actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2010, 10:34
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Brugse bisschop schrijft brief aan leerkrachten

Brugse bisschop schrijft brief aan leerkrachten

* donderdag 14 oktober 2010, 08u48
* Bron: belga
* Auteur: rbo


BRUGGE - De bisschop van Brugge, Mgr. Jozef De Kesel, heeft een brief geschreven aan alle godsdienstleerkrachten in zijn bisdom. In zijn brief roept De Kesel op om het lijden van de slachtoffers van seksueel misbruik ernstig te nemen.

'Luisteren naar hen die zoveel geleden hebben. Dat is nu wel het eerste wat moet gebeuren. De pijn en de ontreddering moeten groot zijn als men zo iets als kind meemaakt. (...) Maar het ergste wat je dan overkomt, is dat je lijden zelfs niet erkend wordt, dat het niet ernstig genomen wordt.'

'Het is waar dat de feiten waarover het gaat zich grotendeels in de zestiger en zeventiger jaren hebben afgespeeld. Maar de gevolgen voor de slachtoffers kunnen duren tot op vandaag', schrijft De Kesel.

'Hulp en begeleiding'

De bisschop van Brugge roept de verantwoordelijken voor het schoolpastoraal op, een luisterend oor aan te bieden aan slachtoffers. 'Dikwijls hebben ze (de slachtoffers, red.) blijvende hulp en begeleiding nodig. Niet alleen onontbeerlijke professionele hulp, maar ook een luisterend oor en een meevoelend hart vanwege ons, vanwege de Kerk. Juist daar ligt onze eerste opdracht'.

De Kesel zegt in zijn brief ook dat elke zorg voor het imago van de kerk misplaatst is in vergelijking met het leed van slachtoffers. Hij vindt ook dat enkel justitie te oordelen heeft over misdrijven.

Opletten voor misbruik

Tenslotte vraagt De Kesel godsdienstleerkrachten ook op hun hoede te blijven voor machtsmisbruik.

'Pastorale verantwoordelijkheid betekent dat men gezag uitoefent. Maar het is niet goed als gezag zich tegenover niets of niemand moet verantwoorden.'

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20101014_016
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2010, 10:39
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Brugse bisschop stuurt brief aan leerkrachten

Een mooi gebaar maakt een Brugse bisschop door een brief te schrijven naar de leraars godsdienst om hen aan te sporen de hele misbruik-zaak serieus te nemen en naar de eventuele slachtoffers te luisteren.

Door dit te doen, wordt vooral aangetoond dat we deze hele zaak niet moeten veralgemenen, het geloof moet nog een beetje stand kunnen houden op deze manier. Maar ondanks deze poging blijft de zaak nog steeds serieus en door de meesten zeer kritisch bekeken.
Het is wel van groot belang dat juist de bisschop van Brugge dit rondstuurt met een boodschap die toch wel van belang is.

Persoonlijk vind ik dat iedereen deze boodschap al wel begrepen had. Dus in mijn ogen is het vooral te doen rond de man die de boodschap stuurt en het geloof dat op die manier zijn 'wankele' gang probeert recht te trekken. Ik betoon hiervoor wel veel respect voor gelovigen, maar zelf komen ze er bij mij niet veel positiever uit, sorry!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th October 2010, 11:33
ellen.snoeckx ellen.snoeckx is offline
Student
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 77
Persoonlijk vind ik dit een beetje onzin...

Oké, het is goed dat men leerkrachten godsdienst wil vragen om de slachtoffers te helpen en een oogje in het zeil te houden en zo, maar zouden alle leerkrachten dit niet moeten doen? Eender welke leerkracht zou zijn/haar leerlingen moeten helpen en bijstaan als deze hem/haar in vertrouwen nemen. Als een leerling met zijn/haar probleem bij jou afkomt en dan help je die toch, zelfs al ben je geen godsdienstleraar. Dus eigenlijk zou hij deze brief dan naar alle leerkrachten moeten sturen.

Bovendien wil deze bisschop zich inderdaad nogal van "zijn beste kant" laten zien, en ik betwijfel het eerlijk gezegd of het wel echt gemeend is. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat hij gewoon probeert om zichzelf terug in een goed daglicht te zetten. Hier ben ik uiteraard niet zeker van, maar het zou kunnen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.