actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Boeken, Artikels, Muziek & Films > Filmbesprekingen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2007, 11:42
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Benx

Gisteren de Belgische inzending voor de Oscars gezien: BENX.
Erg goede film!
Voor diegene die de film niet kennen:
Het gaat over een autistische jongen, Ben, die op school erg gepest wordt, maar het leven draaglijk houdt door zijn routines, zijn muziek en het belangijkste: de online wereld van de MMORPG 'Archlord' waarin hij bijna al zijn vrije tijd doorbrengt en waar hij ook een online vriendinnetje heeft. Als het pesten op een gegeven moment bereikt het pesten zijn hoogtepunt. De gevolgen zijn niet te overzien.

De film is goed op verschillende gebieden.
Grafisch en filmisch is hij erg goed omdat de echte beelden afgewisseld worden met beelden uit het computerspel, op deze manier wordt duidelijk gemaakt hoe Ben zijn leefwereld ervaart. Ook het gebruik van de camera past perfect bij het autisme van Ben.
Thematisch is hij erg goed omdat het over autisme en pesten gaat. Een onderwerp dat erg actueel is aangezien de film is gebaseerd op waargebeurde feiten. Het kan voor vele pesters - maar ook voor gepesten - een echte eyeopener zijn.
Verhaaltechnisch is hij erg goed omdat je als kijker regelmatig op het verkeerde been gezet wordt - met op het einde een aardige plottwist - en er erg vaak gewerkt met flashbacks. Het verhaal op zich is ook gewoonweg goed. Nogal kort, maar wel goed. Ook een kleine liefdeshistorie vinden we terug.

Kortom: een erg goede film en een aanrader!
De rechten zijn overigens al verkocht aan 23 landen en hij heeft op één of ander filmfestival de hoofdprijs gewonnen.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th September 2008, 15:27
thomasopdebeeck thomasopdebeeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 147
ik ben het volledig met je eens. In deze film komt de problematiek van pesten echt goed aan bod en ook de rol die de meeste leerkrachten hierin opnemen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd November 2008, 19:54
Tine.Arets's Avatar
Tine.Arets Tine.Arets is offline
Human Being With Feelings
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Gierle
Posts: 77
Thumbs up

Ik kan jullie enkel gelijk geven. De film heeft me enorm ontroerd toen ik hem voor de eerste keer zag.

Ik vind 'Ben X' vooral goed omdat ze geprobeerd hebben te laten zien en te laten voelen hoe een autist de wereld aanvoelt, hij die dingen ziet, hoort, ruikt, voelt. Ik denk niet dat eender wie zich correct kan inbeelden hoe de wereld eruit ziet voor autisten. We kunnen het natuurlijk wel proberen, maar het zal nooit 'echt', waar zijn.

Vorig jaar heb ik het boek(je) vergeleken met de film. Ik moet wel zeggen dat er hier toch wel aardig wat verschillen waren. Ik kan niet zeggen welke van de twee het 'beste' was, maar ik kan wel zeggen dat de film meer is voor kinderen. Het boek had soms nogal seksueel getinte fragmenten.

Indien je de film nog niet hebt gezien: rennen naar de dichtsbijzijnde videotheek en uitlenen!
__________________
Wat als het oorlog was...
en er ging niemand naartoe?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd December 2008, 17:47
Billy Bosmans Billy Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Hallaar
Posts: 40
Deze film is echt aan te raden en het laat zien hoe erg pesten kan zijn voor jongeren die 'anders' zijn maar niet minderwaardig zijn ten op zichte van een ander persoon.

Het laat ook zien waartoe pesten kan leiden (zelfmoord). Ik heb veel artikels over pesten en pestkoppen gelezen. In somige gevallen kun je zeggen dat de pestkop het slachtoffer is, MAAR dit is een laag cijfer en geld niet voor alle gevallen. In mijn mening zijn pestkoppen mensen die plezier uit andere personen moeten halen of ermeer kunnen uitlachen omdat ze zelf niets kunnen verzinnen.

