actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th February 2013, 09:47
l*sa123 l*sa123 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Arendonk
Posts: 69
Vrije woensdagnamiddag afschaffen?

Vrije woensdagnamiddag afschaffen?

De traditionele schooltijden zijn voor veel werkende ouders onhandig. In Nederland passen heel wat scholen zich daarom aan. Ze schrappen de vrije woensdagnamiddag en stappen over naar een ‘vijf-gelijke-dagen-model’. Leraren en leerlingen kloppen daardoor minder lange lesdagen – elke dag van 8.30 tot 14 uur – en er is een uitgebreider naschools aanbod. Zie jij alleen maar voordelen in dit systeem? Of is jouw vrije woensdagnamiddag heilig?

Bron
Klasse
http://www.klasse.be/leraren/31676/...dag-afschaffen/

Eigen mening
Het vijf-gelijke-dagen-model is misschien wel beter voor zowel de leerlingen als de leraren. Op die manier zijn de lesdagen minder lang. Vandaag lopen de meeste lesdagen van 8.30 tot ongeveer 16.30 uur. Voor vele een lange dag.
Wanneer men de lesdagen gaat inkorten, 8.30-14.00 uur, zijn dit inderdaad minder lange dagen. Maar hoe gaat men dan de opvang regelen voor de kinderen? Zijn er ouders die gedaan hebben met werken om 14.00 uur?
Er zullen misschien activiteiten worden georganiseerd na school voor de leerlingen die niet opgehaald kunnen worden om 14.00 uur, maar dit zorgt natuurlijk weer voor extra kosten.
De huidige schooluren zorgen voor een probleem op woensdag, de voorgestelde schooluren zorgen elke dag voor een probleem.
Misschien is het toch maar beter om de uren te houden zoals ze zijn?
De leerlingen en leraren hebben lange dagen, maar op woensdag wel een namiddag vrij!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th February 2013, 13:29
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Antwerp
Posts: 82
Ik zie er persoonlijk meer voor- dan nadelen in.
De 'woensdagnamiddag' mag dan wel voor velen 'heilig' zijn, een namiddag waarop ze even kunnen uitblazen. Maar is dat laatste simpelweg niet omdat het ons zo gewoon gemaakt is? Is het niet juist omdat we deze vrije namiddag altijd hebben gehad, dat we hier misschien niet volledig objectief over kunnen oordelen?
Ik vind het concept in ieder geval wel het debatteren waard. Je kan argumenteren dat de opvang achteraf bemoeilijkt kan worden, maar dit kan dan net zoals het 'ouderwetse' systeem naar het vijf-gelijke-dagenmodel aangepast worden naar de noden en behoeften van scholen, ouders en leerlingen.
Daarnaast kan het misschien ook een veiliger alternatief zijn voor de leerlingen die met de fiets naar school gaan? Denk maar aan het feit dat de leerlingen niet langer tegen of tijdens de avondspits naar huis moeten gaan.
Daarbovenop geeft het de leerlingen in de namiddag meer tijd om huiswerk te maken. Dit is wellicht niet een favoriete bezigheid, maar ik ben een (ik neem aan van velen) leerling geweest die, na een lange vermoeiende schooldag thuis te komen, soms niet veel fut en zin meer had om voor school te werken.

Al bij al vind ik het geen al te slecht idee, het is op zijn minst het overwegen waard. De leerlingen hebben in zo'n situatie geen 'bufferdag' meer, een dag waarop ze even kunnen uitblazen; ze hebben dan wel minder lange en zo ook minder vermoeiende dagen - zou zo'n vrije namiddag dan nog wel nodig zijn?

Just my two cents.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th February 2013, 17:30
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
Net zoals Stijn vind ook ik het waard om hier eens over te debatteren, want dit nieuwe systeem heeft zowel zijn voor- als nadelen.
Hierboven werden al enkele voor- en nadelen aangehaald en werden ook enkele bedenkingen gesteld. Hier wil in nog aan toevoegen dat de meeste werkende mensen vijf dagen aan een stuk werken, dus waarom zouden kinderen dan niet vijf dagen na elkaar (uiteraard minder lang) naar school moeten gaan? Dit zou een goede voorbereiding zijn om het latere werkleven.
Daarnaast denk ik dat dit systeem ook zijn voordelen kan hebben voor jongeren die graag buiten zijn. In de winter is het vaak moeilijk om bijvoorbeeld nog buiten te sporten, niet alleen omdat het koud is, maar ook omdat het donker is. Wanneer de school om 14u zou eindigen, is er in de winter wel voldoende daglicht om nog buiten even te sporten.

