actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th December 2015, 11:31
D*an.Yskout D*an.Yskout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hallaar
Posts: 135
Homans rolt 1 euromaaltijden uit over Vlaanderen

Homans rolt 1 euromaaltijden uit over Vlaanderen

Na een oproep aan de Vlaamse gemeenten, krijgen 22 onder hen subsidies om 1 euromaaltijden aan te bieden. Minister van Armoedebestrijding, Liesbeth Homans (N-VA), wil daarmee de meest kwetsbare kinderen bereiken.


In mei veralgemeende Homans haar Antwerpse aanpak van het armoedeprobleem naar heel Vlaanderen. De minister van Armoedebestrijding wilde af van ‘tal van kleine projectjes’ en focuste zich op drie grote projecten: steun voor jongeren die aan sport willen doen, voedseloverschotten ophalen bij distributieketens en 1 euromaaltijden aanbieden aan kinderen tot 12 jaar.

Dat laatste voorstel stuitte op heel wat verzet bij oppositiepartijen SP.A en Groen. In het opiniestuk ‘Wel een bord soep, maar geen beleid’ , haalde medewerker en blogger Matthias Somers (SP.A) scherp uit naar de aanpak van Homans: ‘Zij begrijpt het niet. Goedkope maaltijden voor mensen in armoede, wie kan daar in godsnaam tegen zijn? En toch klonk van alle kanten kritiek. Want al kan het wel zo zijn dat een 1-euromaaltijd mensen in armoede helpt, het helpt mensen niet uit armoede.’

‘Alle beetjes helpen’

Minister Homans verweerde zich (‘Ik heb nooit gezegd dat deze maatregelen structureel zijn: alle beetjes helpen’ ) en vroeg aan alle geïnteresseerde gemeenten om zich in te schrijven voor het project. Uiteindelijk krijgen 22 van de 59 gemeenten die een aanvraag voor subsidies indienden, de kans om het project uit te rollen. Dat maakte De Morgen woensdag bekend.

Daarmee kunnen kinderen tot 12 jaar in een kwetsbare situatie binnenkort in deze gemeenten terecht voor een gezonde warme maaltijd: Kortrijk, Leuven, Hasselt, Diksmuide, Lokeren, Turnhout, Diest, Temse, Ninove, Antwerpen, Mortsel, Mechelen, Westerlo, De Panne, Menen, Boom, Zele, Oostende, Sint-Niklaas, Sint-Truiden, Wachtebeke en Heist-op-den-Berg.

‘Dit is niet enkel een duwtje in de rug voor die kinderen, maar voor het hele gezin. We bereiken hen op een proactieve manier en ondersteunen ze integraal’, stelt Homans.

bron: de standaard, 16/12/2015, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151216_02023842

mening:
Op het eerste zicht is dit een mooie maatregel, maar eigenlijk is deze maatregel belachelijk! Hier help je misschien wel armere gezinnen mee, maar help je ze niet.

Ik ben persoonlijk wel blij dat de regering toch nog een mini-signaal geeft dat ze de armere klasse niet vergeten zijn. Spijtig genoeg is dit niet de juiste manier. Ik ben het eens met de mening van de experten. Een betere oplossing zou zijn om de energiefactuur voor armere gezinnen te verlagen (in plaats van te verhogen) en leer ze omgaan met hun geld via budgetbeheer. Zo pak je het probleem aan de wortel aan. Het geven van goedkoop voedsel is eerder het probleem water geven. Je maakt arme gezinnen afhankelijk, maar leert ze niet omgaan met hun geld.

Conclusie: Het is een maatregel die armere gezinnen zal helpen, maar deze maatregel gaat NOOIT het probleem oplossen.
__________________
When the rich rob the poor, it's called business. When the poor fight back, it's called violence...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th December 2015, 23:18
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
Alle beetjes helpen

Ik steun D*an gedeeltelijk in zijn mening. Enerzijds vind ik het het aanbieden van 1 euromaaltijden aan de meest kwetsbare kinderen uit arme gezinnen helemaal niet belachelijk. Anderzijds ben ik ermee akkoord dat deze maatregel het armoedeprobleem niet weg zal werken.

Ondanks het feit dat men door deze maatregel in het leven te roepen enkel goed wilt doen, zien velen de maatregel als een futiliteit op nationaal niveau. Toch ben ik ervan overtuigd dat alle beetjes wel degelijk helpen om de armoede te bestrijden. Als België dan een extra stap zet om armoede tegen te gaan, vind ik het dan ook jammer dat die stap wordt uitgejouwd.

Hoewel er meer nodig is dan enkel 1 euromaaltijden uitdelen, denk ik dat we initiatieven als deze zeker moeten aanmoedigen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th December 2015, 09:08
b*itt.g b*itt.g is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Noorderwijk
Posts: 94
Ik heb bij dit initiatief één bedenking, namelijk: men heeft nu al voedselbanken, waar behoeftigen alle levensonderhoudelijke zaken gratis kunnen gaan afhalen. Zij moeten alleen een beetje creatief zijn om het zelf klaar te maken. Als men die kookcreativiteit bij die mensen gaat ontnemen, gaan ze nog meer afhankelijk worden van die verzorgende initiatieven. Zou men die mensen niet beter cursussen of lessen in huishoudelijke en opvoedende taken aanbieden? Meestal zitten deze mensen ook de hele dag binnen en staat de tv dag en nacht aan of zijn ze bezig met hun computer. Dus houd deze mensen creatief bezig, geef hen kooklessen met de voedingswaren die ze gratis krijgen (uit voedselpakketten). Na verloop van tijd zullen ze het prettig vinden om deze producten zelf gezond klaar te maken. Want als men deze mensen eten gaat geven uit industriële keukens, wat niet altijd een gezonde keuken is, dan krijgen we weer andere problemen met de gezondheid. En gaat men ook voor elke geloofsgemeenschap (bijvoorbeeld islam (halal)) aparte maaltijden maken? Met wat zijn we dan bezig? Dan is het hek helemaal van de dam.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.