actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th May 2016, 16:25
robin.s*eurs robin.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vorselaar
Posts: 82
Unaniem akkoord over nieuwe experts in onderzoekscommissie 22/03

De onderzoekscommissie die in de Kamer de aanslagen in Brussel en Zaventem onderzoekt, heeft twee nieuwe experts aangeduid die de commissie zullen bijstaan. Het gaat om voorzitter Willy Bruggeman van de federale politieraad en Dirk Van Daele (KU Leuven). Dat meldt commissievoorzitter Patrick Dewael (Open VLD).

De onderzoekscommissie moest vorige week in allerijl op zoek naar twee nieuwe experts, nadat Brice De Ruyver (UGent) en Cyrille Fijnaut (KU Leuven en Universiteit Tilburg) nog voor de start misnoegd de handdoek hadden gegooid. Hun onafhankelijkheid en hun expertise werd door de oppositie te veel in twijfel getrokken, vonden ze zelf.

Goed een week later zijn twee nieuwe experts gevonden. Zij zullen samen met de Franstalige experts, topmagistraat Paul Martens en professor Simon Petermann (ULB), de commissie bijstaan en helpen vermijden dat ze in het vaarwater komt van het lopende gerechtelijk onderzoek. Daarnaast is dinsdag afgesproken dat indien nodig ad hoc bijkomende experts kunnen worden ingeschakeld rond specifieke thema’s, verduidelijkt Dewael.

Rijkswacht

Over Bruggeman en Van Daele bestond unanieme eensgezindheid, aldus de commissievoorzitter. Bruggeman is hoogleraar aan het Benelux Universitair Centrum en een voormalig rijkswachter. Na de terreur van de Bende van Nijvel werd hij hoofd van de afdeling Operaties bij de rijkswacht. Hij stond bovendien mee aan de wieg van Europol en is nog steeds voorzitter van de federale politieraad.

Van Daele is professor aan het Leuvense Instituut voor Strafrecht en doctoreerde over het strafrechtelijk beleid in België, Nederland en Duitsland. Cyrille Fijnaut was destijds zijn promotor. Zijn onderzoeken spitsen zich onder meer toe op de inlichtingendiensten en de internationale en Europese samenwerking op vlak van justitie en politie. Van Daele was in de jaren 90 al eens expert van de parlementaire onderzoekscommissie naar de georganiseerde criminaliteit. Daarnaast adviseerde hij onder meer de Hoge Raad voor de Justitie en het Comité I.

De formele aanstelling van het duo volgt nog.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160510_02282054

Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik het goed vind dat men er alles aan doet om de aanslag van 22/03 in Brussel en Zaventem te onderzoeken. Het is een afschuwelijke zaak en dit moet natuurlijk onderzocht worden om andere aanslagen te vermijden.

Ik kan de twee voorafgaande experts het niet kwalijk nemen dat ze de handdoek in de ring gooiden. Het is moeilijk om in deze zaak goed onderzoek te doen. Want wanneer er iets fout gebeurt, krijg jij als expert gemakkelijker de schuld van alles. Je wilt het natuurlijk ook niet op je geweten hebben als er in deze zaak iets fout gebeurt.

Toch wil ik ook nog even zeggen dat ik het erg vind en ik begrijp dat er heel veel aandacht aan besteed wordt. Toch denk ik dat het voor de nabestaanden aangenamer zou zijn, moesten ze hier niet steeds aan herinnerd worden. Ik denk dat het voor hen dan " makkelijker" is om dit hoofdstuk af te sluiten. Dit nieuws moet beschikbaar zijn omdat het belangrijk is, maar het lijkt me logisch dat sommmige mensen hier liever niet dagelijks aan denken.

Laatst aangepast door robin.s*eurs : 10th May 2016 om 16:42.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.