actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th May 2018, 12:16
yannick.v*ndenkieboom yannick.v*ndenkieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Vorselaar
Posts: 45
Recordbudget voor staatsveiligheid

De Staatsveiligheid mag dit jaar 57 miljoen euro besteden van de regering, een historisch record. Dat schrijft De Tijd, op basis van minister van Justitie Koen Geens (CD&V).

Na de bloedige aanslagen in de straten van Parijs op 13 november 2015, beloofde de regering-Michel een inhaalbeweging in de strijd tegen terreur. De Staatsveiligheid zelf begon in 2015 met 'VSSE 2021', een plan om de dienst de volgende jaren grondig te reorganiseren.

Nog openstaand budget
Bij de 57 miljoen euro die de regering uittrok voor 2018, kan nog een openstaand budget komen van 7 miljoen euro. Ter vergelijking: vier jaar geleden, voor de aanslagen in Parijs, bedroeg het totale budget amper 46 miljoen euro. Vijftien jaar geleden moest de inlichtingendienst het nog stellen met 24 miljoen euro.

De Staatsveiligheid mag dit jaar 11,2 miljoen euro uitgeven aan nieuw computermateriaal. Daarmee krijgt de dienst een pak meer investeringskredieten dan de 1,3 à 4,5 miljoen euro van de vorige jaren.

Drie keer meer
De top van de Staatsveiligheid gaf eerder aan dat de dienst drie keer meer budget nodig heeft. Zo ver zijn we dus nog lang niet, hoewel de werklast stijgt, klinkt het.

Bron: VTM Nieuws (https://nieuws.vtm.be/binnenland/re...taatsveiligheid)

Mening: Ik vraag me vooral af waar al dat geld naartoe gaat. Je hoort overal dat we aan het besparen zijn, maar toch kan men hierin investeren. Uiteraard vind ik veiligheid belangrijk, maar geven de militairen die de laatste jaren op drukke plaatsen in de stad staan met hun grote wapens een veilig gevoel? Bij mij creëert het eerder onrust. En of dat zij effectief terroristen tegen houden, ik weet het zo nog niet. Nu rijden zo gewoon met een grote wagen of camion de mensen overhoop. Kun je op die moment weinig aan doen. Nu dat ze meer kunnen investeren in computermateriaal is misschien beter. Volgens mij zouden we daar meer mee kunnen bereiken in plaats van de militairen op straat.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.