actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st April 2016, 10:35
Elien.S*mers Elien.S*mers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Wommelgem
Posts: 93
Artsen zonder Grenzen trekt zich terug van Griekse eiland na nieuw geweld

Artsen zonder Grenzen trekt zich terug van Griekse eiland na nieuw geweld

Hulporganisatie Artsen zonder Grenzen trekt zich na nieuwe rellen in het opvangkamp op het Griekse eiland Chios terug van dat eiland. Dat meldde de organisatie vrijdag. In de nacht van donderdag op vrijdag raakten twee mannen gewond bij een steekpartij tussen Syriërs en Afghanen, berichtte de plaatselijke nieuwssite politischios. Daarbij werd ook de tent voor medische verzorging, samen met de inboedel 30.000 euro waard, vernield.

Volgens politischios leek het kamp vrijdagochtend wel een slachtveld. De politie gebruikte lichtgranaten om het tumult te doen ophouden.

Het Griekse persbureau ANA meldt dat drie vluchtelingen opgenomen werden in het ziekenhuis na de rellen. In de nacht van woensdag op donderdag raakten ook al acht vluchtelingen lichtgewond, ook na geweld tussen Syriërs en Afghanen die kamperen voor de terminals van de haven van Piraeus.

De autoriteiten van het eiland hebben Athene gevraagd om extra agenten, omdat het bijna elke dag tot rellen komt in het opvangkamp. Dat kamp kan 1.200 mensen opvangen, maar in tussentijd worden er 1.500 mensen vastgehouden. De meesten van hen zijn aangekomen nadat het vluchtelingenakkoord op 20 maart in werking trad. Maandag start het terugsturen van vluchtelingen naar Turkije.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160401_02213713

Eigen mening:
Ik kan begrijpen dat Artsen Zonder Grenzen zich wil terugtrekken van het eiland omwille van het gevaar voor het eigen leven. Dat lijkt me een logische reactie wanneer er geweld opkomt. Echter denk ik niet dat dit is hoe we moeten reageren. De mensen die niets met het geweld te maken hebben, hebben nood aan verzorging. Door zich terug te trekken, lijden deze mensen nog meer dan gewoonlijk. Ze hebben nood aan een organisatie zoals Artsen Zonder Grenzen om hun bestaan mogelijk te maken. Uiteraard is het niet evident wanneer het materiaal vernield is en er mensen gewond geraken. Toch vind ik dat we naar mogelijkheden moeten zoeken om daar hulp te blijven bieden. Dat ze daarbij extra agenten vragen voor het kamp, lijkt me een goede eerste stap. Agenten zijn zeker niet de ideale oplossing om in te schakelen, maar wanneer het ondraagbaar wordt, kan de rust wel terug keren door het effect van meer agenten. Er zijn ook meer mensen aanwezig dan het kamp kan dragen. Dat zie ik niet als een probleem als er geen rellen zijn. Wel vind ik het verontrustend dat er vanaf maandag vluchtelingen terug gestuurd zouden worden. Als dat de eerste stap is, gaan er nog delen van de wereld volgen om mensen terug te sturen. Dat baart me zorgen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd April 2016, 10:00
maurane.v*ndoninck maurane.v*ndoninck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 84
Artsen zonder Grenzen trekt zich terug van Griekse eiland na nieuw geweld

Artsen zonder Grenzen trekt zich terug van Griekse eiland na nieuw geweld
Ik ben het eens met de mening van Elien. Het is begrijpelijk dat Artsen zonder grenzen zich terugtrekt van de mensen die geweld veroorzaken. Maar hoe zit het dan met de mensen die weg blijven van dat geweld en verzorging nodig hebben? Zij verdienen het wel om geholpen te worden.
Om dit probleem op te lossen en de mensen toch hulp aan te bieden, is extra beveiliging noodzakelijk. Artsen zonder grenzen kan enkel in actie treden als de veiligheid van de hulpverleners gegarandeerd wordt. Eventueel met extra veiligheidsmaatregelen zoals bijvoorbeeld extra politieagenten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd April 2016, 20:50
Magalie O*stvogels Magalie O*stvogels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Schoten
Posts: 97
Ik ga akkoord met de mening van Elien en Maurane. Het is een erg jammere zaak dat Artsen Zonder Grenzen zich terugtrekt uit een gebied waar op dit moment erg veel nood is aan hulp en verzorging.Het percentage kinderen dat de grenzen oversteekt en aankomt op de Griekse eilanden wordt steeds groter en vooral zij hebben nood aan medische ondersteuning. Ik begrijp wel dat Artsen Zonder Grenzen niet kan werken in een onveilig milieu waar mensen ze alleen maar tegenwerken door onrust en vernieling te scheppen. De Verenigde Naties zou meer moeten inzetten op veiligheid in de vluchtelingenkampen en de omgeving daarrond. Dit is natuurlijk wel makkelijker gezegd dan gedaan. Het feit dat ze vanaf maandag vluchtelingen willen terugsturen naar Turkije vind ik niet acceptabel. De vluchtelingen vluchten in vele gevallen letterlijk weg van de dood of mensonwaardige omstandigheden. En door ze terug te sturen, stuur je ze letterlijk terug de dood in. Een oplossing vinden voor de vluchtelingencrisis is geen sinecure, maar als Europa een consensus vindt, waarin elke land een bepaald quota aan vluchtelingen opneemt, dan zouden er al heel wat problemen zijn opgelost.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th May 2016, 17:11
jirka.v*nrooy jirka.v*nrooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Weelde
Posts: 125
Mijn mening sluit aan bij de vorige meningen over dit artikel. Artsen zonder grenzen is een lichtpuntje in heel deze duisternis. Veel mensen zijn dankbaar dat er een organisatie bestaat zoals Artsen zonder grenzen. Deze dankbaarheid werd immers niet getoond door de personen hier in kwestie. Door het geweld is de veiligheid van deze artsen niet verzekerd, de artsen trekken zich terug wat een logische reactie is en de mensen die al wekenlang aan het vluchten zijn voor het geweld komen er hier weer in aanraking mee. Nu met deze rellen is de zorg van de artsen het hoogste nodig. Ook langst de kusten waar de vluchtelingen in een bootje aankomen zijn de artsen nodig. Bij vluchtelingenkampen zijn de artsen nodig. Toch loopt het dodenaantal elke dag op door directe of indirecte geweldpleging.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.