actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th April 2016, 10:51
Lisse.A*rts Lisse.A*rts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 93
‘Maak vrije dag voor huwelijk of begrafenis van hechte vrienden wettelijk mogelijk’

Een vrije dag voor een huwelijk of begrafenis, goedkoper erven en recht op tijdskrediet voor mantelzorg? ’Geef hechte vrienden zelfde rechten als broers of zussen’, schrijft Jong Groen. De studiedienst werkt aan een uitgewerkt kader.

‘Steeds meer mensen hebben geen ouders, broers of zussen om mooie momenten mee te vieren of om op terug te vallen in moeilijkere periodes. Gelukkig nemen vriendschapsbanden vaak de plaats in van familiale relaties’, zo kaderen de Groen-jongeren hun voorstel om vriendschappen te kunnen laten erkennen.

‘Wettelijke vriendschap’

Concreet zouden volwassenen hun vriendschapsbanden moeten registreren op het gemeentehuis. ‘Wettelijke vriendschap’ moet wel wederkerig zijn en elke vijf jaar hernieuwd worden. De vriend of vriendin in kwestie komt dan op het niveau van een bloedverwant in de tweede graad.

De ‘wettelijke vriendschap’ van Jong Groen biedt een reeks voordelen. Denk aan klein verlet bij huwelijken of begrafenissen, de mogelijkheid tot mantelzorg of tijdkrediet met motief voor zorg of bijstand en verlof bij medische bijstand. Ook de erfrechten worden gelijkgesteld aan die voor broers of zussen, maar gelden wel pas na een periode van drie jaar.

Beperkt aantal ‘wettelijke vrienden’

Om misbruik tegen te gaan, beperken de groenen het aantal ‘wettelijke vrienden’ tot drie. Erkenning is ook slechts mogelijk tussen twee personen met een wettelijke verblijfsvergunning in België. Dit om discussies over recht op een visum uit te sluiten.

Je vriendschap laten erkennen zou volgens de groene jongeren moeten kunnen zoals het registreren van wettelijk samenwonen, dus zonder tussenkomst van een notaris. Wil je een aangepast contract - bijvoorbeeld zonder de erfrechten - dan kan de notaris alsnog betrokken worden. En opzeggen? Dat kan elk van beide vrienden afzonderlijk.

Bron: DS 07/04/16
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160407_02223953

Eigen mening: Ik heb een beetje een vreemd gevoel na het lezen van het artikel. Enerzijds vind ik de standpunten die worden aangehaald goed, anderzijds misschien er net over. Ik vind logisch dat wanneer iemand trouwt, hij of zij zijn vrienden uitnodigt. Je wilt natuurlijk deze dag ook met hun vieren. Wanneer iemand iemand sterft, wil je dat je beste vrienden op de begrafenis aanwezig kunnen zijn. Als iemand graag zijn erfenis nalaat aan vrienden, omdat die geen familie heeft, is dit gelijkwaardig aan broers/zussen. Toch vond ik de stap om dit wettelijk vast te leggen net te ver. Waar zijn we dan mee bezig? We moeten dan om de 5 jaar gaan bevestigen of we nog vriendjes zijn. Bij de minste ruzie loopt de helft al naar het gemeentehuis en wat met die andere vrienden? Die voelen zicht misschien een beetje gekrenkt omdat jij hen niet koos. Ik denk dat een gulden middenweg de ideale oplossing is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th April 2016, 16:15
robin.s*eurs robin.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vorselaar
Posts: 82
Ik ben het eens met de bovenstaande mening. Je wil natuurlijk dat vrienden aanwezig zijn op een begrafenis. Ze geven je steun om door die moeilijke periode heen te komen. Toch vind ik het een beetje drastisch om dit wettelijk vast te leggen. Heel wat mensen krijgen onderling ruzie en hierdoor lijkt het me niet altijd mogelijk om zulke dingen uit te voeren. Het is dan ook een beetje een genante situatie als je moet gaan vertellen dat je helemaal geen vrienden meer bent.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.