actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th March 2018, 09:49
Hannah.W*llems Hannah.W*llems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Lille
Posts: 52
Antiseksismewet leidt tot eerste veroordeling

Ruim drie jaar nadat de antiseksismewet werd ingevoerd in ons land, heeft die tot een eerste veroordeling geleid. Een man die een agente op straat beledigde, moet een geldboete van 3.000 euro betalen. Dat melden De Morgen, Het Laatste Nieuws en Le Soir dinsdag.

De feiten dateren van juni 2016. Een man, die door twee inspecteurs van de politiezone Zaventem werd tegengehouden nadat hij een rood licht had genegeerd, sneerde naar de vrouwelijke agent dat ze een job moest zoeken 'die geschikt is voor een vrouw, zoals bankbediende'.

Toen hij op die uithaal werd aangesproken, deed hij er nog een schepje bovenop door te zeggen dat ze moest ophoepelen en dat hij niet met vrouwen praatte. Hij schold haar ook uit voor 'vuile hoer'.

Het parket van Halle-Vilvoorde besloot de man onder meer te dagvaarden voor seksisme. Op 7 november vorig jaar velde de Nederlandstalige rechtbank van eerste aanleg in Brussel een vonnis, dat nu pas bekend raakte. De man moet een boete van 3.000 euro betalen. Als hij weigert, kan de sanctie vervangen worden door een celstraf van een maand.

Bij het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen zijn ze blij met het vonnis. 'Veel mensen hebben die wet, die uniek in de wereld is, overbodig genoemd en dachten dat ze nooit toegepast zou worden. Dit is het beste bewijs dat dit niet het geval is', zegt adjunct-directeur Liesbet Stevens.

Eigen mening bij dit artikel: Ik vind het toch wel schandalig dat sommige mensen vrouwen nog steeds als minderwaardig aanschouwen. Vrouwen voeren vaker 'mannenjobs' uit en dat is bij mijn weten toch normaal? Het onderscheid maken tussen een mannenjob en een vrouwenjob is vandaag de dag iets absurd. Dat België enkele jaren geleden een wet invoerde waarmee seksisme kan worden bestraft vond ik geweldig, eindelijk zouden vrouwen in hun recht kunnen staan wanneer mannen zo'n belachelijke opmerkingen maken. Tot mijn verbazing is er pas drie jaar na het invoeren van de antiseksismewet voor het eerst een veroordeling. Ik hoop vooral dat met deze gebeurtenis mensen gaan beseffen dat zowel mannen als vrouwen gelijk zijn en dat er geen grove opmerkingen moeten gemaakt worden gewoonweg over het feit dat een vrouw een 'mannenjob' beoefent of een man een 'vrouwenjob'. En geef nu toch toe, het zou toch maar een saaie wereld zijn moesten er enkel vrouwelijke kapsters zijn en mannelijke agenten.

Bron: Knack.be
Link: http://www.knack.be/nieuws/belgie/a...mal-972951.html
Geraadpleegd op: 06 maart, 09u41
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.