actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2008, 18:27
stijn.neefs stijn.neefs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Herentals
Posts: 31
Oostenrijkse school verbiedt kussen op de mond

WENEN - Leerlingen van een secundaire school in het Oostenrijkse Gunskirchen mogen elkaar niet meer op de mond kussen. Het verbod veroorzaakt heel wat opschudding. Dat meldt de Oostenrijkse pers.

De directie van de school stuurde maandag een brief naar de ouders van de leerlingen waarin staat dat kussen op school voortaan verboden is. Het verbod komt er na een 'nieuwe trend' bij enkele 14-jarige meisjes om elkaar te groeten met een kus op de mond. 'Soms heel intiem en gedurende enkele minuten', aldus de directie. 'Zulk gedrag is niet aanvaardbaar', luidt het.

De tienermeisjes verdedigen hun gedrag door te zeggen dat ze hiermee het voorbeeld volgen van beroemde sterren zoals Madonna en Britney Spears. Toch stemden personeel en ouders voor het verbod. De beslissing wordt in de pers beschreven als 'belachelijk' en 'overdreven'.

De actiegroep Aktion Kritischer Schüler spreekt van een 'middeleeuwse beslissing'. Zij dreigen ermee om een 'kiss-in' te organiseren in het bureau van de regionale minister van Onderwijs als het verbod niet wordt opgeheven.

Rainer Widman, van de rechtspopulistische partij BZÖ, spreekt van een 'onaanvaardbare tussenkomst in het privéleven van de leerlingen'. Ook Gottfried Hirz, van de Groene partij, ziet geen graten in het gedrag van de leerlingen. 'We zouden blij moeten zijn dat leerlingen, in deze tijd van geweld op scholen, op zo'n affectieve manier met elkaar omgaan.'
ivb (afp/belga)

Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/De...DMF20112008_087
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st November 2008, 09:25
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Citaat:
'We zouden blij moeten zijn dat leerlingen, in deze tijd van geweld op scholen, op zo'n affectieve manier met elkaar omgaan.'


Dat is wel heel gemakkelijk gescoord hé?

Citaat:
onaanvaardbare tussenkomst in het privéleven van de leerlingen


Opvallend dat zo'n uitspraak van een populistische politicus komt?

Is alles wat op de speelplaats gebeurt dan privé-leven of wat? Dan mag je ook roken op de speelplaats hé! Of in dat hoekje van de speelplaats even 'iets meer' doen dan kussen...

Ik denk dat de zaak wel iets minder simpel is dan deze politici voorstellen!
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd November 2008, 17:40
Kim Geerts Kim Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Laakdal
Posts: 170
Toen ik nog in het middelbaar zat, stond er toch ook in het schoolreglement iets over "geen verliefde gevoelens uiten op school". Als je op iemand zijn schoot zat, kwamen er al sommige leerkrachten zeggen dat dit toch echt niet kon. En dit was juist hetzelfde als je aan het kussen was. Het is meer dan normaal dat hier een grens moet getrokken worden. Maar niet op elkanders schoot mogen zitten, gaat toch wel te ver. Meestal was dat uit noodzaak omdat er te weinig banken stonden op op gaan te zitten. Maar ik vind wel niet dat kussen op school verboden moet worden, er moet enkel een duidelijke grens getrokken worden. Want als je kussen op school toelaat, waar gaat het dan eindigen...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th November 2008, 14:39
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Ik vind het ook normaal dat er niet gekust mag worden op school. Op mijn secundaire school mocht dat ook niet, ook niet op elkaars schoot zitten en zelfs handje vasthouden was uit den boze. De directie had namelijk schrik dat dit allemaal zou leiden tot meer... Daarom dat we ook niet het op gras mochten liggen...
Uiteraard werd er wel gekust op school, je moet alleen goed uitkijken dat er geen leerkrachten in de buurt zijn.
Het is moeilijk als directie om grenzen te stellen dus ik begrijp wel dat dit hun regels waren. Kussen zou ik ook verbieden, omdat sommigen er dikwijls in kunnen overdrijven zodat het geen prettig zicht meer is. Ik vind dus wel dat de school in het artikel gelijk heeft. Als de leerlingen toch zo graag willen kussen, kunnen ze dat altijd nog stiekem doen, dan is het nog spannend ook!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 7th December 2008, 23:48
dominiquevandevliet dominiquevandevliet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Kasterlee
Posts: 80
Helemaal mee eens! Uitingen van affectie horen nu eenmaal niet thuis op school. Als je bekijkt op welke leeftijd jongeren er tegenwoordig "aan beginnen" kan dit misschien wel een soort remmende factor zijn. Jongeren zijn nl. veel te vroeg seksueel actief!
Dit artikel toont maar weer 'ns aan dat filmsterren en zangeressen een grote invloed hebben op pubers. Misschien kan de school dan ook meteen aan de leerlingen meegeven dat ze zich niet moeten spiegelen aan hen.
Ja, ik weet het, makkelijk is het niet. Maar het komt het zelfbeeld van de jongeren alleen maar ten goede!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 8th December 2008, 09:43
kevin pluym kevin pluym is offline
kevin pluym
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Berlaar
Posts: 96
Groot gelijk!

