actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2011, 09:27
J.Verwerft's Avatar
J.Verwerft J.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Noorderwijk
Posts: 36
Google lanceert "street view" in België

Google lanceert Street View in België

Update Google lanceert in de loop van woensdag Street View in ons land. Die toepassing biedt panoramische beelden bij de kaarten van de zoekgigant.

Het Amerikaanse internetbedrijf heeft journalisten uitgenodigd voor een persconferentie woensdag in het stadhuis van Brussel. Onder meer burgemeester Freddy Thielemans en verscheidene ministers van Toerisme wonen het evenement bij.

Privacy

Vorige week raakte nog bekend dat Google een minnelijke schikking van 150.000 euro moet betalen omdat het de privacy van Belgen heeft geschonden door internetverkeer te onderscheppen via 'Street View'-auto's.

Tussen 2008 en 2010 reden auto's van de kaartendienst van het internetbedrijf langs alle Belgische straten en pleinen om foto's te maken van de omgeving. Daarbij scanden ze ook op draadloze netwerken. Gegevens van niet-beveiligde verbindingen konden zo worden onderschept en dat is een overtreding van de Belgische wet op de elektronische communicatie.

Google, dat zich ook in onze buurlanden al moest verantwoorden voor dergelijke feiten, zegt dat de opslag van de gegeven per ongeluk gebeurde. De minnelijke schikking werd inmiddels betaald.

Bron: De Gazet van Antwerpen

Persoonlijk:
Een goeie zet van Google en zeer nuttig bij het opzoeken van ongekende routes bv. binnen het openbaar vervoer. Als je ergens heen wilt gaan met de bus, kan je bepaalde herkenningspunten van thuis uit aanduiden voor tijdens de route zelf.
Erg handig... maar of er interne verbindingen van andere mensen voor moeten worden onderschept, is een heel andere zaak.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd November 2011, 13:50
jorn.deceuster jorn.deceuster is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Westerlo
Posts: 26
Ik vind dit een ook een goede zaak, maar de overtreding van de wet op de privacy gaat dit echt niet tegenhouden. Google betaalt gewoon de boete en gaat door met "street view". Misschien kunnen onze onderhandelaars dit geld van deze boete wel gebruiken in de begroting voor 2012.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd November 2011, 13:53
Ive.Torfs Ive.Torfs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Kessel
Posts: 23
Ik vind het een goede zaak dat Google onze straten gefotografeerd heeft. Het is zeer handig om te zien hoe een bepaalde omgeving er uit ziet als je naar een vreemde omgeving moet. Hierdoor kan je al een paar punten zoeken die je er typisch kan herkennen (zodat je ziet dat je juist zit).
Het feit dat Google hierbij gebruik maakte van draadloze netwerken is niet echt correct naar mijn mening omdat hierbij gebruik wordt gemaakt van persoonlijke bezittingen van mensen, zonder dat deze er toestemming hebben voor gegeven.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd November 2011, 16:08
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: België
Posts: 117
Ik heb Google Street View daarnet eens even opgestart en ik vind het wel een leuke toepassing. Ik kan echter wel goed begrijpen waarom een heleboel mensen tegen deze nieuwe dienst van Google zijn.
Uiteindelijk zijn de beelden die je op Google Street View te zien krijgt gelijk aan het uitzicht dat je zou krijgen wanneer je door die specifieke straat fietst. Street View toont namelijk beelden die ELKE auto/fietser/voetganger te zien zal krijgen wanneer hij door die bepaalde straat rijdt. Je kan trouwens alles wat in Google Street View getoond wordt al langer terugvinden via Google Earth. Sterker nog, met Google Earth neem je alles vanuit de lucht waar… Hierdoor krijg je dus zaken te zien die je vanop straat, en dus ook vanop Google Street View, niet te zien krijgt. Maar langs de andere kant kan een persoon met slechte bedoelingen weldegelijk zien dat je twee dure auto’s en geen enkele vorm van omheining voor je deur hebt staan. Positief, en uiteraard volledig terecht, is wel dat nummerplaten en gezichten onherkenbaar zijn gemaakt. Wat ook niet onbelangrijk is, is dat de meeste beelden op Street View reeds enkele jaren oud zijn. Hierdoor kan een dief wel eens voor een "onaangename" verrassing komen te staan.