Het einde van de film vond ik wil fantastisch in de kerk.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 26th December 2008, 16:21
Lize Holemans Lize Holemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 69
Ik heb Ben X al even geleden gezien, en was echt onder de indruk.
Er wordt een erg realistisch beeld geschetst naar mijn mening. De film laat zien hoe het moet voelen om zwaar gepest te worden, gewoon omdat je niet bent zoals de rest. Het laat ook zien wat het eventuele gevolg kan zijn voor iemand die zo zwaar onder vuur ligt. Pesten kan leiden tot zelfmoordpogingen bij de gespeste. Ook al lijkt het voor de pester eerder een soort van onschuldig plagen.
De film is misschien een goed lesje om pesters te laten zien wat voor gevolgen hun gedrag kan hebben?
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 26th December 2008, 20:32
liesanne.adriaenssens liesanne.adriaenssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mortsel
Posts: 115
Ik kende het verhaal omdat ik het boek al eens had gelezen. Ik keek er eerst wat tegenop om de film te zien. Ik kreeg direct mijn ongelijk, de film was prachtig. Voornamelijk hoe ze de scènes vanuit het computerspel in de film hebben kunnen verwerken. Prachtig gedaan! Ze lieten het karakter uit het computerspel, ondanks de vele beperkingen qua beweging, sterk overeenkomen met Ben.

De film is niet enkel een leuke kijkfilm maar hopelijk trekt het ook de ogen van mensen open op het vlak van pesten en openstaan voor andere mensen. Via deze film wordt eigenlijk zeer goed verwoord dat simpele dingen voor een autist zeer anders overkomen. Dit komt beter via de film naar voor dan via het boek maar ze laten één zaak uit het boek in de film, spijtig genoeg, 'wegvallen' (je ziet het in de film wel maar als je niet weet wat Ben doet, valt het niet op). Wanneer ben krampachtig naar school loopt zie je hem heel zachtjes met zijn hoofd knikken => hij telt zijn voetstappen. Een niet onbelangrijk gegeven: structuur houden, stabiliteit, altijd alles op hetzelfde moment, ... Daar ligt ook vaak de moeilijkheid bij het omgaan met autistische mensen omdat je mee moet leren leven op hun maat.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 29th December 2008, 01:30
Nelleke Van Beylen's Avatar
Nelleke Van Beylen Nelleke Van Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 72
Nadat ik het boek had gelezen, wou ik absoluut de film zien. Tweemaal heb ik de film gezien (waarvan eenmaal met het school).
Echt een mooie film met een hoog inlevingsvermogen. Je ziet hoe een autistisch iemand de dingen ziet, de dingen voelt en ervaart, enz. Ik vind het erg dat hij zo gepest wordt en dat de rest geen respect voor hem toont omdat hij wat anders is. Gelukkig is er Scarlite (zijn denkbeeldige vriendin) die hem door het harde leven probeert te sleuren.
Er werd soms letterlijk geciteerd uit het boek, zodat ik het verhaal goed kon volgen, ik wist dus eigenlijk al wat er ging gebeuren, maar toch was het nog aangrijpend.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 29th December 2008, 20:36
Tinne.Buyens Tinne.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Gierle
Posts: 74
Deze film vond ik ook zeer goed, ik was echt stil toen ik de filmzaal uitkwam, die jongen moet echt zwaar geleden hebben!
Ik heb toen de film een paar maanden uit was een discussie gehad over deze film met een autist ( lichte vorm van asperger en hoogbegaafd ) en hij vond de film een schande voor de maatschpij, hij vond dat er in de film niets geloofwaardig werd gezegd en dat een autist zo helemaal niet is.
Wat hij niet zei en wat ik daarop wel te zeggen had is dat autisme niet 1 vorm is. De autist waarmee ik sprak had waarschijnlijk een heel andere vorm dan autisme dan de jongen uit BenX en daarom herkende hij zichzelf daarin niet. Maar ach, ik vond het een geweldige film en ik heb hem direct op dvd gekocht!
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 9th December 2011, 11:16
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Ben X

