actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd April 2008, 10:04
ellenvvl ellenvvl is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: emblem
Posts: 84
Belgische jongeren verdwaald op Italiaanse berg

Italiaanse en Sloveense reddingsdiensten hebben dinsdagochtend 38 Belgische jongeren gered uit een hachelijke situatie. De jongeren waren maandag de bergen ingetrokken voor een wandeltocht maar ze raakten verdwaald en moesten de nacht op grote hoogte doorbrengen in winterse omstandigheden. Dat melden de Sloveense politie en het Sloveense persagentschap dinsdag.

De Belgen, allen tussen 15 en 22 jaar oud, wilden de Mangart, een berg op de Italiaans-Sloveense grens in de Julische Alpen, vanuit Italië naar Slovenië oversteken. Onderweg verdwaalden ze en moesten via gsm om hulp vragen. Dinsdagochtend konden ze gelokaliseerd worden. De reddingsdiensten brachten hen warme dranken en dekens.

De meeste onder hen droegen -ondanks het koude weer- korte broek en t-shirt. De onfortuinlijke bergwandelaars werden met een helikopter naar het dal gebracht.

De 38 Belgische jongeren maken deel uit van de Chiro van de Antwerpse gemeente Kontich. Dat meldt de federale overheidsdienst (FOD) Buitenlandse Zaken.

De onfortuinlijke bergwandelaars moesten de nacht op 1.700 meter hoogte doorbrengen en konden dinsdagochtend met een helikopter naar het dal gebracht worden. Ze verkeren allemaal in goede gezondheid, luidt het. Het is nog niet bekend of de jongeren vroegtijdig naar België zullen terugkeren.

bron: www.gva.be
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd April 2008, 10:07
ellenvvl ellenvvl is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: emblem
Posts: 84
Bergtocht Chiro Kontich mogelijk kostelijke zaak

De bergtocht van de Chiro van Kontich krijgt mogelijk een financieel staartje. De politie van het Sloveense Bovec onderzoekt of de leiding de tweedaagse tocht in de Alpen wel goed had voorbereid. De prijs van de reddingsactie - met twee helikopters - zou duizenden euro's kunnen kosten.

Verantwoordelijk
"We praten met de begeleiders en met de jongeren om te weten te komen wat er gebeurd is. Onze bevindingen maken we over aan de procureur", zegt de plaatselijke politiewoordvoerder. De procureur moet oordelen of de chiro zelf verantwoordelijk is voor het feit dat de groep van 38 jongeren dinsdagnacht op 1.600 meter hoogte verdwaalde.

Zoektocht
De verkleumde jongeren, veelal in short en T-shirt, werden na een zoektocht van een paar uur dinsdagnacht gevonden door een team van 15 Italiaanse reddingswerkers. Tegelijk hadden ook 23 Sloveense hulpverleners naar hen gezocht.

Slecht uitgerust
's Ochtends vlogen een Sloveense en een Italiaanse legerhelikopter de kinderen van de berg. "Gewoonlijk betaalt de Sloveense overheid de kosten van de reddingsactie", zegt Bojan Kuntaric van het ministerie van Reddingsoperaties. "Alleen als kan aangetoond worden dat de betrokkenen niet de juiste voorzorgen namen, moeten ze opdraaien voor de factuur. Het lijkt erop dat de Vlamingen bijzonder slecht uitgerust waren."

Verzekering
Hoeveel de hele operatie kostte, kan Kuntaric nog niet zeggen. "Maar een helikopter kost al tussen 1.000 en 2.000 euro per uur." Chirodirecteur Hans Bouwen is er gerust in: "Dan zal de verzekering het bedrag betalen". (belga/tdb)

bron: www.demorgen.be
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd April 2008, 18:19
Stef.Berghmans's Avatar
Stef.Berghmans Stef.Berghmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Mol
Posts: 153
Ik snap niet hoe zoiets kan gebeuren.

Ik ben zelf scoutsleider (en nee, ik ga hier niet beginnen zeveren over scouts/chiro want het kan bij iedereen gebeuren )

Als wij zoiets al doen dan nemen we normaal al een gids mee van daar of vragen we op zen minst info aan mensen met ervaring (mensen van de organisatie/ het dorp waar je bent/ ...)

Als je een trektocht door de bergen maakt moet je toch altijd weten dat je degelijk schoeisel en warme kledij moet voorzien. Ook al voor het feit dat het weer heel snel kan omslaan als je je op een berg bevindt.

Ik stel me serieuze vragen bij de bekwaamheid van de leiding/organisatie.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd April 2008, 18:34
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Chiro moet reddingsoperatie mogelijk zelf betalen

Chiro moet reddingsoperatie mogelijk zelf betalen


BRUSSEL - Begin deze week moesten 38 verdwaalde Chiro-jongeren in de Alpen gered worden door Sloveense en Italiaanse hulpverleners. De reddingsoperatie waarbij twee helikopters betrokken waren, kostte duizenden euro’s en wordt mogelijk verhaald op de Chiro.



