actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 21st November 2015, 14:24
yanthe.w*ckenier yanthe.w*ckenier is offline
Registered User

Vrouwen zullen pas in 2133 evenveel verdienen als mannen

Vrouwen die hetzelfde loon hopen te krijgen als hun mannelijke collega's, moeten nog even geduld oefenen. Aan het huidige tempo zou pas binnen 118 jaar, in 2133, de loonkloof volledig gedicht zijn. Dat blijkt uit cijfers van de 2015 Global Gender Gap Index van het Wereld Economisch Forum.

De economische kloof is het voorbije decennium wereldwijd met 3 procent gedicht, hetgeen betekent dat de lonen van vrouwen nu gemiddeld gelijk zijn aan wat hun mannelijke collega's verdienden in 2006. Aan dit tempo zou het wachten zijn tot 2133 vooraleer volledige loongelijkheid bereikt is.

De analyse houdt rekening met genderongelijkheden binnen vier pijlers: gezondheid, opleiding, economische kansen en politiek.

De Scandinavische landen blijven het best scoren inzake gendergelijkheid. In IJsland bedraagt de genderloonkloof nog om en bij de 88 procent, wat wil zeggen dat vrouwen voor hetzelfde werk 'slechts' 12 procent van hun loon moeten inleveren ten opzichte van hun mannelijke collega's. In Noorwegen en Finland bedraagt die kloof 85 procent en in Zweden 82 procent.

Dat er in België nog wel wat werk aan de winkel is, blijkt uit de 19de plaats op de wereldranglijst die ons land op dit moment inneemt. De kloof zou hier nog zo'n 75 procent bedrage.

Bron: De Morgen
http://www.demorgen.be/economie/vro...annen-b040dd13/ (geraadpleegd op 21/11/2015)

Mijn mening:
Het feit dat vrouwen nog steeds minder verdienen dan mannen die exact dezelfde functie uitoefenen vind ik zeer ouderwets. Vroeger was dit 'normaler', vrouwen waren op veel meer vlakken niet gelijk mannen. Nu, in de huidige maatschappij, is dit wel verdwenen. Mannen en vrouwen zijn gelijk. Toch blijven ze minder verdienen en hierbij stel ik mij dus vragen. De kloof tussen het loon van een man en een vrouw met dezelfde functie is wel aan het verkleinen, maar ze is er nog steeds. Uit het onderzoek blijkt dat het aan dit tempo nog 118 jaar zal duren voordat de lonen helemaal gelijk zijn. Ik vind dit heel lang en begrijp niet goed waarom het niet sneller zou kunnen gaan. Misschien ligt het aan mijn gebrek aan economische kennis waardoor ik dit niet goed begrijp. Toch denk ik niet dat er nu nog veel mensen zijn die tegen een gelijk loon zouden zijn.
Met citaat antwoorden
Oud 24th November 2015, 20:17
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User

Uiteraard is het een slechte zaak dat vrouwen minder betaald krijgen om hetzelfde te doen; seksisme op de werkvloer is niet meer van deze tijd (of zou dat toch niet mogen zijn) en er is geen enkele reden waarom een vrouw minder recht zou hebben op hetzelfde loon dan een man.
Toch stel ik me, net als Yanthe, vragen bij de cijfers die in dit artikel naar boven komen. Ik ben evenmin een econoom, maar het lijkt mij enorm straf dat wij nog meer dan 100 jaar nodig hebben om een loonachterstand van vijf jaar in te halen. Ik weet niet hoe men deze cijfers juist berekent, maar het komt mij alleszins over als goochelen met statistieken om de resultaten iets 'nieuwswaardiger' te maken. Ik wil uiteraard niet zeggen dat deze studie liegt, er zal heus wel een verschil zijn in lonen tussen mannen en vrouwen, maar stellen dat dit nog 100 jaar zal duren is in mijn ogen te kort door de bocht.
Daarnaast vraag ik me af of het om een effectieve vergelijking gaat tussen het loon van een man en een vrouw die exact dezelfde job doen, of een vergelijking tussen hoeveel mannen en vrouwen gemiddeld verdienen. In deze laatste situatie vallen er ook een hoop nuanceringen te maken: misschien gaan mannen in het algemeen vaker voor erg hoogbetaalde functies (cfr de belachelijke premies van sommige topmanagers), terwijl meer vrouwen voor een parttimejob kiezen.
Ik denk dat een groot deel van dit verschil op een gelijkaardige manier te verklaren valt, aangezien het mij bijna ongehoord lijkt dat vandaag de dag een werkgever zijn mannelijke rekkenvuller 16 euro zou betalen, terwijl zijn vrouwelijke collega maar 12 ontvangt...
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:05.