actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2013, 13:56
L*en.Daems L*en.Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Geel
Posts: 28
Smet: ‘Engels moet officiële taal zijn in Brussel’

Begin dit jaar wilde Vlaams minister van Onderwijs -en Brusselaar- Pascal Smet nog nadenken over de invoering van het Engels als officiële taal in Brussel. Vandaag zegt hij: ‘Als Brussel een internationale stad wil zijn, moet het Engels de officiële taal worden.’ Dat meldt de nieuwssite EurActiv.

Smet sprak over Brussel op de lancering van het Marnixplan, een project dat het leren van verschillende talen in Brussel moet bevorderen. Het focust op het Nederlands, het Frans en het Engels. Een goed plan, volgens Smet, maar als Brussel echt een internationale stad wil zijn, moet het een stap verder gaan. En dat is de invoering van het Engels als officiële taal.

Uit een studie van de VUB blijkt dat het gebruik van het Engels in de hoofdstad achteruit gaat. Net als het Nederlands en het Frans. Dat terwijl het Arabisch aan een opmars bezig is. In 2006 spraken 6,6 procent van de Brusselaars Arabisch, vandaag is dat 17,9 procent. Het gevolg is dat mensen in de hoofdstad moeilijk communiceren met elkaar.

Voor Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet is het geen probleem dat meer mensen Arabisch spreken. ‘Maar ik zou graag willen dat iedereen die in Brussel woont minstens een gezamenlijke taal spreekt. Dat kan het Engels zijn’, aldus Smet.

Bron: De Standaard
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131024_00807136
Datum: 24-10-2013

Mening: Ik vind persoonlijk dat Engels niet de officiële taal moet worden in Brussel. In Vlaanderen spreekt men voornamelijk Nederlands en in Wallonië voornamelijk Frans. Waarom zou dan de officiële taal van de hoofdstad Engels moeten zijn? Ik vind het wel belangrijk dat mensen Engels beheersen maar dat het de officiële taal zou worden vind ik toch overroepen. België staat Europees gezien al op de kaart zonder het Engels. De invoering van het Marnixplan vind ik wel een heel goed initiatief omdat het belangrijk is om de talen Nederlands, Frans en Engels toch goed te beheersen. Ook omdat het Arabisch en andere talen in opmars zijn, gaan de talen erop achteruit. Daar moet dus zeker iets aan gedaan worden anders zullen het Nederlands, Frans en Engels nog harder gaan verwateren in Brussel. Tenslotte is het toch van belang dat alle mensen en diensten duidelijk met elkaar kunnen communiceren. Daarom moeten we iedereen dus zeker aanmoedigen om moeite te doen om de talen te leren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th October 2013, 21:07
Hannah.Oris Hannah.Oris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Geel
Posts: 81
Thumbs down

Engels als officiële taal in België? Nee bedankt. Waarom zou men in een land waar al drie talen gesproken worden er een vierde taal bijhalen? Dit vind ik een absurd idee. Mensen die enkel Arabisch kunnen spreken kunnen al even snel Frans of Nederlands aangeleerd krijgen in plaats van Engels. Engels is goed en leuk als tweede of derde taal op school, dit mag dan ook zeker niet wegvallen. Maar waar ga je zoveel bekwame Vlaamse en/of Waalse mensen vinden die perfect Engelstalig zijn? Deze mensen gaan de leerlingen dan ook lessen moeten geven in het Engels en alle communicatie in het Engels moeten laten verlopen.

De mensen die enkel Arabisch kunnen, zullen zelf moeten beseffen dat er in onze cultuur geen Arabisch gesproken wordt. Als iemand uit België naar een ander land zou emigreren, verwacht men daar ook dat die persoon de taal van dat land zal spreken. Aanpassen is de boodschap, hoe moeilijk het ook kan zijn.

Een mogelijke oplossing is de OKAN-klas voor jongeren die geen Nederlands kunnen spreken. De taal goed beheersen leidt ook tot meer kansen naarmate men opgroeit en gaat verder studeren of werken. Ik denk niet dat iemand die enkel Arabisch of Engels kan spreken, snel zal aangenomen worden. We blijven een Nederlands- en Franstalige maatschappij. Het kan niet dat de Belg binnen 10 jaar Engels spreekt. De eigenheid behouden is dan ook nog steeds een belangrijk aspect. Enkel Brussel met als voertaal Engels is geen oplossing want waar ga je de grens dan weer trekken? Hier komen gegarandeerd problemen van.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th October 2013, 11:34
B*n.Vervoort B*n.Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wechelderzande
Posts: 112
Arabisch

Het is niet de eerste keer dat minister Smet serieuze veranderingen wil doorvoeren, zo heeft hij het ook al klaar gekregen dat scholen vanaf volgend schooljaar ook Arabisch, Turks, of zelfs Japans geven in de derde graad. (artikel) ).

Het grote probleem echter, denk ik, schuilt in het vinden van leerkrachten, als men altijd maar meer talen wil geven in een secundaire opleiding, dan heeft men ook altijd meer leerkrachten nodig. En de grote steden in ons land hebben nu al problemen met het vinden van leerkrachten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.