Daarnaast wil ik ook zeggen dat systeem in sommige delen van Duitsland al geruime tijd van toepassing is, dus zeker wel kan werken.
Als het systeem zou ingevoerd worden, zal het ongetwijfeld even aanpassen zijn en voor de ene al voordeliger zijn dan voor de andere, maar zo is het leven nu eenmaal.

Waar ik mij meer zorgen om maak is het aantal uren les: woensdag twee uur meer les versus 4 dagen 1,5 uur minder les… Dit zou betekenen dat er in een week 4 u minder les gegeven zou worden, zelfs als je de middagpauze een half uurtje zou inkorten, wordt er nog 2 u minder les gegeven. Ik denk dat het in ons onderwijssysteem niet zo gemakkelijk zou zijn om minstens 2 u les te laten wegvallen in een week, want bijna alle vakken hebben nu reeds een overvol programma en er vallen reeds genoeg uren weg met excursies en uitstappen enzovoort.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd February 2013, 15:02
Suzy Buyens Suzy Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Herentals
Posts: 98
Als ouder zie ik meer na- dan voordelen. Het opvangprobleem in Vlaanderen is al enorm. Nu kan één van de ouders vaak 4/5e werken om op woensdagnamiddag thuis te zijn voor de kinderen. Hoe moet het met de opvang als ze elke dag maar tot 14.00u naar school moeten? Wie gaat hen opvangen? Het is nu al bijna onmogelijk om opvang te vinden. Ook al worden kinderen ouder, ik vind het toch belangrijk dat ze ergens terechtkunnen en niet alleen thuis moeten zijn of ergens gaan rondhangen. Voordelen van het voorgestelde systeem: kortere dagen = betere concentratie? Het voordeel dat iemand opgeeft dat kinderen dan beter voorbereid zijn op hun latere werkloopbaan, dat zie ik niet. Ik denk dat ze beter voorbereid zijn met 4 'normale' schooldagen dan met 4 net-geen-volle-dagen les. Trouwens, als ze naar het hoger onderwijs gaan, valt de woensdagnamiddag al weg en wennen ze dus al aan de langere week. Laat ons onze halve dag behouden.Soms is het oude systeem nog zo slecht niet.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 24th February 2013, 13:05
dries.crauwels dries.crauwels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Essen
Posts: 54
Voor- en nadelen

Ik zie er toch vrij veel voordelen in. Iedere dag vroeg gedaan hebben. Want om 2 uur van school komen is toch veel leuker dan om half 4 of 4 uur. Ook langs de kant van de leerkrachten zijn er wel wat voordelen: nooit meer vrijdag om half 3 een les moeten geven waarbij de meeste leerlingen bijna geen concentratie meer hebben. Of op een gewone dag, al is het verschil niet zo drastisch groot. Langs de andere kant zoals andere die hierop gereageerd hebben, is er natuurlijk wel een groot probleem wat betreft de opvang van de leerlingen. Volgens mij gaan er hierdoor nog meer stress ontstaan van ouders die zo snel mogelijk na het werk naar huis willen voor hun kinderen af te halen of niet lang alleen thuis willen laten zitten. Anderzijds is het voor de kinderen ook niet alles om nu elke dag in de nabewaking te moeten verblijven ipv enkel woensdag. Een ander voordeel is dat je op deze woensdag namiddag meestal tijd hebt om tussentijds wat taken te maken, testen te leren, met vrienden weggaan. Uiteraard valt dit niet weg als iedere dag maar tot 2 uur duurt, wat dan volgens mij nog meer stress zal bezorgen bij de ouders thuis. Want nu moeten ze op kortere tijd, eten voorzien, kinderen wegdoen naar vrienden, gaan halen bij vrienden. andere huishoudelijke taken. Er zijn naar mijn mening dus toch meer nadelen dan voordelen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 24th February 2013, 18:45
B*n.Vervoort B*n.Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wechelderzande
Posts: 112
monotoon

Ik ben bang dat als we dit systeem gaan toepassen, (en dan maakt het niet veel uit of ze nu tot 14, of 15 u les hebben), dat de schoolweek saai en monotoon zal worden. In mijn ogen breekt de woensdagnamiddag de lesweek in twee. Deze afpakken denk ik dat minder motiverend zal werken.

