|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Ook u mag mee beslissen over de nieuwe eindtermen
Ook u mag mee beslissen over de nieuwe eindtermen
29 oktober 2015Vandaag start het debat over de vernieuwde eindtermen, die bepalen wat de kinderen aangeleerd krijgen op school. Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) wil niet alleen mensen uit het onderwijs mee laten beslissen, maar ook gewone burgers. Wat moeten we leren op school in 2030? Het debat over de geactualiseerde eindtermen, die bepalen welke kennis, vaardigheden en attitudes jongeren meekrijgen, begint vandaag in het Vlaams Parlement. Minister Crevits wil scholieren, studenten, leerkrachten, directeurs en arbeidsmarktspecialisten naar hun mening vragen maar ook de rest van de samenleving. Dat zou door middel van gesprekken of online via bijvoorbeeld de sociale media gebeuren. Crevits wil ook te rade gaan bij de Oeso en landen bezoeken die een vergelijkbaar debat voeren Bron: DS (http://www.standaard.be/cnt/dmf20151028_01943899) Mening: Het debat over de vernieuwde eindtermen beginnen vandaag. Langs de ene kant vind ik het een goed idee om aan iedereen te vragen wat zij vinden dat in de eindtermen moeten staan. Maar iedereen heeft wel een andere visie op wat er geleerd moet worden op de school. Het is zeker goed dat ze de leerkrachten, directie, scholieren en studenten erbij willen betrekken. Zij weten precies wat belangrijk is en minder belangrijk op basis van vaardigheden. Misschien gaat dit ervoor zorgen dat de jongeren meer klaar zijn voor de volwassenen wereld na hun laatste jaar omdat de vaardigheden gaan veranderen. |
#2
|
|||
|
|||
Iedereen mag mee beslissen over de nieuwe eindtermen
Net zoals Clara vind ik het langs de ene kant een goed idee om derden te betrekken in de beslissing over de nieuwe eindtermen. Op deze manier krijgt de minister van onderwijs een zicht op wat er leeft in onze maatschappij en wat mensen belangrijk vinden. Ze krijgt een zicht op hetgeen mensen verwachten van een schoolverlatende jongere. Mensen zullen zich hierdoor ook begrepen voelen en zullen minder snel denken dat de eindtermen enkel van bovenaf vastgelegd zijn. Ik denk dat het qua motivatie ook een goed idee is om leerlingen in te schakelen bij deze beslissing. Op deze manier hebben leerlingen het gevoel dat er naar hen geluisterd wordt en zullen ze de nieuwe eindtermen zinvol vinden. Dit is goed voor hun motivatie.
Langs de andere kant denk ik dat hieromtrent ook discussie en onbegrip zal uitvloeien. Het is onmogelijk om de wensen van iedereen te integreren in de eindtermen. Er zullen sowieso mensen zijn die 'hun eindterm' niet in de nieuwe lijst met eindtermen zullen zien verschijnen. Dit zorgt bij deze personen voor frustratie en onbegrip. Natuurlijk is dit in vergelijking met de voordelen geen zwaar doorwegend element, maar ik vind het wel belangrijk dat je deze gedachte in je achterhoofd moet houden alvorens te beginnen aan de beslissingen. |