actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2012, 07:30
mamaInge mamaInge is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 58
Vlaamse scholen bannen Turks en Marokkaans

BRUSSEL - Acht op de tien kinderen die thuis Turks of Marokkaans spreken, krijgen strafstudie wanneer ze hun thuistaal op school gebruiken.

Een meerderheid, zo'n 65 procent, van de leerlingen die thuis een andere taal dan het Nederlands spreken, mag die taal in de les of tijdens de speeltijd niet gebruiken. Bij de kinderen van Turkse en Marokkaanse origine ligt dat percentage een stuk hoger, namelijk rond de tachtig procent. Dat stigma zou de lage slaagkansen van kinderen van Turkse en Marokkaanse origine kunnen verklaren.

Dat zijn de conclusies van een grootschalig onderzoeksproject van de universiteiten in Antwerpen, Gent en Leuven, dat vandaag op een studiedag wordt voorgesteld. De onderzoekers ondervroegen meer dan 11.000 leerlingen uit de tweede graad in het middelbaar. Ze interviewden ook directies, leerkrachten en ouders over thuistaal op school.

Leerkrachten treden vooral repressief op bij kinderen die op school Turks, Arabisch of Berbers spreken. ‘In veel scholen krijgen leerlingen die hun moedertaal spreken, strafstudie', zegt de Antwerpse project-coördinator Noel Clycq. ‘Maar het gaat ook verder dan dat. Een leerkracht vertelde bijvoorbeeld dat zijn leerlingen geld in een pot moeten steken, telkens ze betrapt worden op een Turks of Marokkaans gesprek. Maar ook kinderen die in het Nederlands racistische uitspraken doen, moeten geld in de pot steken. Het moet van twee kanten komen, zogezegd. Maar het signaal is nefast: Turks of Marokkaans spreken is even strafbaar als racistische uitspraken doen.'

Het stigma rond het Turks en Marokkaans weegt op hoe goed de leerlingen zich op school voelen, aldus de wetenschappers. Om de slaagkansen van kinderen met een migratieachtergrond te verhogen, pleiten de onderzoekers voor meer thuistaal op school.

Bron: De Standaard.be

Mijn mening: Wij leven nu eenmaal in een multiculturele maatschappij en daar horen ook leerlingen bij met een andere moedertaal. Door deze leerlingen op school te gaan straffen omdat ze tijdens de schooluren hun moedertaal spreken werk je alleen maar tegenwerking in de hand. Het is aan de school om deze leerlingen duidelijk te maken dat ze bijvoorbeeld medeleerlingen sociaal uitsluiten door hun eigen taal te spreken. Het is de taak van een heel schoolteam om de taalkloof tussen leerlingen van verschillend origine te dichten.

Laatst aangepast door mamaInge : 4th December 2012 om 07:44.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th December 2012, 10:49
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 115
J*rine.Storms

Ik ben het niet helemaal eens met de mening van mamaInge aangezien ik het normaal vind dat de leerlingen tijdens de les Nederlands moeten spreken. Het past niet dat er dan een andere taal wordt gesproken die de leerkracht waarschijnlijk zelf niet kan volgen. Naar mijn mening is het ook goed om dit te verplichten aangezien de leerlingen zo denk ik het nederlands sneller gaan beheersen aangezien ze zich altijd in deze taal moeten uitdrukken. Dat de leerlingen op de speelplaats niet in hun eigen taal mogen spreken vind ik wel een beetje vergezocht aangezien ze dan eigenlijk wel 'vrij' zijn. Wel vind ik het goed dat er ook straffen uitgedeeld worden wanneer er een racistische uitspraak gedaan wordt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th December 2012, 11:47
mamaInge mamaInge is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 58
Vlaamse scholen bannen Turks en Marokkaans

