actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th March 2016, 22:57
Alina.D*ms Alina.D*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 79
Hillary Clinton: 'Europese landen delen makkelijker informatie met de VS dan met elka

Hillary Clinton: 'Europese landen delen makkelijker informatie met de VS dan met elkaar'

Hillary Clinton, ex-minister van Buitenlandse Zaken en Democratische presidentskandidaat, heeft zich kritisch uitgelaten over het gebrek aan organisatie van Europa, de trage reacties op de jihadistische dreiging en het gebrek aan investering in de strijd tegen IS.

"De VS hebben nood aan een samenwerking tussen de Europese en Amerikaanse inlichtingendiensten, ook rond die landen waar onze veiligheidsdiensten meer toegang en expertise hebben, zoals die in Noord-Afrika", zei Hillary Clinton in een toespraak over de strijd tegen het terrorisme aan de universiteit van Stanford.

"De Europese banken moeten stoppen met de financiering van het terrorisme. Europese gevechtsvliegtuigen moeten missies uitvoeren in Irak en Syrië en de Europese speciale eenheden moeten deelnemen aan de opleiding en de uitrusting van de lokale anti-IS-troepen".

Clinton riep de Europeanen op om op militair gebied "de lasten te delen met de Verenigde Staten". Ze betreurde de tekortkomingen qua beveiliging, die toelaten dat IS-strijders terugkeren naar Europa en er aanslagen plegen.

'Contraproductief'

"Vandaag brengen veel Europese landen elkaar niet op de hoogte als ze vermoedelijke jihadisten tegenhouden aan hun grenzen, of wanneer er paspoorten worden gestolen", zei ze. "En de Europese Unie blijft de stemming uitstellen rond de uitwisseling van de gegevens van luchtvaartpassagiers." Volgens de ex-minister is het zelfs gemakkelijker voor de Verenigde Staten om aan gegevens te geraken van de Europese landen "door een akkoord dat werd gesloten door de VS toen ik minister van Buitenlandse Zaken was".

Clinton veroordeelde tot slot de verklaringen van de Republikeinse presidentskandidaten Donald Trump en Ted Cruz over de strijd tegen het terrorisme. Ze noemde het voorstel van Cruz om te patrouilleren in moslimwijken "contraproductief" en veroordeelde de martelingen ("waterboarding en erger") die Trump opnieuw wil invoeren.

(Belga/RR)

Knack
Bron: http://www.knack.be/nieuws/wereld/h...mal-682837.html

Eigen mening:
Natuurlijk horen we in dit artikel enkel Hilary Clinton aan het woord. Maar ik vind het toch de moeite om te posten omdat de titel mij aansprak. Ik kan mij inbeelden dat Europa de VS ziet als sterkste speler in de wereld. Als er iets aan de hand is lijkt het dan ook vanzelfsprekend dat landen in de EU naar de VS gaan voor hulp of raad. Dit kan een natuurlijke reactie zijn, maar zou het niet beter zijn dat Europa meer hulp aanvaardt intern? Ik vind van wel. Verder geeft Hilary Clinton weer dat Europa te weinig zorgt voor beveiliging. Ik vind dat zij gelijk heeft. Ik snap niet dat Europa zo traag heeft gereageerd op IS. Ook mag de organisatie in België veel vlotter verlopen. Maar anderzijds is het gemakkelijk om kritiek te geven. Ik hoop dat er snel een oplossing komt voor de terreur in de wereld.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.