actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2013, 14:29
T*omas.Tielemans T*omas.Tielemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 65
Minder dan helft Europeanen nog voorstander van EU

De populariteit van de Europese Unie en de steun voor verdere economische integratie van het landenblok is het afgelopen jaar flink afgenomen. Dat blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse Pew Research Center. Nog maar gemiddeld 45 procent van de bevolkingen van acht onderzochte landen zegt in 2013 voorstander te zijn van de EU. In 2012 was dat nog gemiddeld zestig procent.

Pew onderzocht de populariteit van de EU in de volgende acht lidstaten: Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië, Spanje, Griekenland, Polen en Tsjechië. Alleen in Duitsland is de meerderheid van de bevolking nog voorstander van het overdragen van bevoegdheden aan Brussel.

Scheuren
De economische crisis leidt tot verdeeldheid, constateert het onderzoeksbureau. Tussen de noordelijke en zuidelijke lidstaten zijn scheuren ontstaan en ook Frankrijk en Duitsland staan niet langer op één lijn.

In Zuid-Europa, waar de crisis het hevigst om zich heen slaat, drijven de negatieve sentimenten op de onvrede over strenge bezuinigingsmaatregelen die landen als Spanje en Griekenland door landen ten noorden van de Alpen opgelegd krijgen. Europese integratie heeft alleen maar geleid tot economische verzwakking is de heersende opvatting in deze landen. Parijs en Berlijn zijn het daarnaast oneens over de mate van zeggenschap die Brussel moet krijgen op de afzonderlijke huishoudboekjes van de lidstaten.

Met name in Frankrijk heeft de zwartgalligheid toegeslagen. Een jaar geleden was de bevolking met zestig procent voorstanders van de EU nog eurofiel te noemen. Dit jaar is dat cijfer met negentien procent afgenomen tot 41 procent. De onvrede richt zich ook op president François Hollande. Twee derde van de bevolking (67 procent) vindt dat hij het slecht doet.

Staatsschuld
Europeanen maken zich vooral zorgen over de staatsschuld van hun landen, schrijven de onderzoekers. Maar ondanks al ingevoerde strenge bezuinigingen verkiest de bevolking in de meeste landen nieuwe bezuinigingen boven extra investeringen om de economie op gang te brengen.

Hoewel economische beslommeringen ten grondslag liggen aan het ongenoegen lijdt de euro daar niet onder. In elk van de vijf onderzochte eurolanden wil meer dan zestig procent van de ondervraagden de gezamenlijke munteenheid houden.

De economie is de oorzaak van het anti-Europese sentiment, maar de economie kan ook de oplossing zijn. Als de lidstaten eenmaal de weg omhoog weer hebben gevonden, groeit de steun voor de EU mogelijk ook weer, aldus Pew.

