actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2011, 17:44
lennert.jensen lennert.jensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Westmalle
Posts: 24
Pippi Langkous is racistisch

'Pippi Langkous is racistisch'

BRUSSEL - De Duitse theologe Eske Wollrad zegt dat 'Pippi Langkous' racistisch is: 'Lindgren schrijft Pippi's slechte eigenschappen toe aan haar contact met de negertjes.'

Pippi Langkous is de creatie van de Zweedse schrijfster Astrid Lindgren. Professor Eske Wollrad, als onderzoekster over racisme verbonden aan een universiteit in Oldenburg in Duitsland, noemt Pippi Langkous racistisch: 'Astrid Lindgren schrijft Pippi's neiging om te liegen toe aan haar lange verblijf in Afrika. Al Pippi's dwaasheden worden toegeschreven aan haar contact met de negers.'

Maar er is meer. In de Pippi Langkous-boeken komen ook donkere kindertjes voor die eerbiedig buigen voor blanke mannen. De buigende negertjes van het eiland Taka Tukaland zijn een teken van verborgen racisme.

Wollrad beschuldigt nog meer kinderliteratuur van racisme. Het verhaal van Het lelijke eendje laat aan kinderen zien dat anderssoortigen er niet bij horen. Om kinderen een goede omgang met verschillende culturen bij te brengen, raadt zij ouders aan om met hun kinderen te praten over racistische passages. 'Bovendien kunnen ouders figuren in het boek donker kleuren of foto's van kinderen met een andere huidskleur bij een afbeelding plakken.'

BRON:http://www.destandaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DM3I1IIL&word=astrid+lindgren

Eigen mening: Het verbaasde me eerlijk gezegd dat dit artikel nog niet eerder is gepost. Het handelt nochtans over een zeer interessant en actueel probleem. Bij het uitkomen van de Amerikaanse Kuifjefilm werd bijvoorbeeld het racisme in de kuifje-albums opnieuw opgerakeld. C.S. Lewis, de schrijver van de Narnia-verhalen, wordt ook beschuldigd van rascisme. Hetzelfde geldt helaas voor vele boeken (en ook films en series) en tegenwoordig zelfs voor onze sprookjes!
Hier erger ik me aan. Die sprookjes en boeken zijn deel van onze Westerse cultuur en het zou ronduit belachelijk zijn als wij dit erfgoed zouden verliezen omdat een paar 'critici' er een boodschap van rascisme uit afleiden zonder rekening te houden met de tijdsgeest van het verhaal, de gerepresenteerde wereld en mentaliteit van het verhaal of simpeleg de tijdsgeest en/of mentaliteit van de auteur zelf.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th November 2011, 19:36
Jolien.Vissers Jolien.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 86
Ik ben het eens met Lennert, men kan niet verwachten dat een verhaal geschreven in 1945 hetzelfde gedachtegoed bevat als nu. Pippi Langkous is dan geschreven en ik denk dat bijna overal in de literatuur hetzelfde beeld naar voor kwam van andere volkeren. Zeker als men rekening houdt met de kolonisatie die toen nog bezig was in verschillende landen.

Wel is het goed dat men erop wijst dat die tijdsgeest achterhaald is en dat men niet alles mag overnemen of voor waarheid aannemen van wat er in strips of andere verhalen staat.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th November 2011, 19:47
charlotte.vanlooy charlotte.vanlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 106
Racisme wordt inderdaad meer en meer gebruikt. Toch wil ik even vermelden dat dit niet alleen in boeken, sprookjes, series of films is. Ook op andere manieren wordt in onze maatschappij racisme getoond. Volgens mij gebeurd het vaak ook onbewust. Zo hadden we onlangs bij het vak Nederlands een disscutie over het woordgebruik "neger". Mag dit nu gebruikt worden of niet? Welk woord moet er anders gebruikt worden? kleurling? Zwarte? Mevrouw Hines deed onderzoek en kwam zo te weten dat het woord neger en zwarte wel duidelijk een negatieve connotatie hadden. Iemand uit de klas reageerde dat ze kleurlingen als vrienden heeft en dat deze elkaar soms zelf neger of zelfs zwarte noemen. Maar wat als je dat woord nu tegen iemand gebruikt die er helemaal niet tegen kan? Jij bent racistisch zeggen ze dan.
Ten opzichte van vroeger is het tij helemaal gekeerd. Blank en zwart dienen nu gelijk behandeld te worden, maar jammer genoeg blijft er hier een probleem rond bestaan ....
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th November 2011, 20:30
Laure.Mylemans Laure.Mylemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 60
Ik schrok echt even toen ik de titel zag. Ik ben opgegroeid met Pipi Langkous en het is mij nooit opgevallen dat het racistisch is. Men vergeet bij zulke onderzoeken te vermelden dat het uiteindelijk altijd goed uitdraait. In Pipi Langkous is het juist leuk dat ze anders is, en wanneer ze in Taka Tukaland is met haar vrienden zijn de kinderen daar hun gelijken. In het lelijke eendje is het eendje uiteindelijk beter dan de andere. Ik vind het racisme dat vermeld wordt veel te vergezocht. Als je jezelf al bezighoudt met zulke onderzoeken kan je beter iets nuttiger gaan doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.