actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2018, 17:09
Niels.D*witte Niels.D*witte is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Retie
Posts: 47
Morgen 'cruciaal' overleg over zware beroepen: sociale partners buigen zich over lijs

De sociale partners buigen zich morgen voor het eerst over een lijst van zware beroepen, nadat de regering het eens is geraakt over een kader. Dat is vernomen via de vakbonden, die spreken van een "cruciale" vergadering.

Wie een zwaar beroep heeft, zal ofwel vroeger met pensioen kunnen ofwel een hoger pensioen krijgen. Het systeem moet normaal in 2020 van kracht worden. De regering is het in maart eens geraakt over een kader.

Zo zijn er criteria vastgelegd waaraan een 'zwaar beroep' moet voldoen: fysiek zwaar werk, belastende werkorganisatie of gevaarlijk werk. Stress kan in rekening worden gebracht als verzwarend criterium. Mensen met zware beroepen zullen tussen twee en zes jaar vroeger met pensioen kunnen, maar nooit voor zestig jaar. De huidige preferentiële regimes voor het rijdend personeel van de spoorwegen (pensioen op 56) en voor militairen (pensioen op 55) verdwijnen dan weer. Er is wel sprake van een overgangsperiode van twintig jaar.

Morgen zal – wat het overheidspersoneel betreft – voor het eerst officieel over het voorontwerp van de wet worden onderhandeld. Dat overleg vindt plaats in het Comité A, het hoogste overlegorgaan voor de ambtenaren.

Verworven rechten

Op de agenda, aldus Luc Hamelinck, voorzitter van ACV Openbare Diensten, staan allerlei technische uitklaringen maar ook de beruchte lijst. ACV wil duidelijkheid over wie precies in aanmerking komt. "We willen geen kat in een zak kopen", waarschuwt Hamelinck. De vakbond wil zoveel mogelijk beroepsgroepen laten erkennen. Onder meer voor het onderwijs wil de vakbond "zo ver mogelijk gaan".

De vakbond wil morgen ook duidelijkheid over de verworven rechten. Voor ACV moeten bijvoorbeeld verpleegsters – die vroeger niet in aanmerking kwamen voor een zwaar beroep – de mogelijkheid krijgen om hun prestaties uit het verleden toch te laten meetellen als zwaar beroep. Ook over de situatie van contractuelen wil de vakbond duidelijkheid.

Naast het overleg voor het overheidspersoneel staat er ook overleg over zware beroepen in de privésector gepland. Dat vindt vandaag al plaats, in het beheerscomité van de pensioenen.

Datum: 22/5/2018
Bron: https://www.demorgen.be/politiek/mo...lijst-b1a5d5a0/

Eigen mening: Ik hoop dat er een goede beslissing uit de bus komt. Je zal nooit iedereen tevreden kunnen stellen maar het is wel belangrijk om dat te doen bij zoveel mogelijk mensen. Het is een belangrijke beslissing voor vele mensen met het ook op de toekomst. Het is wel zeer belangrijk dat de mensen eindelijk weten tot welke leeftijd ze zullen moeten werken. Ik hoop dus dat de regering met deze beslissing niet teveel mensen zal teleurstellen. Ook voor mezelf is het toch wel een belangrijke beslissing. Ik ben natuurlijk nog niet aan het werken maar toch voor de toekomst vind ik het belangrijk dat ik iets weet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.