Ik ben het volledig eens met dit verbod. Liefde op school kan wel naar mijn mening maar in een school context kan deze liefde niet grenzeloos geuit worden. Kussen hoort niet meteen op een school thuis dat doe je elders. Bovendien lees ik in het artikel ook dat het op die school blijkbaar de gewoonte geworden is dat tienermeisjes van 14 elkaar soms tot minuten lang met een intieme kus begroeten! Als dit allemaal zomaar moet kunnen in het kader van de privé sfeer en het uiten van affectie! Ik denk dat het nodig is dat wanneer zulke zaken zich voordoen daar onmiddellijk paal en perk aan gesteld wordt.

Ook lijkt het me zinvol om te benadrukken dat popsterren vaak geen goed voorbeeld zijn om na te volgen: overspel, drugs, verspilzucht, … breng deze aspecten ook onder de aandacht. Pubers gaan het niet graag horen en in eerste instantie haalt het misschien weinig uit maar zegt het spreekwoord niet de aanhouder wint?
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 8th December 2008, 13:03
lottevangorp lottevangorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: grobbendonk
Posts: 119
Ik vind het verbod nogal drastisch..
'Geen liefde uiten op school' is ook niet direct een goede aanpak om kinderen duidelijk te maken dat niet alles van intiem gedrag aanvaard wordt op school.
Men moet inderdaad een duidelijke grens trekken als het over zulke dingen gaat. Maar niet meer zoenen op school, dat gaat toch wat te ver.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 9th December 2008, 07:54
liesanne.adriaenssens liesanne.adriaenssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mortsel
Posts: 115
Dit vind ik nou eens een echt vreemd artikel .
Ten eerste al omdat ik het héél normaal vind wat de school doet. De pers maakt er precies een spektakel van. Op mijn oude school was het ook verboden om tienerkoppeltje over de speelplaats te lopen. Dit betekent dat je niet mocht kussen, innig knuffelen, flirten, ... Niet echt veel jonge leerkrachten durven er op reageren als je dat deed maar als je een oudere leerkracht tegenkwam had je het zitten.

En ten tweede is het ook echt raar dat jongeren elkaar zouden begroeten met een kus op de mond. Wat onderscheidt hartsvrienden (daar ben je ook héél close mee) dan nog van een lief? Zoiets gaat er voor mij echt over.
[en klein derde puntje: de ziektes die uitgewisseld worden]
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 10th December 2008, 13:29
chelsy collart chelsy collart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: oosterwijk
Posts: 82
Ik ben het wel eens met dit verbod. Als tienermeisjes elkaar zo gaan begroeten! Dat vind ik persoonlijk niet normaal! Ze zijn amper 14 jaar, en doen dit omdat de beroemdheden dit ook doen. Dan denk ik onmiddellijk , begroet elkaar dan gewoon met een knuffel of een zoen op de wang. Maar om als 14-jarige meisjes elkaar op de mond te gaan kussen, dat gaat wat ver! Bij ons op school werd er echt niets getolereerd op intiem vlak. Geen knuffels, kusjes of handjes vasthouden, en ik begrijp nu wel waarom, school is er niet om te “verkeren”.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 10th December 2008, 14:46
Gertjan.Buyle Gertjan.Buyle is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Zandhoven
Posts: 103
Nu verschiet ik toch wel dat de reacties over het algemeen zo streng zijn. Ik dacht dat Vlaanderen en dan toch de huidige jonge generatie niet zo conservatief meer was. Blijkbaar heb ik mij vergist...

Ik persoonlijk geloof niet dat dit verboden moet worden. Verder moet er natuurlijk ook zo geen 'storm' van gecreëerd worden. Dat ze voor mijn part elkaar maar begroeten op school door te kussen, toch beter dan dat ze met elkaar op de vuist gaan...

