|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Elk jaar 6.000 voltijdse leerkrachten gezocht
Elk jaar 6.000 voltijdse leerkrachten gezocht
De Vlaamse scholen moeten tot 2024 elk jaar op zoek naar gemiddeld 6.000 voltijdse leerkrachten. Maar net nu dreigt de hervorming van de lerarenopleiding de Centra voor Volwassenenonderwijs (CVO’s) buitenspel te zetten, staat donderdag in De Morgen en Het Laatste Nieuws. Tegen het schooljaar 2023-2024 ligt de behoefte aan onderwijzend personeel in Vlaanderen zo’n 10 procent hoger dan vandaag, blijkt uit een arbeidsmarktprognose op vraag van minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V). De voorspellingen zijn gebaseerd op onder meer de groei van het aantal leerlingen, de verwachte pensioneringen bij leraars en de instroom in de lerarenopleidingen. Voor het kleuteronderwijs ziet het er relatief rooskleurig uit. Vanaf 2019 tot 2024 zijn jaarlijks gemiddeld 1.000 voltijdse jobs nodig, maar gezien het aantal studenten kleuteronderwijs wordt er geen lerarentekort verwacht. Bij de lagere scholen zijn er vandaag al, door het groeiend aantal leerlingen, te weinig leerkrachten, terwijl tot 2019 jaarlijks zelfs gemiddeld 2.000 voltijdse jobs moeten worden ingevuld. Zorgenkind Toch blijft vooral het secundair onderwijs het zorgenkind van Crevits. Tegen 2023 zal de behoefte aan leerkrachten zijn gestegen met liefst 35 procent. Op het toppunt zullen er jaarlijks gemiddeld 3.443 leraren nodig zijn, zo’n 1.200 meer dan vandaag. Bijzonder problematisch, stelt De Morgen, want het aantal studenten in de lerarenopleidingen van de hogescholen en universiteiten is in vijf jaar tijd met zo’n 14 procent gedaald. De CVO’s trekken wel meer studenten, maar zij zouden in de discussienota over de hervorming van de lerarenopleiding minder aantrekkelijk worden. bron: De standaard 12 november 2015 http://www.standaard.be/cnt/dmf20151112_01966095 eigen mening: Het is leuk om dit te horen omdat wij allemaal leerkrachten in spe zijn. Dit is dus goed nieuws voor ons. Langs de andere kant wil dit ook zeggen dat wanneer er een tekort is, wij extra inspanningen zullen moeten leveren. Zo valt er dus meer werk op onze schouders. Ik hoop dat we een goede richting hebben gekozen waarin dus later ook zeker veel werk zal in zijn. Dit kan misschien ook wel een nadeel zijn voor de leerlingen. Wanneer er een tekort is, komt er meer druk op de schouders van de directie. Deze zullen dan misschien de fout maken om te snel nieuwe leerkrachten aan te nemen, terwijl ze niet bekwaam zijn om voor een klas te staan en nog geen enkele ervaring hebben. Laatst aangepast door Romy.L*ntermans : 12th November 2015 om 09:27. |
#2
|
|||
|
|||
Leerkrachten nodig? Maar waar?
"Leerkracht is een knelpuntberoep". Althans, zo was het toen ik een aantal jaar geleden in Vorselaar startte aan de lerarenopleiding. Ondertussen is het geen knelpuntberoep meer (toch niet voor elke vakkencombinatie) en dat merk je. Een aantal mensen die ik ken zijn al afgestudeerd en slechts een kleine groep geeft les.
Over een aantal jaar zou er een groot tekort zijn en ik ben er zeker van dat er nu ook nog scholen zijn die leerkrachten nodig hebben. Het probleem is alleen dat de grootste leerkrachttekorten zitten in de steden (bv. Antwerpen of Brussel), maar er zijn gewoonweg niet genoeg mensen die het zien zitten om daar les te geven. Zo ken ik een zeer capabele jongedame die vorig jaar is afgestudeerd als leerkracht Engels/Nederlands. Ze heeft in maar liefst 35 scholen gesolliciteerd, maar ze heeft niets gevonden. De enige plek waar ze niet wilde solliciteren; Antwerpen... En persoonlijk snap ik dat. Vorselaar biedt ons een heel goede opleiding, dat ga ik zeker niet ontkennen, maar het is gewoon zo dat de opleiding die wij krijgen ons niet voorbereid op lesgeven in de stad. Uiteindelijk is dat helemaal anders; er zijn enorme culturele verschillen met daarbovenop vaak ook een groot niveauverschil. Voeg daar dan nog bij dat sommige klassen héél mondig kunnen zijn. Wij hebben soms ook wel mondige leerlingen in onze klassen, maar ik denk niet dat je dat kan vergelijken. Daarom denk ik ook dat het interessant zou zijn om meer aandacht in de opleiding te besteden aan omgaan met diversiteit/culturele verschillen, ... of misschien in de opleiding studenten minstens één keer naar een school in een grote stad te sturen. Zo zouden we toch al eens kunnen proeven van lesgeven binnen zo'n cultuur in plaats van onszelf bang te laten maken door de verhaaltjes. Nogmaals, ik ben echt enorm blij dat ik voor Vorselaar heb gekozen, maar ik denk dat er voor de opleiding op dat vlak nog wat ruimte is om te groeien. |