actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st November 2016, 20:55
maxim.j*nsen maxim.j*nsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Boechout
Posts: 136
Wat doen scholen tegen radicalisme?

Sinds anderhalf jaar zijn scholen meer en meer bezig met het aanpakken van radicalisering bij jongeren. Net omdat dat de plaats is waar signalen en sporen van radicalisering het eerst worden opgemerkt. In 275 gevallen hebben scholen meer uitleg gevraagd aan een speciaal team van islamexperten. Vooral wanneer leerkrachten zelf vragen hebben over hoe ze moeten omgaan met islam op school.

Cathérine Moerkerke volgde één week lang mee les in het KTA Mobi, een beroepsschool in Gent. Ze volgde leerlingen en leerkrachten de hele dag door toen plots een van de studenten riep: “Allah Akbar! Allah Akbar! Oprotten met die camera".

Verschillende fases
De Gentse imam Khalid Benhaddou gaat in opdracht van de Vlaamse overheid kijken als een school zich zorgen maakt. In verschillende fases probeert hij radicaliserende jongeren op een ander gedacht te brengen. “De eerste fase is luisteren en tonen dat we geïnteresseerd zijn in wat hij te vertellen heeft, welke bronnen hij raadpleegt en welke teksten hij leest”, zegt Benhaddou. “In tweede instantie gaan we kritische vragen stellen en nog nadien gaan we de persoon proberen op een ander discours te brengen.”


Politie inschakelen
“Als ook dat geen effect heeft, dan wordt de politie ingeschakeld”, zegt Cathérine Moerkerke. “Er wordt dan een casemanager aangesteld die de specifieke leerling zal scannen. Het dagelijks leven van de jongere wordt dan in kaart gebracht en nadien is het afwachten, want radicaliseren is niet strafbaar. Als die jongere een strafbaar feit zou plegen, dan pas kan de politie ingrijpen en wordt het dossier doorgestuurd naar de inlichtingendiensten.”

Bron: http://nieuws.vtm.be/binnenland/212...-radicalisering

Eigen mening: Ik vind dit echt waanzinnig. Nu hebben we zelfs al experts nodig om die mensen in toom te houden! Vlaamse kinderen moeten ook nog naar die school gaan, leuke omgeving he? Er worden zo veel eieren onder gelegd en zij weten dat zelf ook. Alles is gepermitteerd bij de islam. Staat het hen niet aan? Dan worden ze agressief. Er zijn 100 voorbeelden waarbij die cultuur de onze ondermijnt en alles op stelten zet. Zo herinneren we ons nog levendig het einde van de carrière van een kleuterleidster na valse betichtingen. Zij mogen altijd roepen wat ze denken, en wij? Wij moeten zwijgen, ja knikken en zeg er nu vooral niets op want dan word je weggezet als racist. De enigen die discrimineren zijn die moslims zelf! Zij hebben geen enkele oren naar integratie of tussen de lijnen lopen. Nu zijn er cursussen nodig "hoe omgaan met vrouwen" "anti-radicalisering' en dergelijke. Ik vind het gewoon beschamend dat dat nodig is! Het moet nu toch ook wel eens eerlijk gezegd worden dat je zoiets niet voor hebt met Joden e.d. Daar horen we praktisch niets van. Als onze dictator in Turkije het begint te krijgen, dan moeten onze gevels eraan, onze schoolbussen en onze winkelruiten. Awel, is Israël is het ook oorlog. Als daar Palestina nog maar eens kuren krijgt, dan zie ik op de Belgiëlei in Antwerpen geen enkele Jood uit zijn dak gaan. in Brussel evenmin. Sterker nog! We moeten er militairen zetten of de Joden worden nog opgeblazen! Vooral het feit dat we niks mogen zeggen of het is discriminerend! Zo hoorde ik nog een verhaal over een leerkracht die zei "vier Turkse meisjes klagen over het boek dat discriminerend zou zijn. Er staan altijd namen in zoals Jan en Mieke. Nooit eens Mohammed ofzo." Dan komt al mijn haar recht he! We zijn in vredesnaam in België! Dan kan je toch wel verwachten dat je zo'n naam tegen komt! Vooral omdat we in Turkije zelf geen namen moeten verwachten als Jan en Mieke of wel soms? Ik zeg altijd, is het hier niet goed? Werken we op jullie zenuwen? Daar is de deur! Ga aub terug naar uw eigen land, daar is het toch zo gezellig! Wij hebben hier een stabiele en tenminste normale cultuur. Willen jullie dat niet volgen, daar is de deur! Op school hetzelfde. Is de regel "geen hoofddoek"? Dan is er geen hoofddoek. Niet tevreden? Dan zou ik zeggen, draai je om en ga heen in vrede. Uiteraard wil ik er nog bij zeggen dat de meesten gewoon dik oké zijn en de regels volgen. Het zijn de rotte appels die alles verpesten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.