Als je mijn mening leest heb ik nooit beweerd dat ik het goedkeur dat er in de lessen een andere taal buiten Nederlands wordt gesproken. Ik ben ook voorstander van het Nederlands als voertaal binnen een Vlaamse school, maar door anderstalige te gaan straffen gaat dit probleem niet efficiënt aangepakt worden. De school moet hier een bemiddelende rol gaan spelen en het hele team leerkrachten samen met de leerlingen naar oplossingen laten zoeken. Dit leren we toch in het eerste jaar van onze opleiding hé; 'leerlingeninitiatief.'
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 4th December 2012, 12:08
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Ik vind het niet meer dan juist dat ze deze leerlingen 'straffen' omdat ze op school in een andere taal spreken. Zo kunnen ze medeleerlingen uitschelden waar ze bij staan, deugnieterij bespreken zonder dat iemand dit verstaat, en nog veel meer. We zijn hier in België en niet in Marokko of weet ik veel waar. Als ze dan toch fatsoenlijk willen immigreren, dan moeten ze maar Nederlands spreken. Abu Imram van 'Sharia 4 Belgium' zei het zelf: 'aanpassen of opkrassen'. Dit bedoelde hij dan wel tegen de Belgen, dat zij zich moeten aanpassen aan de allochtonen, omdat de allochtonen binnen een paar jaar in de meerderheid zullen zijn. Dus wij zouden net hetzelfde moeten zeggen! Want in theorie is de multiculturele samenleving allemaal goed en wel, maar de realiteit is helemaal anders. Dit kan volgens mij nooit lukken, we zijn van verschillende rassen, verschillende culturen, verschillende gewoontes, ... Dit kan gewoon niet.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 4th December 2012, 12:21
StijnLauryssens StijnLauryssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2011
Locatie: Beerse
Posts: 102
Die multiculturele samenleving is er inderdaad, maar daar hebben de meeste van ons, Vlamingen, niet voor gekozen. Als we in een Vlaamse school les volgen moet er gewoon Nederlands gesproken worden, zoniet bemoeilijkt dat de les.
Ook als 'vreemdelingen' weer eens iets uitgestoken hebben (iemand beroofd, bijeengeslagen etc.) en dat komt in het nieuws durft men precies zelfs al niet meer van 'allochtone mensen' spreken. Is het al zover gekomen dat wij bang moeten zijn van hen, of hun toch altijd kwade reacties zo proberen omzeilen. Maar deze mensen kunnen er naar mijn vermoeden ook niet aan doen, als hun zoon iemand vermoord blijven ze hem altijd verdedigen en zeggen dat hij een goede jongen is. Misschien ligt het gewoon aan hun andere cultuur/gewoontes etc. dat maakt dat hun gedachtgegang vaak niet strookt met de Vlaamse. Om dan koppig nee te blijven zeggen tegen het leren van de taal in het land waar ze komen wonen is daar een voorbeeld van.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 4th December 2012, 13:01
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
Ik begrijp waar deze maatregel vandaan komt en wat het doel hiervan is, maar door de kinderen te straffen wanneer ze hun moedertaal spreken tijdens de schooluren, zal men niet het doel bereiken dat men voor ogen heeft. Integendeel, het welzijn van de kinderen zal verslechteren en ze voelen zich aangevallen, want hun eigen taal spreken wordt bestraft. Het spreken van Nederlands moet bevorderd worden, dus in plaats van te straffen kunnen de leerkrachten en de directie misschien beter werken met een soort van beloningssysteem. Op deze manier wordt het gebruik van Nederlands binnen de school positief bekrachtigt, maar krijgt de moedertaal van de buitenlandse kinderen geen negatieve bijklank. De leerlingen wonen nu eenmaal in Vlaanderen en gaan naar een school waar Nederlands de voertaal is, dus zij moeten zich hieraan kunnen aanpassen, maar ik denk dat dit beter op een positieve en belonende manier gebeurt dan de leerlingen te straffen.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 4th December 2012, 16:03
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Om eventjes terug te komen op de multiculturele samenleving .. Er wordt vaak gezegd dat deze faalt. Onmiddellijk wordt er dan ook bijgezegd dat het komt doordat de allochtonen zich weigeren aan te passen e.d. Misschien ook eens hand in eigen boezem steken. Ik denk dat het eventuele mislukken van onze multiculturele samenleving ook een mislukking van onze samenleving is. We kunnen tegenwoordig amper respect opbrengen voor elkaar, verzuren tegenover elkaar, ... Wat zouden we ons bezighouden met ons hoffelijk op te stellen tegenover anderen? Niet dat ik zo redeneer, maar ik denk dat het de pijnlijke teneur van onze samenleving is en een pleidooi voor meer respect tegenover elkaar, autochtoon of allochtoon.
Ik ben het eens met het feit dat de integratiewetten verstrenging vragen. Meedraaien in onze Belgische samenleving = integreren. De taal is daarbij een belangrijk aspect. Wanneer leerlingen op de speelplaats zijn, zou ik er volgens mij geen groot probleem mee hebben dat ze daar dan een vreemde taal spreken. Wanneer ik vandaag door Brugge loop, kan ik ook amper van het Brugs accent iets verstaan. Kleinschaliger: wanneer ik in Arendonk op school zat (wat een tien kilometer van mij thuis is) spraken ze soms een dialect wat je met moeite verstond. Wanneer men in de klas was, sprak men gewoon algemeen Nederlands. Zo moet het, zo kan het volgens mij.
__________________
"Zien wat juist is en het niet doen, is een gebrek aan moed."
Wouter Beke

