actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th April 2016, 13:23
Alina.D*ms Alina.D*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 79
Europa wil Facebook, Google en Amazon tot takstransparantie dwingen

Europa wil Facebook, Google en Amazon tot takstransparantie dwingen

De Europese Commissie ontvouwt plannen om grote multinationals als Google, Amazon en Facebook te dwingen openbaar te maken waar en hoeveel belastingen ze in Europa betalen. Het wetsontwerp dat vandaag op tafel komt, werd voor de onthulling van de Panama Papers voorgesteld. De roep om ook de grootste bedrijven hun eerlijke deel te laten betalen, klinkt almaar luider.

Verwacht wordt dat het plan de regel bevat die eist dat bedrijven die meer dan 750 miljoen euro per jaar verdienen hun winst en boeken moeten bekendmaken en dit afzonderlijk voor elk Europees land waar ze actief zijn.

Sinds het lekken van de Panama Papers is er naar verluidt een clausule opgenomen die eist dat bedrijven verklaren hoeveel geld ze verdienen in zogenaamde belastingparadijzen. Ook winsten in de rest van de wereld zouden moeten bekendgemaakt worden.

Volgens The Guardian is commissievoorzitter Jean-Claude Juncker voorstander van het initiatief. Maar het voorstel ligt al onder vuur bij zowel activisten, die stellen dat het te soft is, als bij bedrijven, die waarschuwen dat multinationals hierdoor Europa zullen mijden. Daarnaast is er geen eensgezindheid tussen de EU-lidstaten over wat een belastingsparadijs nu precies is.

De plannen zullen voorgesteld worden door de Britse EU-commissaris Lord Hill. Die verklaarde aan de BBC: "Die is een doordacht maar ambitieus voorstel voor meer transparantie op het vlak van belastingen".

De vraag blijft welke macht de EU heeft om de belastingminimalisatie aan te pakken en of die beperkt zal blijven tot het benoemen van overtreders.

Bron: De Morgen
http://www.demorgen.be/economie/eur...ingen-beb98c6a/

Eigen mening:
Eerst en vooral vind ik het goed dat de Panama Papers zijn uitgekomen en de personen kunnen gestraft worden. Dat ook grote bedrijven zoals Google, Facebook en Amazon moeten eerlijk zijn over hun winst is vanzelfsprekend. Ik vind het alleen jammer dat eerst het verhaal van de de Panama Papers moest uitkomen om te doen beseffen dat grote bedrijven ook hun eerlijke deel moeten betalen. Toch heb ik mijn bedenkingen hierbij, ze willen een wetsvoorstel ontwerpen waarbij bedrijven die meer dan 750 miljoen euro per jaar verdienen, hun winst bekend moeten maken. Ik vraag me dan af waarom ze juist de grens van 750 miljoen hebben gekozen. Is dit niet te laks? Ik denk alvast van wel. Het is trouwens nog maar de vraag of dit wetsvoorstel er gaat komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.