actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2016, 10:25
Elise.v*ndervliet Elise.v*ndervliet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Oosterlo
Posts: 55
Kleine bonden bij spoor mogen niet meer staken

De twee kleine spoorbonden ASTB en OVS kunnen het spoor niet langer ongestraft lamleggen, schrijft De Tijd zaterdag. De regering maakt het voor beide bonden, die naar eigen zeggen samen ruim een derde van de 3.800 trein- bestuurders vertegenwoordigen, onmogelijk nog een stakingsaanzegging in te dienen.

Het stakingsrecht wordt exclusief voorbehouden aan vakbonden die vertegenwoordigd zijn op nationaal niveau en een minimumaantal leden hebben. Door de invoering van die criteria kunnen alleen de grote drie vakbonden nog legaal staken. “Treinbestuurders die het nog wagen te staken onder de paraplu van OVS of ASTB bezondigen zich aan een wilde, illegale staking”, klinkt het in regeringskringen. Op wilde stakingen staan boetes en in sommige gevallen zelfs ontslag.

OVS en ASTB behouden wel hun status van vakbond. Ze mogen acties voeren en mobiliseren onder hun militanten. De regering wil zich zo indekken tegen juridische acties van de vakbonden wegens inbreuken op het stakingsrecht. “Deze regeling raakt niet aan de syndicale vrijheid”, maken regeringsbronnen zich sterk.

Hervormingen bij het spoor

Het stakingsverbod voor de machinistenbonden is een onderdeel van een ruimere hervorming van het sociaal overleg bij het spoor. Daar was in de meerderheid al lang sprake van, maar er was twijfel om door te drukken uit vrees voor harde tegenreacties van de vakbonden. De regering heeft de begeerde hervorming van de sociale dialoog - die de macht van de bonden moet inperken - nu toch via een wetswijziging geruisloos doorgedrukt.

Bron: De Morgen, 5/11/2016

Eigen mening:
Ik ga volledig akkoord met de nieuwe maatregel van de regering. Ik vind dat iedereen recht moet hebben op de mogelijkheid tot staken, maar anderzijds vind ik dat er uiteraard grenzen moeten getrokken worden. De laatste jaren staken de treinbestuurders enorm vaak, terecht of onterecht laat ik hierbij in het midden. Ik vind het enkel niet kunnen dat anderen, vooral de gewone burger, hiervan de dupe is. Kinderen geraken niet op school, werknemers geraken niet op tijd op hun werk of afspraak,... Kortom, iedereen ondervindt er veel nadeel van als er een staking is. Met deze maatregel ben ik en waarschijnlijk nog vele andere burgers, dus zeer tevreden.

Laatst aangepast door Elise.v*ndervliet : 5th November 2016 om 10:30.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.