Laatst aangepast door nic.andriessen : 4th December 2012 om 16:44.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 4th December 2012, 20:06
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wiekevorst
Posts: 89
Ik ben het helemaal eens met wat Nic zegt over het spreken van Algemeen Nederlands in de klas. Ik denk dat allochtone leerlingen het zo al moeilijk genoeg hebben om de hele dag les te volgen in een taal die ze niet verstaan. Stel je zelf maar eens voor dat je een hele dag les krijgt in het Turks of een andere taal die wij niet verstaan. Het vraagt zeer veel energie van de leerlingen en ik denk daarom dat ze, als ze op de speelplaats zijn, de kans moeten krijgen om hun te ontspannen. Al dan niet in hun eigen taal. Zolang deze leerlingen in de klas steeds proberen Algemeen Nederlands te spreken, zie ik hier geen problemen.

Ook ben ik het eens met wat Sarah zei. De allochtone leerlingen positief bekrachtigen is sowieso effectiever dan ze te bestraffen, denk ik. Op deze manier zou het uiteindelijke doel misschien wel, al dan niet op lange termijn, bereikt kunnen worden.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 4th December 2012, 20:15
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Ik hoorde daarstraks op het radionieuws een reactie van Mieke Van Hecke, directeur-generaal van het Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs, waarin ze zei dat het verplichten van het Nederlands op school een hulp is ipv een straf. Ik volg haar daar volledig in. Spijtig genoeg bekijkt/begrijpt niet iedereen dat zo. Het is niet 'tegen' hen maar 'voor' hun eigen toekomst. Ze beseffen vaak niet dat ze hun kansen op de arbeidsmarkt hypothekeren door het slecht beheersen van het Nederlands en krijgen daardoor maar al te vaak de stempel: "lui", "wil zich niet integreren" opgedrukt. Dat wil men vermijden met deze regel door ze meer Nederlands te doen praten in gewone contexten ipv de schoolse context. Volgens mij moeten leerlingen hier meer opgewezen worden en moet er duidelijker gecommuniceerd worden.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 4th December 2012, 20:54
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Hoogstraten
Posts: 180
Ik vraag mij af in hoeverre dit de aanpassing van hun origine niet beïnvloed.. Als men de moedertaal blijft praten in een ander land, zal men niet in de maatschappij passen (ook al is hij multicultureel) ! Het verschil is dat de huidige taal in België nog altijd het Nederlands, het Frans en het Duits is. Wilt men perfect integreren en meewerken aan de huidige maatschappijvorm moet je ook meegaan in die taal.

Vroeger kregen sommige leerlingen het verwijt dat ze dialect praten. Volgens de leerkracht stond dit de groeimogelijkheden van die leerlingen in de weg. Zo maak ik de makkelijke vergelijking van deze huidige situatie met de uitspraak van die bepaalde leerkracht.
Het Nederlands is een belangrijke economische taal in ons land. Bezit u die taal niet, zal u niet hoog staan in de economische ladder. Dit in uw gemeente, Antwerpen,Vlaanderen, België, Europa.

Graag, als student geschiedenis, maak ik een vergelijking met vroeger :

Toen er een massale immigratie golf van Ierland naar de VS ging, wou sommige hun identiteit niet verliezen. Andere groeperingen vochten dan tegen de eigenheid en hun eigen identiteit. Deze situatie escaleerde snel. De Ieren die verhuisde naar Amerika wouden hun roots niet verliezen en weigerden zich aan te passen. De groeperingen die tegen de 'immigrant' was, gebruikten geweld om de baas in eigen land te blijven. Tot de dag van vandaag zijn er in grootsteden van de VS nog altijd wijken met een sterke rassen concentratie. Denk maar aan die befaamde China Town.. De Italiaanse en Ierse wijken zijn hiervan ook voorbeelden. In eigen land zijn er ook minderheden die zich zetelen in wijken (Chinese wijk, Joodse wijk). => Antwerpen bv.
PS: De mensen van de Italiaanse/Chinese/ Joodse wijken willen liefst dat hun zoon of dochter ook in hun eigen etnische identiteit blijven (m.a.w niet trouwen met een 'buitenstaander'). (klinkt toch ook niet echt multi cultureel hé? )

Uit de geschiedenis leert men fouten die wij nu niet meer mogen maken. Ik ben tegen het geweld dat men gebruikte tegen de immigrant in de VS. Men leert dus juist om dit geweld niet te gebruiken.

De juiste houding zou moeten zijn door nutsvoorziening te hebben en begeleiding te organiseren voor een perfecte integratie in de gemeente, Antwerpen, Vlaanderen, België en uiteindelijk Europa. Dit vrijwillig of verplicht.
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship.

Laatst aangepast door H*ndrik.Peeters : 4th December 2012 om 21:01.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.