Nog een kleine anekdote. In het artikel spreekt men van een 'middeleeuwse' beslissing. Laat ik hierop toch aangeven (als historicus in wording) dat de middeleeuwen in onze ogen worden beschouwd als barbaars, donker en gewelddadig. Dit is echter niet het geval! Voor een uitgebreide uiteenzetting van de bewonderenswaardigheid van deze periode verwijs ik graag naar de cursussen van mr. Janssenswillen. Lang leve de geschiedenis!
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 10th December 2008, 19:22
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 135
Citaat:
Orgineel gepost door Sanne Van der borght
De directie had namelijk schrik dat dit allemaal zou leiden tot meer... Daarom dat we ook niet het op gras mochten liggen...

hahahahaha!

Maar goed, over het artikel:
Ik verschoot er ook van dat iedereen hier toch ongeveer dezelfde mening over deelde. Ik had verwacht dat er toch een aantal zouden zijn die akkoord gingen met de leerlingen.
Ik vind het ook normaal dat de leerlingen dit niet mogen. Het geeft hen immers nog maar eens een nieuwe trend en diegene die niet volgen, hebben weeral een reden om gepest te worden. Verder vind ik de reden van de leerlingen al genoeg om het te verbieden. "Madonna en Britney Spears doen het ook" Dan geven we al weer het idee dat de media en hun ideaalbeelden opgevolgd moeten worden om erbij te horen.
Verder vind ik het ook maar vies moest ik 14-jarige meisjes gedurende enkele seconden zien kussen met elkaar. Misschien ben ik dan wel preuts of conservatief.
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 12th December 2008, 11:37
Lize Holemans Lize Holemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 69
Ik vind het niet meer dan normaal dat er niet mag gekust worden op school. Ik denk dat dat bij iedereen op school zo wel het geval zal geweest zijn. Bij mij stond het duidelijk in het schoolregelement vermeld. Als we dit gaan toelaten, gaat het al snel escaleren. Dit is zoals roken op school. Als je dit gaat toelaten, ga al je snel komen tot situaties komen waarin de leerlingen vinden dat alcohol drinken op school ook moet kunnen.
Let wel dat ik het hier over een middelbare school heb. De jongeren kennen vaak geen grenzen, dus moeten er nog duidelijke grenzen gesteld worden.
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 24th December 2008, 00:08
Francesco Francesco is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Mortsel
Posts: 96
Citaat:
Orgineel gepost door stijn.neefs
Het verbod komt er na een 'nieuwe trend' bij enkele 14-jarige meisjes om elkaar te groeten met een kus op de mond. 'Soms heel intiem en gedurende enkele minuten', aldus de directie. 'Zulk gedrag is niet aanvaardbaar', luidt het.


Misschien moeten we maar eens een school voor leerlingen met homofiele neigingen oprichten.
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 29th December 2008, 01:51
Nelleke Van Beylen's Avatar
Nelleke Van Beylen Nelleke Van Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 72
Bij ons op school mocht ook echt niets wat betreft "je liefde uiten": geen knuffeltje, geen vluchtig kusje, niet op elkaars schoot zitten, enz. Ik snap niet dat het verbod heel wat opschudding veroorzaakte. Op mijn vroegere school was dat verbod heel normaal.

Zo zie je nog maar eens dat popsterren geen goede invloed hebben op zo'n kinderen. Ze imiteren vaak dingen van hun idolen, waarvan je vrienden bij het begroeten een kus op de mond geeft, een voorbeeld is.
Zelf zou ik mijn vriendinnen nooit begroeten met een kus op de mond, ik zou het echt raar vinden en me er helemaal niet goed bij voelen.
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 29th December 2008, 22:21
Jens_Cools Jens_Cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 65
Wat moet hun mening dan zijn over de Belgische scholen?.. Naar mijn weten geldt het verbod op vele Belgische scholen dat je niet mag kussen. Op mijn vroegere school, de Vrije Sint-Lambertusscholen te Westerlo was het verboden om ook maar enige uiting van liefde te vertonen en daartoe behoorde ook kussen. Eveneens was het verboden om elkaars handjes vast te houden, om op elkaars schoot te gaan zitten of om een knuffeltje te geven. Dit vond ik zelf dan weer iets te ver gaan. Ik kan begrijpen dat er niet gekust mag worden op school maar handjes vasthouden, op elkaars schoot zitten of een knuffeltje geven dat kan voor mij nog wel door de beugel. Verdere affectieve uitingen horen niet thuis op school.

Het artikel uit ook nog maar eens welke invloed grote beroemdheden hebben op de jongeren. Het gaat er voor mij echt over wanneer jongeren elkaar al willen begroeten met een kus op de mond. Dan moeten er zeker maatregelen getroffen worden en grenzen getrokken worden. Ik vind het ook raar dat de pers hier een scène rond maakt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.