actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Kortere zomervakantie?
nee 39 81.25%
ja 9 18.75%
Stemmers: 48. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 3rd October 2008, 10:10
Jente.Roosenbroeck Jente.Roosenbroeck is offline
Registered User

Vakanties

Ik ben voorstander van de spreiding van de vakanties!

De grote vakantie vind ik ietsje te lang. Ik heb dan ook liever 2 weekjes minder en dan die 2 weekjes verdeeld over hier en daar een dagje verlof of een verlengd weekend zodat je tussendoor ook even op adem kan komen.

Maar de voorstellingen van de partij Groen vind ik ook banaal. Schooldagen langer maken zodat de kinderen niet naar de voor- en na opvang hoeven..
Dan maak je gewoon van de scholen een kinderopvang!
Én zo verwerven de kinderen nog minder contact met hun ouders, want
wanneer ze thuiskomen van school is het eten en bedtijd!
Met citaat antwoorden
Oud 23rd October 2008, 16:08
maarten.gilops maarten.gilops is offline
Registered User

Ik ben een tegenstander. Er zijn heel wat studenten/lln die in de zomervakantie gaan werken. Als men deze vakantie inkort is dat veel moeilijker. Je kan wel zeggen "ga in het weekend werken" maar in vele gevallen is dat praktisch onmogelijk. Dus laten we maar de lange vakantie behouden.
Met citaat antwoorden
Oud 1st November 2008, 12:05
liesanne.adriaenssens liesanne.adriaenssens is offline
Registered User

Wat is dat nu voor vreemd idee ! Trouwens als de vakantie korter wordt, hebben studenten met herexamens helemaal niets van vrije tijd meer. Tegen dat zij klaar zijn met blokken en hun examens hebben afgelegd, mogen ze weer naar school gaan. Volgens mij gaan er dan meer mensen komen die 'schoolmoe' zijn.
Dit idee is ook niet handig voor gezinnen waarbij de kinderen af en toe moeten bijspringen om rond te komen. Soms is het zo dat de kinderen in de vakantie werken omdat ze in het jaar veel meer zelf moeten betalen aangezien de ouders het niet kunnen. Ik ken toch wel wat mensen die hun eigen studies moeten betalen en die de vakantie vaak te kort vinden.

En natuurlijk de laatste reden, ikzelf vind de vakantie zeer fijn .
Met citaat antwoorden
Oud 3rd November 2008, 12:15
Jiri.Claes Jiri.Claes is offline
Registered User

Ik vind dat de zomervakantie niet zou moeten worden ingekort. Zelf heb ik er geen problemen mee om de tijd te doden tijdens die 2 maanden. In veel gevallen heb ik zelfs tijd tekort voor wat ik allemaal wil doen in combinatie met op vakantie gaan met de ouders, vakantiewerk, festivals ed.

Ik moet toegeven, hier en daar een extra dagje vrij of een verlengd weekend is zeker niet mis, maar ik heb nu al altijd het gevoel dat de vakanties te snel voorbij gaan en dat er te weinig tijd is om alles te doen. Ik behoud liever die ene lange zomervakantie waar ik naar kan uitkijken.
Met citaat antwoorden
Oud 13th October 2009, 15:21
Stéphanie.Verreydt Stéphanie.Verreydt is offline
Registered User

De vakanties moeten allemaal blijven zoals het nu is. We zijn het zo al jaren gewoon. In de vakanties heb je tijd om groepswerkjes verder af te maken, je lessen wat bij te werken en dan heb je ook tijd om eens iets anders te doen vb. winkelen, afspreken met vrienden,…Ook de zomervakantie moet blijven. Gedurende deze 2.5 maanden heb je genoeg tijd om te doen wat je wil, om je te ontspannen, om je klaar te maken voor het volgende schooljaar en eventueel te studeren voor herexamens. Indien de zomervakantie ingekort wordt en je hebt herexamens, dan rest er niet veel tijd om iets anders te doen en om eens op vakantie te gaan omdat je alle tijd moet besteden aan het leren voor je onvoldoendes. Als je daarna dan weer naar school moet, dan denk ik dat het moeilijk vol te houden is.
Met citaat antwoorden
Oud 13th October 2009, 22:43
foets foets is offline
steff.foets

Ik ben er geen voorstander van. Na een zwaar schooljaar heb ik een lange rustpauze nodig zodat ik mij kan opladen voor een nieuw schooljaar. Die vakantie hoef je niets te doen voor school en kan je je gewoon hard amuseren. Als de vakantie wordt ingekort zal je weinig vrije tijd over hebben en als je een paar herexamens hebt zal je nog minder vrije tijd hebben. In dit opzicht is het geen goed idee.
In de andere vakanties heb je weinig vrije tijd maar je zal in die vakanties toch wat moeten werken voor de grote taken die je gekregen hebt.

