actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2015, 07:25
Jens.W*uters Jens.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Berlaar
Posts: 109
Op 1 november stijgt accijns: al 30% meer alcohol verkocht

Op 1 november stijgt accijns: al 30% meer alcohol verkocht

De supermarkten hebben de voorbije dagen 30 procent meer sterkedrank, wijn en champagne verkocht. Klanten slaan aan het hamsteren met de accijnsverhoging van 1 november in zicht. Een fles whisky of gin kost dan algauw enkele euro's meer. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.

De verhoging van de accijnzen op alcohol maakt deel uit van de tax shift. De komende maanden worden ook diesel, tabak en frisdranken duurder, maar eerst is dus de drank aan de beurt. Hoe hoger het alcoholpercentage, hoe meer de consument vanaf volgende maand betaalt. Daarom leggen heel wat Belgen nu al een voorraadje aan met het oog op eindejaar, zo blijkt uit onze rondvraag bij de supermarkten.

"Het gaat duidelijk om het duurdere segment in ons aanbod. Champagnes, wijnen en whisky's die als geschenk zullen dienen of om te serveren op kerst- of oudejaarsavond", luidt het onder meer bij Carrefour. "Door niet te wachten tot december sparen ze flink wat euro's uit."

Protest

Vanuit de sector komt ook heel wat tegenstand tegen de accijnsverhoging. Zo klagen drankencentrales en leveranciers dat ze te laat op de hoogte gebracht werden van de prijsaanpassingen. "Folders zijn al gedrukt, prijslijsten verstuurd en websites klaargestoomd voor de komende maanden. Dat alles aanpassen brengt een enorme administratieve rompslomp met zich mee, en dat in de drukste periode van het jaar."

Toch lijkt het erop dat het gevraagde uitstel van de maatregel tot 1 januari 2016 er niet komt. Gisteren gaf de Raad van State immers zijn zegen voor de plannen van de regering-Michel, waardoor niets de nieuwe wet nog in de weg staat.

Bron: De Morgen (23 oktober 2015), via http://www.demorgen.be/economie/op-...kocht-b1ff467a/

Mening:
Enerzijds willen mensen besparen en dat kan ik begrijpen, een voorraad inslaan voor het eindejaar vind ik dus niet abnormaal. Anderzijds speelt dit wel in het nadeel van de drankenleveranciers, want zij moeten vele administratieve aanpassingen doen. Met dit laatste heb ik het wat moeilijk, aangezien dit niet zo maar even op één dag geregeld kan worden. In dit geval vind ik dat de regering wat duidelijker moet zijn, zodat de leveranciers op tijd aanpassingen kunnen doen indien nodig.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th October 2015, 12:05
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
30% meer alcohol verkocht door de stijging van accijnzen op 1 november

Mijn mening komt overeen met de mening van Jens. Het is zeker niet fijn voor verkopers dat de drankprijs al zo snel opslaat. Het kost veel tijd en moeite om folders in elkaar te steken en het is administratief zeker niet makkelijk om het last minute nog te wijzigen. Toch denk ik dat het met de nodige flexibiliteit toch mogelijk moet zijn, we leven immers in een maatschappij waarin flexibiliteit een attitude is die eigenlijk iedereen zou moeten bezitten. Dit neemt natuurlijk niet weg dat het niet leuk is voor de handelaars.
Dat de consument op dit moment zijn voorraad sterke drank inslaat in plaats van te wachten tot de verhoging van de accijnzen begrijp ik helemaal. Je kan al snel vele euro's besparen door nu de drank in te kopen. Persoonlijk koop ik niet vaak sterke drank, dus voor mij zou het prijsverschil geen onoverkomelijke hoge kost zijn. Die paar euro's extra neem ik er dan maar bij.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.