actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2016, 16:54
Lynn G*ovaerts Lynn G*ovaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lier
Posts: 60
"Werknemers kipbedrijven VS dragen luiers omdat ze niet naar wc mogen"

Werknemers van de grootste pluimveeverwerkers in de VS krijgen zo weinig tijd voor toiletbezoek, dat sommigen een luier dragen. Dit blijkt uit een onderzoek van de Amerikaanse afdeling van de ontwikkelingsorganisatie Oxfam. Om de productielijn op gang te houden, negeren chefs regelmatig verzoeken van het personeel om naar het toilet te gaan. Ook worden ze bedreigd met ontslag.

De situatie bij de bedrijven is zo erg, dat sommige werknemers hun behoefte in hun broek doen, aan de productielijn, omdat ze het niet langer kunnen ophouden. De concurrentie in de sector is zo groot, dat veel kipverwerkingsbedrijven onder grote druk staan om zoveel mogelijk vlees tegen de laagste kosten te leveren aan de klanten.

"Ik moest Pampers dragen, en vele anderen ook", zegt Dolores, werkneemster van een Simmons-fabriek in Arkansas, die vaak niet naar de toilet mocht. Van haar chef kreeg ze te horen dat ze maar niet te veel moest eten en drinken.

"Ik was verbijsterd toen werknemers in Arkansas mij vertelden dat personeelsleden regelmatig luiers dragen", zegt Oxfam-directeur Minor Sinclair. "Ze voelen zich gedwongen dit te accepteren omdat ze hun hun baan willen behouden." Als de werknemers wel naar de wc mogen, moeten ze vaak in minder dan tien minuten terug zijn. Tot overmaat van ramp staan ze bij de toiletten vaak in lange rijen te wachten. Om te voorkomen dat ze naar het toilet moeten, beperken werknemers het drinken volgens Oxfam tot een "gevaarlijk" niveau.

"Ze doorstaan pijn en ongemakken terwijl ze zich zorgen maken over hun gezondheid en hun baan", aldus de onderzoekers. "En ze lopen flinke gezondheidsrisico"s."

Oxfam zegt dat vooral vrouwen hard worden getroffen, vanwege hun zwangerschap of menstruatie. "Ze moeten hun best doen om hun waardigheid te behouden, evenals hun privacy, als ze moeten vragen om naar het toilet te gaan", aldus de onderzoekers.

De onderzoekers spraken met werknemers van grote bedrijven als Tyson Foods, Pilgrim's Pride, Perdue Farms en Sanderson Farms. Oxfam voerde woensdag actie bij het hoofdkantoor van Tyson in Arkansas. Daar werd een petitie overhandigd met 100 duizend handtekeningen waarin het bedrijf wordt opgeroepen de werknemers met respect te behandelen.

Sinclair: "De chefs doen alles om de razendsnelle productielijn draaiende te houden. De bedrijven sluiten hun ogen hiervoor, terwijl ze de winsten opstrijken. Dit lijkt op iets van honderd jaar geleden, maar het gebeurt nu." De bedrijven ontkennen echter de misstanden. "Wij staan niet toe dat verzoeken worden geweigerd om naar het toilet te gaan", aldus een woordvoerder van Tyson. Dit bedrijf verwerkt per week 35 miljoen kippen en is goed voor een omzet van 36 miljard euro per jaar.

Perdue zegt zich niet te kunnen herkennen in de verhalen van de geïnterviewde werknemers. Het bedrijf wijst erop dat het personeel twee pauzes van een half uur krijgt tijdens acht uur werken. Wie buiten deze pauzes toch naar het toilet moet, aldus Perdue, mag weg zodra iemand voor hem of haar kan invallen.

De twee belangenorganisaties van de sector, de National Chicken Council en de U.S. Poultry & Egg Association, kunnen zich helemaal niet vinden in het rapport. "We geloven dat zulke incidenten heel zeldzaam zijn en dat de bedrijven hard hun best doen om ze te voorkomen."

Bron: De Morgen
http://www.demorgen.be/buitenland/-...mogen-b9a36105/

Mening:
Dat bedrijven tot deze conclusies moeten komen is zeer schrijnend. Hebben de leidinggevenden geen greintje respect voor diegenen die in hun sector werken en hebben ze alleen oog voor het geld dat binnenkomt?

Men zou deze bedrijven moeten sluiten. Als mensen geen respect tonen voor anderen, waarom zouden zij dan hun producten mogen verkopen? Toch doen we precies altijd onze ogen dicht en doen we alsof het niet is gebeurd. Merendeels omdat het om grote bedragen gaat en we er vaak niets aan kunnen doen / veranderen. Toch zou men hier beter eens werk van maken.

Laatst aangepast door Lynn G*ovaerts : 12th May 2016 om 17:02.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th May 2016, 21:16
Brenda.T*ga Brenda.T*ga is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lichtaart
Posts: 77
Er is helemaal geen respect en er wordt geen rekening gehouden met de gezondheid van de personeelsleden. Uiteraard ontkennen de bedrijven dat het er zo slecht aan toe gaat, zij krijgen grote problemen als men erachter komt dat de situatie zo erg is. De getuigenissen van vele personeelsleden vertellen ons echter iets helemaal anders.
Het is verschrikkelijk dat sommige personeelsleden luiers moeten dragen om een dag op hun werk door te komen. Ik kan mij best inbeelden dat het niet prettig is om met een natte luier verder te moeten werken en laat staan in de eerste plaats je 'trots' opzij te zetten door een luier te dragen en deze ook daadwerkelijk te gebruiken op je werkplaats. Het is ook ongelooflijk dat de vrouw die in het artikel praatte (Dolores) van haar chef te horen kreeg dat ze maar niet te veel moest eten en drinken. Ik kan daar niet bij met mijn verstand en ik kan niet geloven dat mensen dit in de VS in deze tijd nog moeten meemaken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.