|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
'Twintigers huren beter een woning'
Is het altijd verstandig als twintiger meteen een woning te kopen? Goedkope woonleningen en hoge huurprijzen duwen millennials in die richting, maar een huis kopen op zo'n vroege leeftijd is niet voor iedereen een gouden zaak.
De Amerikaanse onlinevastgoedmakelaar Trulia bijvoorbeeld raadt jongeren aan zo snel mogelijk een huis te kopen. "De huurprijzen rijzen de pan uit en de woonleningen zijn zeer goedkoop", argumenteert de site. "Bovendien geniet je van fiscale voordelen als je een huis koopt en het is veel aangenamer om geld te spenderen aan je eigen woonst." Maar de Engelse krant The Guardian raadt millennials aan dergelijke reclameboodschappen met een korrel zout te nemen. Belangrijk kruispunt Jonge kandidaat-kopers stellen zich het best enkele cruciale vragen wanneer ze overwegen een huis te kopen. Belangrijk zijn bijvoorbeeld hun werk- en relationele situatie. Indien ze verwachten dat een van beide snel kan veranderen, is het volgens de krant aangewezen de aankoop van huis nog even uit te stellen. Het is ook belangrijk alle financiële aspecten op een rijtje te zetten. Zo verwachten de meeste kopers dat ze meteen een aanzienlijke som moeten betalen. "De meeste mensen gaan ervan uit dat ze bij het onderteken van een compromis een voorschot moeten betalen van 10 procent van de aankoopprijs, maar dat is niet wettelijk verplicht", zegt Jan Roodhooft, freelancejournalist voor MoneyTalk. "Je kunt desnoods met een verkoper afspreken hoeveel het voorschot bedraagt." Maar de kosten van een woning gaan veel verder dan de woonlening. Men moet ook rekening houden met onder meer belastingen, verzekeringen, en onderhoudskosten. Dat zijn kopzorgen waar huurders van gespaard blijven. Zij kunnen zich bovendien veel sneller aanpassen als hun werk- of gezinssituatie verandert. Evolutie vastgoedmarkt Ten slotte houdt men het best ook rekening met de dynamiek van de vastgoedmarkt. Uit recente gegevens van de Europees statistisch bureau Eurostat blijkt dat de woningprijzen in België in het tweede kwartaal met 0,8 procent zijn gestegen in vergelijking met het voorgaande jaar. The Guardian verwacht dat de vastgoedprijzen in de nabije toekomst een lichte duik kunnen nemen. "Zo moeten we rekening houden met de babyboomgeneratie. De kans is groot dat velen binnenkort hun woning van de hand doen, waardoor het aanbod op de vastgoedmarkt toeneemt. En een groter aanbod leidt logischerwijs tot lagere prijzen." Dan rest nog de vraag hoelang de rentevoeten laag blijven. Als we ons mogen baseren op de recente uitspraken van ECB-voorzitter Mario Draghi, hoeven we ons daar niet meteen zorgen over te maken. Hij heeft al laten weten dat de Europese Centrale Bank haar stimulusprogramma nog kan uitbreiden en dus nog meer obligatie kan kopen. Het soepele monetair beleid van de Europese Centrale Bank is goed nieuws voor wie een woonlening wil aangaan. Bron: Knack.be, 18/11/2015. http://moneytalk.knack.be/geld-en-b...mal-626345.html Mening: Ik denk dat er heel wat mensen onderschatten wat er allemaal komt kijken bij het kopen van een huis. Aan zowel huren als kopen zijn voor- en nadelen gebonden, maar het lijkt me voor twintigers inderdaad ´veiliger´ om eerst een huis te huren en daarna pas te kopen. Zolang je geen werkzekerheid hebt is het kopen van een huis een erg groot risico. Het lijkt me ook een goed idee om eerst samen te wonen met je partner voor je overgaat tot de aankoop van een huis. Het spreekwoord: ´Beter voorkomen dan genezen´ lijkt me hier dan ook op zijn plaats. |
|
|||
|
|||
Huren of kopen?
Nu het einde van mijn studies dichterbij begint te komen en de drang om mijn vleugels uit te slaan begint toe te nemen, denk ik soms ook wel eens na over hoe het zou zijn als mijn vriend en ik gaan samenwonen. Zoals het artikel aankaart, lijkt het mij ook verstandiger om het samenwonen eerst een tijdje af te tasten in een huurwoning. Enerzijds kan ik het niet laten om daarbij meteen ook te denken dat huren gelijk staat aan weggegooid geld. Je investeert immers niet in iets dat werkelijk van jou is. Anderzijds zie ik de voordelen die huren met zich meebrengt zoals een aantal minder zorgen qua vaste kosten, een huurcontract dat meestal redelijk flexibel is, de tijd om na te gaan of het samenwonen wel degelijk werkt...
Het lijkt mij dus inderdaad beter om als twintigers eerst bijvoorbeeld een appartement te huren voor een bepaalde 'proefperiode'. Indien die periode zijn vruchten afwerpt, lijkt het me gepast om de volgende stap te zetten, namelijk: een woning kopen. Dit alles moet uiteraard wel goed uitgedacht zijn in overleg met je partner in kwestie. Indien je als koppel niet samen achter de koopbeslissing staat, lijkt het mij niet aangewezen om al meteen tot kopen over te gaan. Daar is zo'n investering namelijk iets te risicovol voor. |