Normaal zou de Sloveense overheid alles betalen, maar de Sloveense politie onderzoekt echter of de Chirojongeren de bergtocht wel goed hadden voorbereid. Als dat niet het geval is, kan het het zijn dat de Chiro zelf moet opdraaien voor de kosten.

‘We praten met de begeleiders en met de jongeren om te weten te komen wat er gebeurd is. Onze bevindingen maken we over aan de procureur’, zegt de plaatselijke politiewoordvoerder. De procureur moet dan oordelen of de chiro zelf verantwoordelijk is voor het feit dat de groep van 38 jongeren dinsdagnacht op 1.600 meter hoogte verdwaalde.

Hans Bouwen van Chiro Nationaal stelt dat de verzekering van de jeugdbeweging tussen beide zal komen indien de verantwoordelijkheid bij de Chiro zelf wordt gelegd. ’De verzekering dekt de schade bij organisatiefouten of toezichtsfouten. Als dit een fout zou zijn, dan is dit een organisatiefout en daarvoor zijn we precies verzekerd.’


Blog DS, 03-04-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 6th April 2008, 20:43
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
In de bergen.

Zelf ben ik leidster in de Chiro en wij moeten van de verzekering minstens één kledingstuk of iets anders aandoen zodat men kan zien dat we van de Chiro zijn. Het feit dat deze jongeren in korte broek en T-shirt waren geeft dit ook aan. Maar wat ik dan niet snap is dat deze jongeren geen andere kleding bij hadden in rugzakken tegen slechte weersomstandigheden. Dit zou eigenlijk een taak moeten zijn van hun leiding om hen daar attent op te maken.
Zoals eerder ook aangehaald werd in vorige reacties zou ook ik uitleg of informatie vragen aan lokale bewoners, want zij zijn het die de bergen goed kennen!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 7th April 2008, 18:22
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Chiro niet vervolgd voor gevaarlijke bergtocht

Chiro niet vervolgd voor gevaarlijke bergtocht


KONTICH - De leiders van de Chiro van Kontich zullen niet vervolgd worden voor 'het opzetten van een wandeltocht waarbij het leven van derden in gevaar wordt gebracht', aldus Het Laatste Nieuws.



Begeleidster Els Annaert heeft donderdag met de Sloveense procureur gesproken. 'Hij heeft gezegd dat hij de zaak niet voor de rechter zal brengen, maar het dossier naar België zal sturen. Hij seponeert de zaak dus. Iets waarvoor ik hem zeer dankbaar ben.' Op dit misdrijf staat in Slovenië drie jaar cel.

Voor de kosten van de reddingsoperatie is de Chiro volgens de nationale top van de vereniging verzekerd.


Blog DS, 07-04-2008 (svw)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 8th April 2008, 15:22
marliessomers marliessomers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: essen
Posts: 146
Ik vind dat een jeugdbeweging zeker een buitenlandse reis zoals deze mag organiseren en in de bergen mag gaan wandelen. Iedereen kan in de bergen verdwalen of je nu van de chiro of van een andere jeugdbeweging bent. Maar als jeugdbeweging heb je dan wel veel verantwoordelijkheid en met je leden in korte broek en T-shirt zomaar op bergtocht vertrekken vind ik niet u verantwoordelijkheid nemen. Het nemen van een lokale gids was misschien ook beter geweest. Ik ben zelf ook leiding in een jeugdbeweging en als ik merk dat het buiten koud is en leden hun jas niet aan hebben stuur ik ze naar binnen om een jas of trui bij aan te doen. Ik vind het ook gek dat je bij de chiro pas verzekert bent als je een kledingstuk aanhebt van de chrio. Moet chiro nationaal op deze regel dan niet een paar uitzonderingen maken?
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 12th April 2008, 11:04
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
Chiro Kontich moet 4.000 euro betalen

BRUSSEL - De chiro van Kontich zal moeten opdraaien voor de kosten van de reddingsoperatie van begin april in de Julische Alpen. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg zaterdag.

'We eisen 4.000 euro van Jelle Hoffman en Noelly Geeraers, de twee leiders van de groep. Ze worden binnenkort op de hoogte gebracht.' Dat zegt Boran Kuntarich, woordvoerder van het Sloveense ministerie voor Civiele Bescherming en Reddingsoperaties.

Chirodirecteur Hans Bouwen liet al weten dat de verzekering de kosten zal betalen.

Volgens de woordvoerder van het Sloveense ministerie zit het dossier op dit moment nog bij procureur Branka Ovan van Nova Goritsa, die tegelijk een strafonderzoek tegen de jongeren voert.

Ze zullen waarschijnlijk niet worden vervolgd voor het opzetten van een onverantwoorde bergtocht, een 'misdaad' waarop in Slovenië volgens de procureur maximum 1 jaar cel staat.

Begin april moesten 38 leden van Chiro Koka met helikopters van een Sloveense bergflank worden gehaald nadat ze verloren waren gelopen. Ze brachten de nacht door op 1.600 meter hoogte. avb

Bron:
DS
zaterdag 12 april 2008 | Bron: belga
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.