Hiernaast ben ik ook van de mening dat als we nu op vrijdag les moeten geven om 15 u aan niet gemotiveerde leerlingen, dat dat in de toekomst gewoon zal opschuiven. Hierdoor zullen leerlingen gewoon op vrijdag rond 13 u verveeld in de klas zitten. Het blijft hoe dan ook een laatste uur voor een weekend.

Hoe dan ook, als dat in Duitsland al gedaan wordt, kunnen we evengoed de resultaten daar afwachten. Ik ben persoonlijk neutraal op het vlak van veranderingen binnen het onderwijs. Het nut ervan moet alleen kunnen worden aangetoond.
__________________

"De meeste ideeën over onderwijs zijn niet nieuw, maar niet iedereen kent de oude ideeën."

~Euclides~
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 25th February 2013, 09:41
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Het overschakelen naar elke dag les tot 14 u of eventueel tot 15 u, ben ik niet zo'n voorstander voor. Ik heb zelf kinderen en ik merk bij hen dat die woensdag namiddag een welgekome break is in de lesweek. Ze kunnen even wat ontspannen en taken bijwerken die ze al opgekregen hebben en hun lessen instuderen.
Als de lessen elke dag vroeger zouden stoppen zijn er veel meer ouders die met opvangproblemen zitten dan nu het geval is. Nu is het slechts 1 namiddag dat ze voor opvang moeten zorgen en wanneer de kinderen al wat groter zijn zou men kunnen zeggen dat ze al eens alleen thuis zouden kunnen blijven. Natuurlijk is het dan te hopen dat ze wat werk voor school bijwerken. Voor ouders is dit dan maar 1 namiddag waarbij ze hopen dat hun kinderen voor school werken terwijl de school elke dag om 14 u gedaan zou zijn het 5 namiddagen zijn waarbij ze zich zorgen maken of de kinderen die alleen thuis zijn wel al dan niet voor school aan het werken zijn.
Je kan natuurlijk zeggen dat de school opvang voorziet zodat ze in school kunnen studeren, maar er zijn nog altijd kinderen die niet kunnen studeren wanneer ze met meerdere in een lokaal zitten, deze leren beter en liever rustig alleen.
Voor mij mag het blijven zoals het nu is een break voor de schoolgaande jeugd in het midden van de week.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 4th March 2013, 16:10
dorien.van.heupen dorien.van.heupen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Citaat:
Orgineel gepost door Jesse Daneels
Ik vind stoppen om 14.00 uur nu niet meteen zoveel beter dan 12.00 uur. Als ouder kom je zelf meestal tussen 4 en 6 van je werk.

Ik vind die woensdag eigenlijk heilig en ik mis een dergelijke bufferdag altijd als ik een hele week hele dagen moet doen.


Een héle week héle dagen? Mag ik veronderstellen dat je met "hele" week de 5 werkdagen bedoelt? (Mijn excuses als deze veronderstelling fout zou zijn..). Dan kan ik alleen zeggen: wees blij dat je maar 5 "hele" dagen moet werken, en bereid je voor op de toekomst . Ik wil je vooral niet ontmoedigen hoor, maar je bent nog jong. Als je dan al een bufferdag (zoals je het zelf noemt) mist wanneer je een week volle dagen moet doen, nou..
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 4th March 2013, 17:08
Lindl Wijnants Lindl Wijnants is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
Ik zie zowel voor- als nadelen, maar ik denk dat de nadelen net zwaarder doorwegen dan de voordelen. Een voordeel aan deze korte dagen is dat het concentratie vermogen van de leerlingen hoger zal blijven. Als je om drie uur nog les moet geven aan een klas verlangen leerlingen er gewoon heel hard naar om naar huis te gaan. Als de lessen om 14:00u stoppen is de kans groter dat de concentratie gedurende deze dag hoger zal zijn.
Wat Suzy als nadeel geeft vind ik heel terecht. De ouders van deze leerlingen werken wel tot zeker 17:00u. Gaan ze dan ook de uren van de ouders aanpassen? Ik denk niet dat de werkgevers hiervoor staan te springen. Tegen kinderen van 16 jaar kan je al wel zeggen van hou jezelf maar bezig. Maar leerlingen die 12 jaar zijn zou ik toch nog niet graag alleen thuis laten. Als dit een uurtje is oké, maar langer dan dat? Nee dank u. Ik denk dat men over dit voorstel nog goed gaat moeten nadenken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.