actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th October 2017, 17:22
jana.m*rien jana.m*rien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wiekevorst
Posts: 80
Dit staat er in de nieuwe eindtermen

Minister van Onderwijs Hilde Crevits heeft een doorbraak geforceerd in de discussie rond de nieuwe eindtermen. Dit weten we al over de inhoud.

Sleutelcompetenties
Er is besloten om te werken rond zestien verschillende 'sleutelcompetenties' die leerlingen moeten kennen en kunnen. Die variëren van burgerschap tot economische, financiële en digitale competenties. Ook sociaal-relationele competenties, culturele competenties en historisch bewustzijn maken er deel van uit. Onder burgerschap valt volgens N-VA ' kennismaking met en respect voor de Vlaamse identiteit, de verworvenheden van de Verlichting en onze rechten en vrijheden'.

Transparantie
Het onderscheid tussen vakgebonden en vakoverschrijdende eindtermen valt weg en dus ook het onderscheid tussen wat moet worden bereikt en wat moet worden nagestreefd. Elke eindterm moeten worden bereikt. Volgens CD&V zijn de nieuwe eindtermen 'beperkt in aantal en helder geformuleerd'. Elke leerkracht zou duidelijk moeten weten wat er bedoeld wordt. Dat vereenvoudigt ook het maken van de leerplannen door de onderwijsverstrekkers.

Basisgeletterdheid
In de eerste graad van het secundair onderwijs worden eindtermen basisgeletterdheid ingevoerd. Het gaat dan bijvoorbeeld over digitale, financiële en talige competenties. 'Het is een must dat iedere leerling ze bereikt', klinkt het. Geen enkele onderwijsverstrekker mag ervan afwijken.

Modernisering
In de tweede en derde graad worden de eindtermen per finaliteit opgesteld. De studierichtingen krijgen dus specifieke eindtermen. 'Alle doorstroomrichtingen krijgen dezelfde eindtermen, net als de studierichtingen die voorbereiden op de arbeidsmarkt, of de richtingen die zowel naar het hoger onderwijs als de arbeidsmarkt oriënteren. Op die manier wordt mee uitvoering gegeven aan de modernisering van het secundair onderwijs', aldus CD&V.

Controle levensbeschouwingen
De overheid krijgt de macht om te controleren of de lesinhoud in overeenstemming is met de internationale verdragen, zoals de rechten van de mens en het kind. De levensbeschouwelijke leerplannen moeten ook verplicht gepubliceerd worden. De inspectie levensbeschouwelijke vakken zal voortaan ook ieder jaar aan het Vlaams Parlement moeten rapporteren.

Regelmatige evaluatie
De eindtermen worden om de drie jaar geëvalueerd en waar nodig bijgestuurd.


Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171026_03154239
Datum: 26 oktober 2017

Eigen mening: Eindelijk is er een doorbraak in deze discussie. Ik vind dat dit zeker nodig was, want een groot deel van de eindtermen was wel degelijk verouderd. Een eerste positief punt is dat er gewerkt gaat worden aan economische, financiële en digitale competenties. Die zijn in deze moderne tijd immers onmisbaar geworden. Ik vind het zelf jammer dat ik nooit uitleg heb gekregen over verzekeringen, belastingen betalen en dergelijke. Iedere mens moet dit doen, maar er werd niet op school aangeleerd hoe het moet. Wat ik ook zeker positief vind, is dat de eindtermen op regelmatige basis herbekeken gaan worden. Zo blijven ze steeds voldoen aan de moderne onderwijsvisie. De andere aspecten vind ik moeilijk om te beoordelen. Ik denk dat daar vooral de tijd gaat moeten uitwijzen of deze een verbetering zijn of net andersom.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.