, is dat een kind dat op haar drie jaar geplaatst wordt bij een pleeggezin, en het pleeggezin niet gecontroleerd wordt op stabiliteit en goede behandeling van het kind. Daarom zouden er meer en onverwachte controles moeten uitgevoerd worden, zeker bij pleeggezinnen, want de kinderen die daar terecht komen hebben vaak al een heel verleden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2011, 22:45
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
Ik heb ook ooit zo een vriendin gehad ... Jammer zulke verhalen.

Het komt erop neer dat de overheid al blij is wanneer er opvang is voor zulke kinderen. Verder wordt er niet naar gekeken.

ik heb het aan levende lijve ondervonden. Een meisje weg gehaald van haar broertjes(3), samen met haar zus bij een oudere vrouw gezet die voltijds voor haar ouders ook nog zorgde.

Zij werd daar gebruikt als slaaf, gebruikt voor allerlei dingen die een jong meisje van 9? - tot 16 niet hoort te doen.
Opgesloten in een kleine kamer met haar zusje, geen privacy, geen geld niets.
Geen poot om op te staan.

Wat een medelijden dat je had met haar, genoeg gesprekken gehad met mensen die alles controleerde maar ook zij voelden hun onmacht. Zij moesten enkel kijken of ze eten en onderdak had. Dit was zo.

Pas toen de vrouw haar zus had geslagen was de maat vol en stapte ze naar de politie na veel aanmoediging.
Maar zij was al het eerdere slachtoffer geweest van deze slagen.

Ik ben blij dat zij nu thuis is, verenigd met haar familie. Maar die lidtekens zullen nooit meer verdwijnen.
__________________
Vero
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2011, 09:41
Jelle.Adriaensen Jelle.Adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 106
Dit zijn toestanden die echt niet door de beugel kunnen! Wanneer ouders zich openstellen om pleegouders te worden moeten ze goed bewust zijn van de zaken die er bij komen kijken. Het kind komt in een nieuwe omgeving en heeft natuurlijk wel wat aanpassing nodig, maar na enkele maanden en zeker op jonge leeftijd merk je daar niets meer van. Ik vind het schandalig dat je een kind vanaf zijn drie jaar al kunt mishandelen, dan is er echt iets mis met de personen in kwestie! Deze taferelen moeten zeer hard aangepakt worden op de rechtbank zodat de pleegouders gaan voelen wat ze al die jaren het kind aangedaan hebben, maar of ze daar echt gaan bij stilstaan is natuurlijk de vraag. Ik hoop voor het meisje dat ze nu van haar leven kan gaan genieten en een thuis krijgt die ze zeker en vast verdiend. Ik hoop dat ze een serieuze schadevergoeding kan ontvangen zodat ze de eerste jaren financieel goed doorkomt. Ik wens haar bij deze veel sterkte in het proces en hopelijk valt alles terug in de juiste plooi!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.