|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Wie 112 belt, moet voortaan wachten op keuzemenu
De klantendienst van Telenet en co. raak je nu al nauwelijks binnen nadat je naargelang je vraag '1' of '2' hebt ingetoetst. Maar minister Jan Jambon (N-VA) gaat nu zo'n keuzemenu uittesten bij het noodnummer 112, tegen valse bellers. "Zullen mensen in paniek dat wel kunnen?" vragen spoedartsen zich af.
'Druk 1 voor politie', 'Druk 2 voor dringende medische hulp en brandweer' of 'Appuyez sur le 3 si vous parlez français'. Bij veel commerciële bedrijven kennen we zo'n keuzemenu al, maar minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) wil het nu ook uittesten bij het noodnummer 112. In één of twee provincies, wellicht aan de taalgrens, komt er binnenkort een pilootproject. Een maand lang zullen bellers er niet rechtstreeks een operator aan de lijn krijgen, maar zich eerst door een computermenu moeten toetsen. Wanneer het start, staat nog niet vast. "Dit proefproject moet een antwoord op twee problemen bieden. Ten eerste dat elke oproeper een antwoord in zijn taal krijgt", zegt Jambon. Bellers die aan de taalgrens wonen, komen al eens terecht bij de provincie die net in het andere taalgebied ligt. "En ten tweede: oneigenlijke oproepen vermijden zodat de operators zich op de echt dringende oproepen kunnen concentreren", voegt de minister daar nog aan toe. Valse oproepen kosten de noodcentrales heel wat tijd: tot 273 bellers per dag bellen 'om het telefoonnummer van Roger' te vragen. Bij 600 à 700 bellers dienden de operatoren een klacht in. Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...keuzemenu.dhtml Het Laatste Nieuws, 9 november 2015 Eigen mening: Een keuzemenu lijkt me in dit geval nogal riskant. Mensen in nood zijn dikwijls niet meer in staat om dit menu vlot te doorlopen. Ze zijn in shock, hebben pijn of zijn verward. Ook voor ouderen mensen is het niet altijd evident om een keuzemenu te volgen. Ik kan aan de andere kant ook wel begrijpen dat het voor hulpverleners vervelend is dat er dagelijks zoveel foute of valse oproepen zijn, maar of dit de juiste oplossing is lijkt me twijfelachtig. |