Dus verkort nooit die grote vakantie!!!!!!!!!!!!!
Met citaat antwoorden
Oud 14th October 2009, 10:39
Ann Wulleman Ann Wulleman is offline
Registered User

1 baso C

De eerste gedachte die in me opkomt bij 'Een kortere zomervakantie' is: Nee dat wil ik echt niet!
Een lange deugddoende vakantie is heerlijk. Dit jaar zat hij helemaal volgepland met allerlei dingen. En dan nog eens 3 weken extra vakantie was helemaal hemels.
Toch zou een kortere zomervakantie succes hebben. Volgens mij is het ook maar een gewoonte. Kinderen zullen de eerste jaren wel niet tevreden zijn met de beslissing om de grote vakantie kleiner te maken, maar na een aantal jaar is iedereen aangepast aan de beslissing.
Volgens mij zou het echt wel een goede beslissing zijn. Zoals in het artikel vermeld staat, is een betere spreiding van de vakanties beter. Zo kunnen scholen ook meer vakanties geven tijdens het schooljaar. De grote vakantie geeft zeker ook nadelen met zich mee. Kinderen vergeten zeer veel in de grote vakantie, enkel de dagdagelijkse dingen onthouden ze wel. Ik denk ook dat talen het het hardst te verduren krijgen tijdens de grote vakantie. Een taal moet je onderhouden, of je vergeet ze gelijkmatig.

Daarom ben ik wel een voorstander van een verkorting van de grote vakanties, met als voorwaarde dat er wel meer vakanties komen tijdens het schooljaar.
Met citaat antwoorden
Oud 16th October 2009, 15:48
wouter.vinkx wouter.vinkx is offline
Registered User

Ik zou nu niet echt kunnen zeggen of ik een kortere zomervakantie wil of niet. Aan beide mogelijkheden zijn voordelen en nadelen verbonden.

Lange zomervakantie:
voordelen:
-je hoeft niet voor school te werken, zoals in het herfst-, kerst- en paasverlof (, behalve als je herexamens hebt uiteraard)
-je kan school uit je hoofd zetten
-je kan allerhande activiteiten doen, die je tijdens het schooljaar anders niet kan doen (zoals op vakantie gaan, vakantiewerk voor enkele weken, ...)
-...

nadelen:
-je vergeet veel van de leerstof die je het voorbije schooljaar geleerd hebt
-als het school terug begint, ben je helemaal uit het ritme van "naar school gaan"
-...

Kortere zomervakantie:
voordelen:
-je blijft bij met de leerstof
-je hebt meer kleine vakanties tussendoor (, dus geen lange periodes school)
-...

nadelen:
-je kan minder profiteren van de vakanties, omdat je tijdens die kortere vakanties, steeds wat voor school zal moeten doen waarschijnlijk, en je hebt een kortere tijd om wat te "recuperen"
-...
Met citaat antwoorden
Oud 18th October 2009, 20:20
Mattiaswillems Mattiaswillems is offline
Registered User

Ik vind het helemaal geen goed idee om de zomervakantie in te korten, en dat vooral voor de leerlingen van de hogere graad secundair onderwijs en het hoger onderwijs. Aangezien deze studenten meestal een vakantiejob hebben en daarmee toch al enkele weken van hun vakantie zo 'verliezen'. Vele van deze jongeren gaan ook werken om later in de vakantie op reis te kunnen gaan met vrienden, of om enkele activiteiten te kunnen doen tijdens de vakantie of tijdens het schooljaar. Met een korte vakantie zal er dus minder belangstelling zijn in vakantiejobs, terwijl die toch een goede voorbereiding zijn op het werken als volwassene

Het argument van dat de leerlingen na zo een lange zomervakantie uit het schoolritme zijn is volgens mij juist een reden om vakanties te houden zoals ze zijn. Vakantie dient immers in de eerste plaats toch om het schoolritme even te vergeten en om jezelf te amuseren zonder aan school te moeten denken, en wat is dan beter dan 2 volle maanden vakantie (in het hoger zelfs 3 weken meer).
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:13.