Laatst aangepast door Niels Olieslagers : 23rd November 2011 om 16:12.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 23rd November 2011, 17:54
Daan.Nijs Daan.Nijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Retie
Posts: 42
Ik heb het ook net even bekeken en vind het echt wel een leuke toepassing. Ook zeer bruikbaar voor een les aardrijkskunde denk ik. Wel jammer dat hier, volgens Google, per ongeluk de privacy van een hele hoop mensen werd geschonden. Ik denk toch dat dit vermeden kon worden. Maar het is inderdaad wel zo dat met die boete het gat in de begroting toch weer een klein beetje kan gedicht worden. Over het feit dat mensen met slechte bedoelingen je huis kunnen bespieden heb ik toch mijn twijfels. Ten eerste is het inderdaad zo dat de foto's niet erg up to date zijn zoals al werd aangehaald, en ten tweede zijn er volgens mij efficiëntere en makkelijkere manieren om aan die info te geraken. Dus ik vind het een mooi initiatief.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 23rd November 2011, 23:41
dries.crauwels dries.crauwels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Essen
Posts: 54
Ik vind het gewoon geweldig dat Street View eindelijk in België is. Vroeger kon je bijna overal in de wereld rondlopen, buiten in België. Ik begrijp wel dat mensen hun privacy willen beschermen. De beelden die ik net gezien heb in Google Street View zijn de mensen niet onherkenbaar gemaakt. Ik ben er zeker van dat Google dit snel zal aanpassen. Naast de privacy discussies die zonder twijfel nog zullen volgen, vind ik dit allemaal positief.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 24th November 2011, 08:22
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Google Street View 'fantastisch werktuig voor boeven'

De politievakbond Sypol is bezorgd over het criminele gebruik van Google Street View. Dat deelt de VRT mee. De internetapplicatie van Google toont panoramafoto's van alle huizen en straten in ons land. Volgens Sypol kunnen criminelen daar misbruik van maken.
Google Street View is 'een fantastisch werktuig voor de boeven', zegt Jean-Marie Hottat van Sypol op Radio 1. 'Ze moeten zelfs niet meer op verkenning gaan. Ze kunnen gewoon van bij hun thuis alle aspecten van een huis, de veiligheidssystemen zien.'

'Wij moeten van alles en nog wat proberen te doen om de mensen bewust te maken voor de diefstallen en dan krijgen de boeven zo'n werktuig. Dat is onbegonnen werk voor de politiediensten.'

Sypol is Google Street View dan ook liever kwijt dan rijk. 'Wij gaan zien met wie we kunnen gaan spreken om dat ding van het systeem te krijgen, want voor ons is dat tegen de politiewerking', citeert de VRT de vakbondsman.