Ik kende de film niet, evenals het boek mij ook niet bekend was. Toen deze ergens gratis te verkrijgen was bij aankoop van een krant of magazine, heb ik de film voor het eerst gezien. Zoals de meeste reacties werd ik na de film er ook even stil van. Ik heb onmiddellijk het boek(je) gelezen waarop de film was gebaseerd, maar ik verkies toch liever de film, die ik meteen na het lezen van het boek opnieuw heb gezien.
Ik stond versteld van het verhaal op zich, vooral door de ogen van de autistische jongen die probeert om een normaal leven te leiden. Er zijn een aantal mensen die daarin slagen hem te helpen en te steunen zoals zijn moeder en zijn vriendin, maar daarnaast ook een aantal pesters die hem het leven proberen zuur te maken door hem onder andere ergens te 'ontvoeren' en hem pillen te geven.
Het is voornamelijk de verhaallijn van de vriendin die mij enorm heeft geboeid in de zin van vormgeving. De twee jongeren leren elkaar kennen via en spelletje en de relatie komt zo in realiteit tot uiting. Dat vind ik een sterk gegeven, zeker omdat de autistische jongen ook een plekje moet zoeken voor dit meisje en voor zijn relatie met haar. Daarnaast helpt zij ook om een plan uit te werken om de pesters voor eens en voor altijd buitenspel te zetten door een zelfmoord te faken. Dit einde van het verhaal, waarbij Ben dan uiteindelijk ook terugkomt in de kerk tijdens zijn begrafenis, vond ik enorm sterk.
Ik denk zelfs dat er in de klas, naar leerlingen toe, ook heel wat kan worden aangebracht met deze film. Ik denk enerzijds vakgericht richting autisme, maar anderzijds ook vakoverschrijdend wat betreft het pestgedrag en elkaar aanvaarden. Kortom, een sterke film met goede acteurs en realiteitsgebonden factoren die zeker een invloed hebben op de gedachtegang van zijn publiek!
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 19th September 2012, 10:27
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
BEN X ontroert 600 leerkrachten!

Citaat:
Orgineel gepost door Michael Van Deun
Ik kende de film niet, evenals het boek mij ook niet bekend was. Toen deze ergens gratis te verkrijgen was bij aankoop van een krant of magazine, heb ik de film voor het eerst gezien. Zoals de meeste reacties werd ik na de film er ook even stil van. Ik heb onmiddellijk het boek(je) gelezen waarop de film was gebaseerd, maar ik verkies toch liever de film, die ik meteen na het lezen van het boek opnieuw heb gezien.
Ik stond versteld van het verhaal op zich, vooral door de ogen van de autistische jongen die probeert om een normaal leven te leiden. Er zijn een aantal mensen die daarin slagen hem te helpen en te steunen zoals zijn moeder en zijn vriendin, maar daarnaast ook een aantal pesters die hem het leven proberen zuur te maken door hem onder andere ergens te 'ontvoeren' en hem pillen te geven.
Het is voornamelijk de verhaallijn van de vriendin die mij enorm heeft geboeid in de zin van vormgeving. De twee jongeren leren elkaar kennen via en spelletje en de relatie komt zo in realiteit tot uiting. Dat vind ik een sterk gegeven, zeker omdat de autistische jongen ook een plekje moet zoeken voor dit meisje en voor zijn relatie met haar. Daarnaast helpt zij ook om een plan uit te werken om de pesters voor eens en voor altijd buitenspel te zetten door een zelfmoord te faken. Dit einde van het verhaal, waarbij Ben dan uiteindelijk ook terugkomt in de kerk tijdens zijn begrafenis, vond ik enorm sterk.
Ik denk zelfs dat er in de klas, naar leerlingen toe, ook heel wat kan worden aangebracht met deze film. Ik denk enerzijds vakgericht richting autisme, maar anderzijds ook vakoverschrijdend wat betreft het pestgedrag en elkaar aanvaarden. Kortom, een sterke film met goede acteurs en realiteitsgebonden factoren die zeker een invloed hebben op de gedachtegang van zijn publiek!


BEN X ontroert 600 leerkrachten!

Geschreven door Joyce Desmet op zaterdag 8 september 2012

Op vrijdag 7 september 2012 organiseerde Musical van Vlaanderen in de stadsschouwburg van Antwerpen een try-out voorstelling van BEN X, de musical, speciaal voor leerkrachten. Deze avond kaderde binnen de educatieve werking van Musical van Vlaanderen die de thematiek van de musical (de problematiek van het pesten) vooral bij jongeren wil aankaarten.
Vóór de voorstelling konden de leerkrachten zich inschrijven voor informatiesessies in samenwerking met Uitgeverij Pelckmans (die ook het educatief pakket van BEN X maakte) enerzijds of met de Vereniging voor Autisme Vlaanderen (V.V.A.) anderzijds. Tijdens de workshop met Uitgeverij Pelckmans werd toegelicht hoe met het educatief pakket gewerkt kon worden in de klas. De V.V.A. workshop bood leerkrachten een inleefmoment in de wereld van autisme. Aan de verschillende infostands in de foyer konden de leerkrachten bijkomende informatie krijgen over de musical, het educatief pakket en over autisme.
Na de workshop volgde de voorstelling, de eerste try-out van BEN X, de musical. Ben X ontroerde en kreeg een zaal gevuld met 600 leerkrachten helemaal stil!

