actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2013, 12:12
Geert.S*aepen Geert.S*aepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vosselaar
Posts: 25
Is een smartwatch achter het stuur strafbaar?

Is een smartwatch achter het stuur strafbaar?


Nu slimme horloges langzaam maar zeker hun intrede doen in het straatbeeld, rijst de vraag of zo’n smartwatch wel gebruikt mag worden in de wagen.

Met de Galaxy Gear van Samsung kan je immers bellen, terwijl je op de Sony Smartwatch 2 al je e-mails kan lezen. “We hebben daarrond geen wetenschappelijk onderzoek lopen, maar gezond verstand zegt dat het gevaarlijk is”, zegt Sofie Van Damme, woordvoerder bij het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid.

Vooral het automatisch laten ‘pushen’ van e-mails of sms’jes kan gevaarlijk zijn: de aandacht wordt dan naar het polshorloge getrokken waardoor je minder alert bent voor de verkeersomstandigheden rondom je. Jean-Pierre Blocken, coördinator van Centrex Wegverkeer - het expertisecentrum van de politie rond verkeershandhaving – verduidelijkt dat een smartwatch niet onder artikel 8.4 van de wegcode valt dat het gebruik van een gsm zonder carkit verbiedt.

“Een smartwatch is immers geen gsm. Maar artikel 8.3 is wel van toepassing. Dat is een algemeen artikel dat stelt dat elke bestuurder ten allen tijde zijn voertuig goed moet kunnen besturen. Als een politieagent vaststelt dat u bijvoorbeeld aan het slingeren bent met uw voertuig en dat wijt aan het bedienen van een smartwatch, dan kan u wel degelijk daarvoor beboet worden.” Een gewaarschuwd man...

Bron: http://datanews.knack.be/ict/nieuws...0467570165.htm#

Eigen mening: De wetenschap staat weer een stapje voor op de politiek. Wat moeten politici aanvangen met deze nieuwe opkomende rage? Ik vraag het me af. Ik ben van mening dat elke handeling in combinatie met het autorijden gevaarlijk is. Denk maar aan bellen, sms'en, etc. Maar waar moet je de grens trekken? Deze smartwatch zou nog toegelaten kunnen worden als je er enkel mee belt, zoals je ook 'hands-free' kan bellen. Maar wie zegt dat je een gesprek opnam, of dat je een sms verstuurde? Binnenkort komen er nog nieuwe snufjes uit, waarmee je nog maar kan. Denk maar aan filmpjes bekijken. Dergelijke evolutie vind ik achter het stuur gevaarlijk, daarom zou ik dit niet toestaan. Nu is het aan de politiek om duidelijke richtlijnen de wereld in te sturen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.