actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2009, 11:34
Sanne Lievens Sanne Lievens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: geel
Posts: 63
baby geneest van dodelijke hersenziekte

Een Australische baby uit Melbourne, die ten dode was opgeschreven, is wonderbaarlijk genezen dankzij een medisch experiment. De hersenen van 'Baby Z' begonnen meteen vanaf haar geboorte anderhalf jaar geleden af te takelen omdat ze te veel giftig sulfiet in haar systeem had. Molybdenum cofactor deficiency heet de zeldzame genetische afwijking, die één op een miljoen mensen treft.

'Ontwaken'
Toen de diagnose gesteld werd, gaven ouders en artsen Baby Z zeker niet op. Het arme wicht werd een maand na de geboorte met experimentele medicatie behandeld en enkele dagen later "werd ze wakker". "Het was echt 'een ontwaken', bang, en ze werd plots op 'aan' gezet", zei neonatoloog Alex Veldman.

De moeder van Baby Z is uiteraard dolblij en laat weten dat het meisje een gelukkig en vastberaden kleine meid is geworden. "Het gaat elke dag beter. Koppig is ze wel, ik weet niet van wie ze dat heeft", lacht mama opgelucht.

Hersenen lossen op

Molybdenum cofactor deficiency is een letale aandoening die het brein vergiftigt en is al binnen enkele maanden na de geboorte fataal. Baby Z is de eerste patiënt ter wereld ooit die ervan geneest. In haar lichaam was er dertig keer meer giftig sulfiet te vinden dan normaal, en dat doet de hersenen letterlijk oplossen. Een geneesmiddel dat enkel succesvol op muizen was getest in 2004 kon Baby Z redden. De behandeling werd juridisch toegelaten omdat het enige alternatief een pijnlijke dood zou zijn.

De neurologische ontwikkeling van Baby Z heeft weliswaar vertraging opgelopen door hersenschade tijdens de eerste dagen na de geboorte, maar het meisje stelt het goed.

mijn mening:
Hoe erg voor deze baby. juist geboren en al ten dode opgeschreven. sommigen hebben echt geen geluk. ik vind het wel goed dat de behandeling juridisch werd toegelaten ook al was dit maar enkel op muizen getest. het heeft nu toch al onmiddelijk een babyleven kunnen redden. ik hoop in ieder geval dat alles in orde komt met het baby'tje en dat het een normaal en gezond leven kan leiden.

http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/...senziekte.dhtml
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.