Bronvermelding: http://www.musicalvanvlaanderen.be/...00-leerkrachten

Na het boek, het theaterstuk en de film is nu de tijd gekomen voor de musical. Ik was één van de gelukkigen die via een medestudente aanwezig kon zijn op de try-outvoorstelling voor leerkrachten nog voor de premiere voor alle bekende Vlamingen.

Ik was zeer benieuwd naar wat ik kon verwachten van de musical. Ik vroeg me af hoezeer de verhalen op elkaar zouden lijken, welk standpunt men gaat kiezen om het verhaal te vertellen, hoe het verhaal naar het publiek werd overgebracht. Al bij al stond ik na de voorstelling gewoon versteld, het was een prachtige voorstelling. Persoonlijk vond ik het niet echt een musical, omdat ik dan meer denk aan show en pracht en praal.

Deze musical wou echt een boodschap overbrengen naar de buitenwereld. Autisme en pesten staan dan ook centraal in het verhaal en het gaat er heel extreem aan toe in de voorstelling. Er wordt zeer hard gewerkt met emoties en dat is heel confronterend. Het feit dat binnen het eerste kwartier van de voorstelling het hoofdpersonage al naakt op het toneel verschijnt, zegt denk ik meer dan genoeg. Langs de andere kant blijft dit ook meteen hangen, je beseft meteen de ernst van de situatie.

Zeker als toekomstig leerkrachten is dit echt de moeite om te zien. Vaak wordt er te weinig aandacht besteed aan leerlingen die anders zijn, maar ook pesten wordt vaak gewoon genegeerd. Sommige leerkrachten worden vaak zelf het onderwerp van het pesten omdat zij het opnemen voor één van de leerlingen. Dit zou eigenlijk vandaag de dag niet meer mogen en kunnen gebeuren, maar helaas is het tegendeel waar.

De musical zet eigenlijk je ogen open, daarmee bedoel ik dat je door de manier van vertellen ook beseft welke gevolgen dat heeft voor het individu dat gepest wordt. Als publiek kijk je niet toe langs de zijlijn, maar je beleeft! Moraal is dus om degelijk wel actie te ondernemen tegen pestgedrag, maar ook tegen de problematiek die heerst rond het thema 'anders zijn'!
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 2nd October 2012, 20:03
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Ben X

Ik heb net zoals velen deze film gezien. Dit was met onze school een uitstap naar de bioscoop. Ik vond dit persoonlijk een zeer goed idee om deze film uit te kiezen. Er zijn meer mensen die gepest worden dan we wel zouden denken. Ik ben er zeker van dat er toen enkele leerlingen waren die wakker werden geschud. Het was een film waarbij de meeste mensen zich wel konden inleven in één of meerdere van de personages. Het zou heel goed zijn voor het schoolmilieu dat elke klas eens naar zo’n film zou kijken. Volgens mij kan dit echt wel impact hebben op het gedrag van sommige leerlingen.

Deze film heeft een meerwaarde omdat het gebaseerd is op feiten. Leerlingen met autisme worden meestal slachtoffer van pesterijen. Ook de vertoning van het hoofdpersonage dat een avatar heeft op een bepaald computerspelletje is zeer reëel. Leerlingen die te maken krijgen met pesterijen zoeken zo nieuwe (virtuele) vrienden en aanvaarding. Al een geluk dat deze computerspelletjes er zijn, anders zouden er meer zelfmoorden zijn.

Het boek heb ik nooit gelezen, maar ik heb hierover al veel positieve reacties gehoord.

Net zoals de vorige lezers al aangaven is deze film een echte aanrader. Zowel voor ons als toekomstige leerkrachten als voor ouders en jongeren. Deze film geeft ons een beeld over de gedachtegang van het hoofdpersonage en hoe de omgeving hier mee omgaat.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.