actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th February 2013, 10:10
Jonas.Grauwels Jonas.Grauwels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herselt
Posts: 56
Schauvliege stuurt brief naar Unesco over Aalst carnaval

Minister van Cultuur Joke Schauvliege heeft in naam van de Vlaamse regering een brief gestuurd naar Unesco in Parijs. Die organisatie had gisteren furieus gereageerd op de nazi-taferelen tijdens de carnavalsstoet in Aalst.
'De geschiedenis van de Holocaust mag absoluut niet getrivialiseerd worden voor een lokale politieke situatie', aldus Unesco-directeur Bokova. 'Het getuigt van de minimalisering van de Holocaust in het hart van het continent waar de tragedie plaatsvond, en dat maakt me diep bezorgd. Ik veroordeel scherp deze schending van de geest van Aalst Carnaval, dat vrijheid en satire in zich draagt, maar daarom nog niet het ten tonele brengen van antisemitische stereotiepen rechtvaardigt.'

Minister Schauvliege probeerde Unesco te sussen: 'We hebben tegenover Unesco de historisch-culturele context van Aalst Carnaval geschetst en we betreuren dat de perceptie is gewekt dat de deelnemers een antisemitische boodschap wilden verspreiden', klinkt het.

'Wij veroordelen elke vorm van antisemitisme en rassenhaat, maar carnaval blijft natuurlijk een moment waarop op een groteske manier gespot wordt. Met stereotiepe uitvergrotingen. Ik ga ervan uit dat de deelnemers in al hun wijsheid kunnen oordelen of ze al dan niet over de schreef gaan en al dan niet mensen kwetsen of discrimineren.'

Bij carnavalsgroep Eftepië zijn ze geschrokken van de heisa. 'Wij lachen helemaal niet met de Holocaust en bieden onze excuses aan als er mensen zijn die ons misbegrepen hebben', zegt Alain De Ruyck. 'Wij lachen met het overdreven nationalisme van de N-VA en hebben dat overgoten met een vleugje'Allo 'Allo! , de komische tv-serie over de Tweede Wereldoorlog. Het was een act tijdens een carnavalstoet en meer moet daar niet achter gezocht worden.'

Volgens Groen-parlementslid Luckas Van der Taelen heeft Unesco niet begrepen van Aalst. Anarchistisch. Chaotisch. Spottend met God en klein Pierke. Dat is Aalst Carnaval: één brok creatieve, ongecensureerde authenticiteit. Akkoord, de SS-uniformen zijn er ver over. Maar net daarom is het gebaar ook aanvaardbaar. En dus typisch Aalst.'

Bron: De Standaard
14/02/2013

Unesco heeft Aalst carnaval dan wel erkend als werelderfgoed, toch begrijpen ze kennelijk niet goed wat dit carnavalgebeuren juist inhoudt. Iedereen weet ondertussen dat niets buiten schot staat en alles toegelaten is op Aalst carnaval, hoe ludiek of misschien zelfs kwetsend het ook kan zijn. Om deze act dan direct te zien als 'een poging om antisemitisme te verspreiden' is dan ook zwaar overdreven en getuigt van weinig inlevingsvermogen en kennis van Unesco in wat zij erkennen als werelderfgoed.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th February 2013, 20:51
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
Ik kan enerzijds wel begrijpen dat het zwaar kan aankomen wanneer mensen met zulke zware historische gebeurtenissen spotten, maar anderzijds stel ik me er dan ook de vraag bij of ze ervan op de hoogte waren waar carnaval eigenlijk om draait? Ik denk persoonlijk niet dat iemand zich toen met een SS-uniform wilde verkleden om antisemitisme te verspreiden en al zeker niet om de Holocaust te minimaliseren. Met Carnaval wordt er nu eenmaal gespot. Zo kwam ik in Herenthout ook iemand tegen die verkleed was als Hitler. Wil dat dan meteen zeggen dat die persoon ook extreem voorstander is van het zuiver ras etc?

Daarbij hoop ik dan ook dat Unesco gesust is en begrijpt dat het nooit de bedoeling was van Aalst Carnaval om hen te choqueren. Ik hoop dan ook dat Unesco stilstaat bij het feit dat er met carnaval nu eenmaal gespot wordt, dan wel op een overdreven manier.
__________________
- Some people are so poor, all they have is money
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.