actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2011, 17:52
Elissa.Buyens Elissa.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wommelgem
Posts: 33
Vrouw twee keer opgepakt omdat ze auto bestuurt in Saoedi-Arabiê

Vrouw twee keer opgepakt omdat ze auto bestuurt in Saoedi-Arabiê

De religieuze politie in Saoedi-Arabië heeft een vrouw opgepakt omdat ze rondreed in een auto. De vrouw, Manal al-Charif, werd tot twee keer toe vanachter het stuur gehaald en zit momenteel in de gevangenis.

Dat meldt een activiste die strijdt voor vrouwenrechten. Het moslimland is het enige land ter wereld dat vrouwen verbiedt om een wagen te besturen.

Manal al-Charif had vrijdag een filmpje op YouTube gezet waarin te zien was dat ze een auto bestuurde in de stad Khobar, in het oosten van Saoedi-Arabië, nabij de Perzische Golf. Het initiatief past in een campagne van enkele vrouwen die de Saoedische regering vragen op het rijverbod voor vrouwen op te heffen.
Ze gehoorzaamde niet

De politie hield de vrouw gisteren tegen terwijl ze rondreed in Khobar. Toen ze weigerde om te gehoorzamen en uit te stappen, kwam de religieuze politie tussenbeide, zegt dezelfde bron. Ze werd enkele uren vastgehouden en nadien weer vrijgelaten.

Vandaag werd dezelfde vrouw opnieuw gearresteerd, zegt de activiste. Organisatoren van de campagne Women2Drive meldden op Twitter dat de vrouw vanochtend werd opgepakt aan haar huis en dat ze momenteel in de gevangenis zit.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/buitenland...edi-arabie.aspx

Mening: De vrouw heeft in de loop der jaren al een hoop rechten bijgekregen. Helaas bestaat het stereotiepe beeld over 'de vrouw aan de haard die het huishouden doet voor de kinderen zorgt' nog altijd. In onze westerse wereld is dit beeld al goed doorbroken, helaas is dit blijkbaar nog niet overal het geval. Waarom zou een vrouw niet mogen rijden? En opgepakt worden om deze rede is al even dom in mijn ogen. Steek die energie toch in echte criminaliteit...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd May 2011, 18:05
sara.van.hecke sara.van.hecke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 63
Ik hoop dat deze vrouw snel wordt vrijgelaten. Ik denk dat het hier hoog tijd wordt voor een scheiding tussen 'kerk' en staat, al vermoed ik dat het nog niet voor direct zal zijn. Het feit alleen al dat er naast de gewone politie ook religieuze politie is... En dan nog ontgaat de link tussen religie en autorijden mij even maar dat zal dan wel aan mij liggen...
Ik vraag mij af op welke grond men hier eigenlijk beslist dat vrouwen niet met de auto mogen rijden. Was het ook niet bewezen dat vrouwen minder ongelukken veroorzaken en dus veiligere chauffeurs zijn?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd May 2011, 12:10
Gibb.Pemen Gibb.Pemen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie:
Posts: 46
Dit vind ik inderdaad ook niet kunnen. Ik vraag mij af op welke basis die regel is opgesteld. In mijn ogen is dit gewoon absurd. Nu zijn we toch in een fase gekomen dat alle mensen, vrouw of man, gelijk behandelt kunnen worden. Maar zoals vaak is het moeilijk om tradities en of wetten aan te passen. Ik hoop voor de vrouwen daar, dat ze snel evenveel rechten en plichten bezitten als de gewone man.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd May 2011, 22:01
hanne.woestenborghs hanne.woestenborghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: kasterlee
Posts: 61
Ik ga zeker akkoord met het feit dat mannen en vrouwen nu de tijd toch gelijk behandeld zouden moeten worden. Blijkbaar is dit in Saoudi-Arabië nog steeds niet zo. Dit vind ik dan ook echt belachelijk. Ik heb er alle respect voor dat er tradities gelden en dat deze ook anders zijn dan deze hier bij ons bijvoorbeeld maar de kloof tussen man en vrouw zou toch dringend overal eens moeten verdwijnen. Zolang ze niets verkeerd doen met de auto kunnen ze er toch niets op tegen hebben dat een vrouw met de auto rijdt denk ik dan. Vrouwen moeten evenwaardig behandeld worden als mannen, en zeker voor zo een onozel incident.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 23rd May 2011, 23:14
nathalie.geyzen nathalie.geyzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 57
rare regel

Mannen en vrouwen zouden gelijk behandeld moeten worden. Het is al vaak genoeg bewezen dat dit helemaal niet de realiteit is. Er bestaan nog genoeg van zulke regels, waarbij vrouwen bepaalde dingen niet mogen uitvoeren. In sommige landen worden bepaalde beroepen of sporten nog steeds niet uitgeoefend door vrouwen. Dat komt inderdaad door het nog steeds heersende beeld dat de vrouw aan de haard moet zitten en voor de kinderen moet zorgen.

Toch ben ik een beetje verbaasd door de regel. Ik had nu nog nooit gehoord dat vrouwen geen auto mogen rijden. Ik vraag me zoals Gibb af wat het nut is van die regel. Ik veronderstel dat er wel een redenatie zal achter zitten maar kan nu toch niet bedenken wat deze kan zijn. Toont toch maar weer mooi aan dat men blijft denken dan mannen en vrouwen niet gelijkwaardig zijn. Zo zie je maar weer dat er nog veel werk aan de winkel is voor dit probleem de wereld uit is.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 23rd May 2011, 23:35
Mattiaswillems Mattiaswillems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Lichtaart
Posts: 75
Dit is gewoon te bizar voor woorden. Het is verbijsterend dat er in 'moderne' tijden als deze nog steeds zulke vormen van vrouwenonderdrukking bestaan. Saoedi-Arabië is toch een land dat tracht om zich als 'ontwikkeld' land te profileren, maar uit artikels als dit blijkt juist het tegengestelde. Regels als deze hebben totaal geen nut en zijn enkel opgesteld om vrouwen te onderdrukken. Ik hoop dus ook dat deze regel, mede door zulke negatieve publiciteit, snel onder handen wordt genomen en dat men ook daar man en vrouw dezelfde rechten geven.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 23rd May 2011, 23:46
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Saudi-Arabië en Emiraten financieren verzet in Pakistan

Citaat:
Orgineel gepost door Mattiaswillems
Saoedi-Arabië is toch een land dat tracht om zich als 'ontwikkeld' land te profileren, maar uit artikels als dit blijkt juist het tegengestelde.
Idd...

Saudi-Arabië en Emiraten financieren verzet in Pakistan

Koranscholen in Pakistan ontvangen jaarlijks zo'n 100 miljoen dollar van donoren uit Saudi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten. Dat staat in een diplomatiek bericht uit 2008 dat dit weekeinde via Wikileaks bij de gerespecteerde Pakistaanse krant Dawn terechtkwam. De scholen rekruteren arme jongens uit het zuiden van de provincie Punjab, indoctrineren hen en geven hen een militaire training om de strijd aan te gaan tegen de Pakistaanse overheid en het Westen. Volgens de Amerikaanse diplomaten gebeurden de stortingen duidelijk met de steun van de regeringen van Saudi-Arabië en de Emiraten.


DS, 23-05-2011
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.