actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st February 2015, 11:53
Julie P*oost Julie P*oost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 35
Vaticaan slaat de bal mis met omstreden filmpje voor vrouwen

Vaticaan slaat de bal mis met omstreden filmpje voor vrouwen

De Rooms-Katholieke kerk heeft een veelbesproken video van de website verwijderd nadat er heel wat kritiek kwam vanwege vermeend seksisme. Het filmpje, dat deel uitmaakt van een campagne om aandacht te vragen voor vrouwenonderwerpen, was net bedoeld om vrouwen aan te spreken.

In het filmpje met de titel 'Life of Women' is een 50-jarige hoogblonde Italiaanse actrice te zien die vragen stelt als: "Wie ben je? Wat doe je? Wat vind je van jezelf als vrouw?" Volgens critici is de video te sexy. Daarbij zou het de aandacht afleiden van de werkelijke problemen van vrouwen: armoede en oorlogsgeweld.

De beelden werden intussen verwijderd van de website van het Vaticaan, maar de campagne gaat door. Zo is er deze week een bijeenkomst van de Pontificale Cultuurcommissie. Daarbij gaat het over de manier waarop vrouwen meer kunnen meewerken in de kerk, zonder priester te worden.

In de begeleidende tekst van de bijeenkomst wordt plastische chirurgie veroordeeld als een vorm van "agressie tegen het vrouwelijk lichaam", zoals een "vleselijke boerka". Het filmpje was een initiatief van Gianfranco Ravasi, een kardinaal die net zo graag Nietzsche als Amy Winehouse citeert.

Stereotype
Net voor de kerst begon zijn afdeling met de campagne #lifeofwomen, waarmee hij vrouwen wereldwijd uitnodigde om hun eigen 60 seconden durende filmpje in te zenden. De winnende video's zouden binnen het Vaticaan vertoond worden. Het filmpje waarbij actrice Nancy Brilli haar lippen tuit en zwoel in de camera kijkt, moest een uitnodiging zijn.

"Wat dachten ze bij het Vaticaan", meent het liberale tijdschrift National Catholic Reporter. "Ten eerste is het idee dat seks verkoopt totaal achterhaald in de westerse wereld en onacceptabel in de moslimlanden. Daarbij is het benadrukken van een stereotype rolmodel geen manier om inbreng van vrouwen te vragen."

Bron: De Morgen
Datum: 1 februari 2015
Link:http://www.demorgen.be/buitenland/v...ouwen-a2202080/

Eigen mening:
Zelf heb ik het omstreden filmpje van het Vaticaan ook gezien en ik kan alleen maar het artikel, of de auteur van het artikel, gelijk geven. Het filmpje spreekt niet aan en is stereotiep. In het filmpje is een mooie, opgemaakte, blonde, Italiaanse vrouw te zien die schijnbaar geen enkel probleem heeft in het leven. Deze vrouw zou dus mensen, die het dus niet gemakkelijk hebben, moeten aansporen om hun verhaal 'als vrouw zijnde' te delen met de wereld. De aard van het filmpje leidt af van de werkelijke problemen; armoede en geweld tegen vrouwen. Ik vond het filmpje ook saai en het spreekt mij al zeker niet aan om mijn verhaal met de wereld te delen.

Laatst aangepast door Julie P*oost : 1st February 2015 om 11:59.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.