20th November 2015, 10:53
|
Registered User
|
|
|
|
Ook ik schrik absoluut niet van dit cijfer. Als ik zo rondhoor bij mijn leerlingen, dan zou ik zelfs eerder een hoger cijfer verwachten.
In dit artikel wordt gezegd dat jongeren een goed gevoel krijgen wanneer bijvoorbeeld berichten geliked worden. Toch vind ik dat er ook stilgestaan moet worden bij het slechte gevoel dat jongeren kunnen krijgen van sociale media. Een tijdje geleden las ik een artikel over het feit dat mensen vaak net ongelukkiger worden van sociale media. Het risico bestaat dat mensen meer online gaan communiceren en bijgevolg minder via echt contact. Ook wanneer er negatieve commentaar komt op een bericht of foto, voelen we ons slecht.
Zelf heb ik een tijdje geleden ook meegemaakt dat ik een bericht stuurde naar iemand, waarna die persoon slechtgezind was en zich gekwetst voelde, terwijl dit helemaal niet de bedoeling was van mijn bericht. Als ik dit in real life had meegedeeld, dan had ik dit gemakkelijk kunnen uitleggen en dan had diegene aan mijn emoties ook wel gezien dat ik het niet slecht bedoelde, maar door het feit dat zulke dingen via sociale media gezegd worden ontstaan er vaak misverstanden.
Sociale media zouden zeker niet moeten verdwijnen uit onze samenleving, want ze hebben ook veel nut vb. gemakkelijker samenwerken voor school, contacten onderhouden met mensen die je anders nooit meer zou zien... Wel zouden we jongeren, en volwassenen ook in de mate van het mogelijke, moeten motiveren om toch voldoende andere bezigheden te hebben. Ouders zouden bijvoorbeeld een beperking kunnen opleggen aan hun kinderen in verband met het gebruik van het internet. Ook wanneer we jongeren kunnen overtuigen om een sociale hobby te doen, zitten ze die avond/namiddag al niet op sociale media maar zijn ze hun sociale vaardigheden in de echte wereld aan het uitbouwen.
Op sommige scholen is er geen mogelijkheid om op sociale media te gaan. Deze sites zijn geblokkeerd door de school. Persoonlijk vind ik dit een goed initiatief. Ik merk zelf dat in de school waar ik nu stage doe de leerlingen tijdens de speeltijden bijna de hele tijd op sociale media zitten in de plaats van te communiceren met elkaar. Ik vind dat dit zoveel mogelijk vermeden moet worden.
|