actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2017, 19:41
Emily B*erinckx Emily B*erinckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: België
Posts: 34
Google-computer leert zichzelf in vier uur schaken en verslaat 's werelds beste schaa

Google-computer leert zichzelf in vier uur schaken en verslaat 's werelds beste schaakcomputer

Vier uurtjes. Meer had een afstammeling van het kunstmatig intelligente programma AlphaGo niet nodig om ’s werelds beste schaakcomputer te verslaan.

De software, ontwikkeld door Google-dochter DeepMind, was de dag begonnen met nul kennis over het schaakspel. Maar nadat het de regels had doorgrond en een paar uur tegen zichzelf had gespeeld, wist AlphaZero, zoals het programma nu heet, het open source schaakalgoritme Stockfish te verslaan.

Vorige maand had de software zichzelf het spel Go aangeleerd en was vlug beter dan de beste menselijke spelers te wereld. En zichzelf. Nieuw aan de laatste versie is dat het voor een bredere toepassing kan worden ingezet dan één bepaald spel. In een paar uurtjes leerde AlphaZero ook nog de Japanse schaakvariant Shogi.

Overigens moeten de makers van AlphaGo/Zero zich misschien ook wel zorgen gaan maken over hun baan, want gisteren werd bekend dat een andere Google-dochter (Google Brain) een AI-systeem hebben ontwikkeld dat zelf weer AI-systemen bouwt, en dat klaarblijkelijk beter doet dan mensen.

Bron: demorgen.be
Geraadpleegd op: 06/12/2017

Eigen mening: In dit artikel wordt er gesproken over drie dingen waarvan ik hou: Go, technologie en schaken/shogi.

Ik geef toe, op het eerste zicht lijkt dit een puur boechtartikel, maar als je de evolutie van AlphaGo hebt gevolgd weet je dat dit ook een grote doorbraak is op vlak van technologie. Op het eerste zicht heeft een programma als AlphaGo/Zero geen echte meerwaarde tegenover de maatschappij, toch vind ik dat je er niet zo lichtzinnig mag overgaan.

Spellen als Go, schaken en shogi hebben al eeuwen van evolutie overleefd. ze zijn meegegroeid met de samenleving waarin ze zijn ontstaan en zijn daardoor een deel van die samenleving. Je kan geen Go of Shogi spelen zonder de typische karakteristieken van Japan, China of Korea te ontdekken.

Ik vind het dan ook enorm knap en zeer noemenswaardig dat een team van mensen in staat zijn om een programma uit te werken dat een aartsmoeilijk spel als Go of schaken kan spelen. Het lijkt misschien klein maar ik zie dit als een verrijking in onze technologische wereld en ben dus enorm trots dat mensen hiertoe tot in staat zijn. Ik ben ervan overtuigd dat de bevindingen die we hier te weten zijn gekomen ook nog op andere vlakken kunnen toepassen.

Wat ik wel als echt duidelijke boecht beschouw is de uitvergroting van Google. Uiteindelijk was het niet Google die deze software heeft uitgewerkt maar een dochterbedrijf. Een bedrijf dat na vier jaar pas werd overgenomen door Google. Ik geloof dus niet dat Google veel inbreng heeft gehad in deze doorbraak. Het is daarom dan ook heel spijtig dat Google nu met de grote publiciteit gaat lopen terwijl DeepMind maar een korte vermelding krijgt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.