Bron: De Standaard
Eigen mening:
Ik heb een dubbel gevoel bij de uitvinding van Google Street View. Langs de ene kant vind ik het een leuke, handige toepassing. Langs de andere kant heb ik het er wat moeilijk mee, omdat de privacy geschonden wordt. Veel mensen gebruiken het argument: 'Het is handig als je ergens naartoe moet rijden, want zo kan je vooraf al eens een kijkje nemen.' Op zich vind ik dit een flauw argument, want de dag van vandaag hebben we bijna allemaal een GPS. Ik begrijp de reactie politievakbond heel goed. Mensen met verkeerde bedoelingen kunnen dankzij Google Street View heel veel informatie krijgen. Criminelen zullen ongetwijfeld heel blij zijn met deze uitvinding. Het bespaart hen best veel werk, want nu kunnen ze alles via de computer opzoeken.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 24th November 2011, 10:02
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
De nieuwe toepassing van Google vind ik een heel goed idee. Je kan het gebruiken tijdens je lessen en je kan al eens kijken hoe een bepaalde plaats eruit ziet. Zoals Evelien hieronder reeds gezegd heeft, beschikt bijna iedereen de dag van vandaag over een GPS. Met de meeste GPS-systemen kan je echter niet in 3D gaan kijken hoe de omgeving eruit ziet. Ik vind het systeem ook handig wanneer je een huis wil kopen. Vanuit je luie zetel kan je de omgeving van het huis al zien. Op die manier hoef je geen onnodige verplaatsingen te maken om die woning te gaan bezichtigen.
Sommige mensen vinden de nieuwe toepassing een schending van de privacy. Ik begrijp hun standpunt, maar zolang je niet kan binnen kijken in de huizen vind ik het geen probleem. Als je ergens voorbij fietst kan je toch ook de nummerplaten en de huizen zien? Men moet wel de mening van de mensen respecteren. Er is al veel kritiek gekomen op deze site omdat sommigen niet willen dat hun huis, auto… zichtbaar is op Google Street View. In dat geval moet men deze onherkenbaar maken. Dat het systeem dieven uitnodigt om te stelen, kan natuurlijk een nadeel zijn. Er werd wel vermeld dat de beelden twee à drie jaar oud zijn. Als er dan toch een persoon met slechte bedoelingen in een huis wil inbreken, kan deze (zoals Niels al vermeld had) voor onaangename verassingen komen te staan.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 24th November 2011, 11:06
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Ik sta eerder sceptische mening tegenover het nieuwe programma. Ik vind het eerder angstig dat mensen mijn huis kunnen bekijken, sterker nog wanneer ik over het straat loop kan het zijn dat het programma mij voor weken/maanden op deze site laat zien. Vele mensen zullen mijn visie op dit programma vreemd vinden want zonder dat wij het beseffen worden wij vaak ook gevolgd door camera's. Het verschil ligt het mij in het openbaar maken van deze beelden. Ik vind dit in sommige situaties een inbreuk op mijn privacy. Ik denk dat wij vaak te weinig stilstaan bij de negatieve gevolgen van dit programma. Iedereen kan bekijken wat er voor je deur hangt en bij mijn heus kunnen ze de decoratie die binnen aan het raam staat bekijken. Niet moeilijk dat dieven deze toepassing dus gaan misbruiken.
Ik besef echter ook dat er enkele voordelen zijn aan Google Streetview. Het is inderdaad handig dat je kan opzoeken hoe de straat er uit ziet waar je moet zijn en je kunt inderdaad leuk afbeeldingen in lessen laten zien van de Grote markten ... Het is net iets leuker en een groter geheel dan een foto.

Je kan dus besluiten dat ik een dubbel gevoel heb bij deze nieuwe toepassing van Google. Het is interessant maar kan ook misbruikt worden en onze grens van privacy zullen we nog een keertje moeten uitbreiden.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 30th November 2011, 12:35
guus.wuyts@hotmail.com guus.wuyts@hotmail.com is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lichtaart
Posts: 54
Als student aardrijkskunde vind ik Google Street View een hele leuke toepassing. Zeer bruikbaar in een les en ook aangenaam voor de leerlingen om het te gerbuiken. Ik ben het volledig eens met Niels Olieslagers. Ik ben ook van mening dat wanneer iemand door een straat rijdt, hetzelfde beeld te zien is als met Google Street View. Toch had ik al verwacht van in het begin van Google Street View dat er mensen gingen zijn die niet tevreden zouden zijn met deze dienst. Er zijn al tal van voorvallen geweest waar een mens juist dan iets beschamend of vernederend aan het doen is. Die zijn dan natuurlijk boos omdat dit publiek wordt gemaakt. Toch hoop ik dat het concept blijft bestaan omdat ik vind dat he meer voordelen heeft dan nadelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.