actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2017, 12:17
Björn.R*ombaut Björn.R*ombaut is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Noorderwijk
Posts: 31
Elke dag krijgen twee agenten klappen

Vorig jaar zijn politieagenten 8.400 keer slachtoffer geweest van agressie. Daarbij was in 800 gevallen sprake van slagen. Dat melden Het Laatste Nieuws en De Morgen maandag. Vanaf deze week brengen de parketten een omzendbrief van minister van Justitie Koen Geens (CD&V) over nultolerantie in de praktijk.

Geens kondigde de omzendbrief al in juni aan, na rellen in Antwerpen. Voor elk geval van agressie wordt er voortaan een opsporingsonderzoek opgestart. Zelfs verbale agressie wordt niet zomaar geseponeerd. Ernstige feiten zouden systematisch het voorwerp moeten uitmaken van rechtstreekse dagvaarding of verwijzing naar de rechtbank', luidt het.

Op het niveau van de parketten-generaal komen er vijf referentiemagistraten die op de toepassing van de richtlijn moeten toezien. De minister wil daarnaast dat geregistreerd wordt wat er met de klachten gebeurt.

'Nu is er een vervolgingsgraad van 40 procent. Daardoor doet een op de twee agenten die met geweld te maken krijgen, daar vandaag niet eens melding van', zegt vakbondsman Vincent Houssin van VSOA. 'Als er al niet meer geseponeerd wordt bij werkonbekwaamheid en de slachtoffers vergoed worden, is dat een stap vooruit.'

Eigen mening:
Ik vind het persoonlijk niet kunnen dat omstaanders de politie belet om hun werk optimaal uit te kunnen voeren. De politie is, net zoals de brandweer, ambulance en dergelijke een hulpverlenende overheidsdienst die ervoor zorgt dat wij veilig over straat kunnen komen, en dat dan mensen het nodig vinden om hen lastig te vallen, tot slagens toe, dat vind ik echt onaanvaardbaar en ik hoop dat politieagenten daar dan ook meer melding van doen en het thema echt bespreekbaar maken, zodat er zwaardere sancties komen voor mensen die het nodig achten om onze overheidsdiensten lastig vallen en verwonden. Een nultolerantie op slagen en verwondingen daar ben ik alvast voorstander van.

Bron: De Standaar, 27/11/2017, 10.32h
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171127_03209941
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.