actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th February 2013, 10:20
michiel.bouwen's Avatar
michiel.bouwen michiel.bouwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 103
Veel meer arrestaties op Brussels openbaar vervoer na dood MIVB-controleur

BRUSSEL - Op het Brussels openbaar vervoer zijn vorig jaar in zeven maanden tijd evenveel aanhoudingen verricht als tijdens het volledige jaar 2011. Dat bleek dinsdag tijdens een stand van zaken van de maatregelen die werden getroffen na de dood van een MIVB-controleur in april 2012.
Om de opvolging van de maatregelen te evalueren, werd een werkgroep opgericht waarin alle bevoegde overheden en beleidsniveaus vertegenwoordigd zijn, alsook de vakbonden van de verschillende betrokken korpsen. Dinsdag vond op het kabinet van Binnenlandse Zaken een nieuwe vergadering van het opvolgingscomité plaats. Daaraan namen vertegenwoordigers van de federale en lokale politie, de verschillende vervoersmaatschappijen, de vakbonden, Justitie en Brussels minister-president Charles Picqué (PS) deel.

De balans toont een toename van het aantal aanhoudingen met zowat 26 procent tussen 2011 en 2012. In heel 2011 was sprake van 2.778 aanhoudingen, terwijl dat er tussen april en december 2012 slechts vijf minder waren, waarvan 1.687 gerechtelijke en 1.086 administratieve aanhoudingen. De meeste aanhoudingen vonden plaats tussen 16.00 en 19.00 uur en vooral tijdens het weekend. De belangrijkste redenen voor aanhouding waren illegaal verblijf (761), diefstallen (432) en drugs (245).

Het objectief om 50 extra inspecteurs voor de federale reserve en 100 inspecteurs voor de spoorwegpolitie te rekruteren, werd vorig jaar bereikt. Dertig inspecteurs werden in juni aangeworven en de zeventig andere in oktober. De eerste zullen hun opleiding in juni afronden, de anderen vier maanden later. In 2013 zullen 64 extra personen worden aangesteld bij de federale reserve.

‘Ook elders toepasbaar'

Minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (CDH) meent dat ze haar engagementen van enkele maanden terug is nagekomen. Het overlegmodel inzake veiligheid tussen de federale en lokale politie, de MIVB en het Brussels gewest is volgens haar ook elders toepasbaar. Ze hoopt het tijdens de komende maanden uit te breiden naar andere grote steden.

Volgens Brussels regeringsleider Charles Picqué werden ook de 250 beloofde agenten die vanuit de politiezones de veiligheid op het openbaar vervoer zouden versterken, ondertussen aangeworven. Sinds oktober, november en december zijn ze in opleiding en binnen enkele maanden zullen ze volledig operationeel zijn, na een stage op het terrein. Het kostenplaatje - vijftien miljoen euro voor een volledig jaar - is voor rekening van het gewest.

Volgens directeur-generaal Brieuc de Meeûs van de MIVB neemt het aantal veiligheidsagenten bij de Brusselse vervoersmaatschappij toe van 155 naar 237. De veertien personen die instaan voor preventiecampagnes op school en bij jeugdverenigingen, zijn daar niet bij inbegrepen.

Het gewest neemt hun verloning voor zijn rekening ten belope van 3 miljoen euro. Ze geeft ook 2,6 miljoen euro uit aan uitrusting voor de MIVB: communicatiemiddelen, handschoenen, veiligheidsvesten, de

Uit: Het Nieuwsblad
Mijn mening:
Het is goed om te zien dat de extra beveiligingen succes heeft. Choquerende krantenberichten en nieuwsberichten over agressie op de bus behoren nu hopelijk tot het verleden. Het openbaar vervoer is veiliger, geeft een veiliger gevoel en lokt zo ook meer gebruikers aan. Ik ging vroeger met de bus naar school en ik weet nog goed hoe ik soms angst had dat er iets ging gebeuren. Ik voelde me onveilig op de bus. Als ik nu de bus neem dan zie ik duidelijk dat de beveiliging versterkt is, dat geeft mij een veiliger gevoel op de bus en meer plezier om ze te nemen.
__________________
There are only two things infinite,
The universe and man's stupidity.
-- Albert Einstein
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.