Eigen mening:
Ergens kan ik het onderzoek volledig verstaan. De verdeeldheid is enorm binnen de EU die vandaag bestaat. Niet onlogisch als we bekijken in welk klimaat er aan politiek moet gedaan worden in een organisatie als deze. Langs de andere kant wil ik wil een kanttekening maken bij dit artikel. Buiten het ondervraagde Duitsland is er geen enkel land in de lijst van ondervraagden waar ik iets anders had verwacht dan negatieve reacties. Het VK is al jaren geen voorstander van de EU meer, Frankrijk, Spanje, Italië, Griekenland, ... zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Als je aan deze landen vraagt of ze tevreden zijn kan je natuurlijk het antwoord al raden. Toch stemt het artikel aan tot onrust, de onvrede mag niet blijven verder duren of dit zou wel eens het einde van de EU kunnen betekenen.
__________________
Zoek het geluk onderweg en niet aan het einde van de weg, want dan is de reis afgelopen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2013, 19:14
R*y.Geerts R*y.Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Lille
Posts: 29
Persoonlijk voel ik mij meer Vlaming dan Belg, laat staan Europeaan. Tegenwoordig is Europa precies meer een wirwar geworden van politieke verschillen. Economisch gezien is het verschil volgens mij nog het grootst. Men richt dan wel zoiets op als de Europese Unie met de (ondertussen al wel oude) Euromunten en -biljettten, maar dat zorgde dan weer voor een economische crisis in o.a. Griekenland. Waar volgens mij vaak niet aan gedacht wordt is de reactie van het 'gewone' volk. Welke Duitser of Fransman heeft nooit gedacht: 'Ik werk hier voor mijn geld en ik betaal braaf mijn belastingen waarvan toch een stuk naar de EU gaat. Maar waar gaat mijn geld dan precies naartoe? Naar de Grieken die niet eens hun eigen land boven water kunnen houden. Moet ik daarvoor gaan werken!?' Zo creëer je onrust en verscheidenheid tussen de bevolking van de Europese landen. Ze gaan zich meer en meer van elkaar distantiëren, waardoor bijgevolg de onderlinge Europese relaties nog verslechteren. Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat er iets op gevonden moet worden, WAT er op gevonden moet worden ligt uiteraard véél moeilijker.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2013, 19:52
Nikki Nikki is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Olen
Posts: 85
Het is inderdaad zo dat Europa al lang niet meer zo populair is. Financieel gaat het niet echt zo goed met Europa, althans zo weerklinkt het in alle nieuwsberichten. Griekenland heeft steun nodig, andere Europese landen dreigen ook terug te vallen op de financiële steun van Europa en ik begrijp de mensen die dit zien als een teken dat Europa niet functioneert. Europa is er gekomen om gemakkelijker aan handel te doen en om een grotere eenheid te vormen. De titel van het artikel blijft in zekere zin nog steeds positief. Ik weet niet of het een bewuste keuze was maar "Meer dan de helft Europeanen tegenstander van EU" klinkt al een pak erger dan "Minder dan helft Europeanen nog voorstander van EU". Het woord 'tegenstanders' wordt niet gebruikt en daar ben ik maar al te blij om. Oké, we mogen onze Europese unie in vraag stellen, dat lijkt mij ook een gezonde reactie om te reflecteren over ons systeem. Maar wat zou er gebeuren als de Europese Unie er niet meer zou zijn en ieder land weer zoals vroeger op zichzelf moet functioneren. Denk maar eens aan die gevolgen. Dit is in mijn ogen achteruit gaan. Door de globalisering zijn we steeds meer op weg om een wereldburger te worden. Dankzij de Europese Unie is dat al een pak makkelijker en sneller bereikbaar. Zou onze Europese Unie opdoeken niet net anti-globalisering zijn? Als we al met onze 27 landen niet meer op een gezonde economische, culturere manier kunnen werken, hoe gaan we dat dan met de hele wereld kunnen?

Bij dit alles heb ik nog een laatste bedenking. Wij, als Belgen hebben aan de basis gelegen van wat nu onze Europese Unie is. Europa is gegroeid uit iets wat wij al lang hadden: de Benelux. Zouden we dan niet teniet doen aan onze eigen ideeën?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th May 2013, 21:06
willem.van.huffel willem.van.huffel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 73
"Moeten we nog doorgaan met de EU?" is de vraag die tegenwoordig bij veel Europeanen in het hoofd zit. Naar mijn mening is dit ja, we zijn al zover gekomen en als we nu terug naar vroeger zouden gaan, zou het alleen maar meer problemen geven. Ik zie het als meer werk voor iedereen als we terug zouden gaan naar vroeger zoals de Euro opgeven en terug naar de oude munt gaan.

Al denk ik wel dat Europa eerst zichzelf wat moet redden vooraleer we meer EU-landen toelaten. Het is niet de bedoeling dat wij die landen in de problemen brengen of dat wij hun problemen 'erven'.

We mogen ook niet de wereldpositie van Europa vergeten, bijna elk land hoort wel bij een of andere politieke organisatie vandaag de dag. De EU is hier een sterke speler, nu op het moment minder dan vroeger maar toch. En sta je samen als een 'groep' niet sterker 'tegen' andere landen/politieke organisaties?

Als we de andere landen in de wereld bekijken, heeft elk land wel zijn eigen specifieke problemen. Het kan niet altijd voor iedereen perfect zijn. Ik dat dit iets is dat mensen soms vergeten.
__________________
It is amazing just how deep the principle of war is rooted in human nature. My archives contain war stories that are thousands of years old. Although the strategies have evolved, the motives seem to remain the same. Greed, envy, power and possessions always play a central role ...
(anno 2070 producers, E.V.E.)
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th May 2013, 09:52
Jonas.Grauwels Jonas.Grauwels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herselt
Posts: 56
Ik vind het eerst en vooral al frappant dat meer dan de helft van alle inwoners van deze landen eerst voorstander waren van de Europese Unie. Zeker als we denken waar we van komen. Economische crisis heeft in de geschiedenis steeds voor verdeeldheid gezorgd tussen volkeren en landen. (denken we, om een extreem geval te noemen, maar aan WOII)
Het is dan ook niet verwonderlijk dat de 'approval rate' voor de EU in deze tijden van crisis steeds zakt. Bij een economisch herstel zal deze echter ongetwijfeld weer stijgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.